Βασικά στοιχεία ποδηλασίας Ολυμπιακής απόστασης με drafting.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης, Προπονητική Ομάδα Smart Sport/ Athens Triathlon Team & Συντακτική Ομάδα TriathlonWorld.gr & Triathlon.gr (Email :info@triathlonworld.gr)

Ποδηλασία όπου επιτρέπεται το drafting

Τεχνικές προδιαγραφές : Σε αυτούς τους αγώνες χρησιμοποιούνται όμοια ποδήλατα με την ποδηλασία δρόμου και ισχύουν οι ίδιες προδιαγραφές ασφάλειας που εφαρμόζει και η διεθνής ομοσπονδία ποδηλασίας (UCI – Union de Cyclisme Internationale)

Τακτική στην ποδηλασία : Κάθε αθλητής που ολοκληρώνει τη διαδρομή της κολύμβησης κατευθύνεται προς τη ζώνη αλλαγής όπου παίρνει το ποδήλατο και ξεκινάει να ποδηλατεί για 40χλμ. Στην ποδηλασία όπου επιτρέπεται το drafting (κλασσική απόσταση) το κομμάτι της ποδηλασίας από αγώνας χρονομέτρου γίνεται ποδηλασία δρόμου όπου υπάρχουν εναλλαγές ρυθμού και όπου η δυνατότητα ύπαρξης εντός ποδηλατικού γκρουπ απαιτεί ειδική προπόνηση ώστε να δημιουργηθεί αυτή η άνεση.  Ανάλογα με το πόσο δυνατός αισθάνεται ο κάθε τριαθλητής στην ποδηλασία και στο τρέξιμο, ακολουθεί διαφορετική τακτική. Ετσι εάν είναι πολύ δυνατός στην ποδηλασία αλλά όχι στο τρέξιμο τότε θα πρέπει να κάνει «σπάσιμο» (breakaway). Στην ακριβώς αντίθετη περίπτωση θα μείνει στο γκρουπ και θα προσπαθήσει να «κρυφτεί από τον αέρα», «σώνοντας τα πόδια του για το τρέξιμο». Γίνεται καταννοητό ότι σε αυτή την μορφή Τριάθλου έχουμε τα εξής χαρακτηριστικά :

  1. Εχουμε ομαδικά παιχνίδια τακτικής, παρόμοια με αυτά που εφαρμόζονται και στην ποδηλασία δρόμου.  Ανάλογα με το που βρίσκεται ο καλός δρομέας της ομάδας ακολουθείται και σχετική τακτική. Είναι γνωστές οι τακτικές των καλών εθνικών ομάδων, όπως π.χ. των Ισπανών που επί χρόνια προστατεύαν τον Ivan Rana ή αντίστοιχα κάνουν τώρα με τον Gomez.
  2. Ενας αθλητής δεν μπορεί να έχει τον δικό του ρυθμό στον αγώνα. Αντιθέτως πρέπει να ακολουθεί τον ρυθμό που επιβάλλει το γκρουπ που βρίσκεται και να προσπαθεί ή όχι να μαζέψει τα σπασίματα.
  3. Σε συνέχεια του παραπάνω πολλές φορές χρειάζεται να καταβάλλει προσπάθειες πάνω από το αναερόβιο κατώφλι, ακόμα και πάνω από τα 6mmol γαλακτικού οξέος.
  4. Ανάλογα με την μορφή της διαδρομής πρέπει να έχει και σχετικές τεχνικές ικανότητες (bike skills- ικανότητες οδήγησης του ποδηλάτου). Κυρίως πρέπει να μπορεί σωστά μέσα στο γκρουπ, να μπαίνει σωστά στις στροφές, να ξέρει που πρέπει να είναι για να προστατεύεται από τον αέρα αλλά και να ελάγχει τα σπασίματα κ.λπ.
  5. Ετσι η προπόνηση πρέπει να έχει προπόνηση με ποδηλατικά γρουπ και συμμετοχή σε ποδηλατικούς αγώνες (σιρκουί ή αντοχής)

 

Προπόνηση (Αγώνες με drafting)

Δευτέρα – Ρεπό

Τρίτη – αναερόβιο κατώφλι, π.χ. 5 φορές 8 λεπτά ή 3 φορές επί 10λεπτά

Τετάρτη – Προπόνηση με γκρουπ  με αλλαγές

Πέμπτη – Κομμάτια στην ανηφόρα (γαλακτική ανοχή)

Παρασκευή- Ρεπό

Σάββατο – Brick (2-3 ώρες τέμπο και 40 λεπτά τρέξιμο)

Κυριακή – Προπόνηση με γκρουπ με κομμάτια γαλακτικής ανοχής