Προπόνηση Κολύμβησης : Τί μπορώ να κάνω εάν δεν υπάρχει κολυμβητήριο στην πόλη/ νησί μου;

Μία ερώτηση που λαμβάνουμε συχνά είναι αναφορικά με το τι μπορεί να κάνει κάποιος εάν δεν υπάρχει κολυμβητήριο στoν τόπο διαμονής του;

Μπορεί κάποιος να κάνει ολοκληρωμένη προπόνηση τριάθλου ή όχι;

Θα μπορέσει  να βελτιώνεται και στα τρία αθλήματα και να είναι ανταγωνιστικός ή θα πρέπει να κάνει «συντήρηση» στην κολύμβηση;

Οταν ξεκίνησα το τρίαθλο αυτό δεν ήταν Ολυμπιακό άθλημα  (ανακοινώθηκε ότι θα γίενι Ολυμπαικό άθλημα μόλις το 1994) και η αντιμετώπιση του κόσμου ήταν επιεικώς λίγο περίεργη. Σε πολύ γνωστό κολυμβητήριο των Νότιων Προαστίων όταν προσπάθησα να πάρω άδεια λέγοντας ότι κάνω τρίαθλο και ετοιμάζομαι να τρέξω μεταξύ άλλων και Ironman η απάντηση ήταν:

«Τι κάνεις τρίαθλο; Και εγώ παίζω τάβλι».

Aussie Ky Hurst (right) in the men's 10km open water swim.

H πρόσβαση για τους τριαθλητές ακόμα και σε περιοχές που υπήρχαν κολυμβητήρια ήταν δύσκολη. Στο παρελθόν είτε γιατί δεν είχα πρόσβαση σε κολυμβητήριο  είτε γιατί το κολυμβητήριο στο οποίο πήγαινα έκλεινε λόγω βλάβης ή έλλειψης πετρελαίου είχα συμβιβαστεί ότι για κάποιο διάστημα θα έκανα προπόνηση κολύμβησης αποκλειστικά σε θάλασσα.

Οι συμβουλές που θα μπορούσαμε να δώσουμε σε κάποιον που δεν έχει πρόσβαση σε κολυμβητήριο είναι οι εξής :

  • Βλέπουμε την θετική πλευρά, δηλαδή ότι αναγκαζόμενοι να κολυμπάμε συνεχώς σε θάλασσα θα αποκτήσουμε εξαιρετική σχέση με το ανοιχτό νερό. Θα εξιδεικευτούμε στην κολύμβηση σε ανοιχτό νερό.
  • Κάνουμε ότι οι χειμερινοί κολυμβητές, δηλαδή καθώς κολυμπάμε συνεχώς προσαρμοζόμαστε στην σταδιακή μείωση της θερμοκρασίας του νερού.
  • Χρειαζόμαστε καλό εξοπλισμό για τους μήνες όταν το νερό θα είναι πραγματικά κρύο, δηλαδή καλής ποιότητας wetsuit και φυσικά σκουφάκι νεοπρέν. Θέλει πολύ προσοχή ώστε να πάρουμε κατάλληλο για καθημερινή χρήση wetsuit  με ιδιαίτερη αντοχή.
  • Δεν χρησιμοποιούμε το wetsuit τους ζεστούς μήνες δηλαδή Ιούνιο έως Οκτώβριο.
  • Είναι σημαντικό να κάνουμε πολύ καλή προθέρμανση εκτός νερού και ίσως θα βοηθήσει να προγραμματίζουμε ένα αερόβιο τρέξιμο πριν την προπόνηση της κολύμβησης.
  • Προσπαθούμε να βρούμε κόλπο όπου το κύμα δεν θα είναι απαγορευτικό για την προπόνησή μας.
  • Πρέπει να κολυμπάμε σε ώρες που οι καιρικές συνθήκες (και οι συνθήκες κυματισμού) θα είναι φιλικές και κατάλληλες.
  • Δίνουμε έμφαση στους κανόνες ασφάλειας για την κολύμβηση σε ανοιχτό νερό (έχουμε γράψει άλλο άρθρο σχετικά)
  • Δεν πρέπει να μπαίνουμε και να κολυμπάμε συνεχόμενα αερόβια αλλά να έχουμε ένα καλά δομημένο πρόγραμμα με προπόνηση σε όλες τις ζώνες προσπαθώντας να βελτιώσουμε όλες τις προπονητικές αξίες.
  • Μπορούμε να συμπληρηρώσουμε την προπόνησή μας με κολυμβητικό πάγκο ή ιδανικά εργόμετρο ή λάστιχα, ακόμα και με βάρη.
  • Δεν παραμελούμε την τεχνική μας και όπως και εάν κάναμε προπόνηση σε κολυμβητήριο.
  • …Δεν ψάχνουμε για δικαιολογίες. Μπορεί να μην είναι ιδανικές οι συνθήκες αλλά σημασία έχει να κάνουμε ότι καλύτερο μπορούμε.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης, Προπονητική Ομάδα Smart Sport/ Athens Triathlon Team & Συντακτική Ομάδα TriathlonWorld.gr & Triathlon.gr (Email :info@triathlonworld.gr)

2011 Challenge Cairns Sunday Race