Προπονητική κολύμβησης : Αναλύοντας τους αγώνες κολύμβησης 10χλμ των ελλήνων

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης, Συντακτική Ομάδα Triathlon.gr/ TriathlonWorld.gr

Τεχνική Ανάλυση των δύο Ελλήνων αθλητών (Γιαννιώτη & Αραούζου) στα 10χλμ

Για να αναλύσει κάποιος τις κούρσες των δύο ελλήνων αθλητών είναι χρήσιμο να λάβει υπόψιν τους τις εξής σημαντικές παραμέτρους:

  • Το drafting είναι σημαντικό καθώς ο αθλητής που κάνει σε σχέση με αυτόν που δεν κάνει έχει σημαντική εξοικονόμηση ενέργειας.
  • Τα 10χλμ διαρκούν περίπου 2 ώρες καιμε τον ρυθμό/ ένταση που δουλεύουν οι αθλητές κοντά στην Μιάμιση ώρα (90 λεπτά) τα επίπεδα γλυκόζης έχουν πέσει σημαντικά μέσα στο αίμα άρα είναι απαραίτητο να υπάρξει ανεφοδιασμός υδατανθράκων (κυρίως μονοσακχαρίτη και δισακχαρίτη) γιατί διαφορετικά ο αθλητής δεν θα μπορέσει να κάνει σωστά το σπριντ τερματισμού.
  • Εκτός από τους υδατάνθρακες και η αφυδάτωση μειώνει τις δυνατότητες παραγωγής έργου, όπως αυτές απαιτούνται στο σπριντ τερματισμού.
  • Οτιδήποτε περιττό μας χρεώνει μέσα στον αγώνα τόσο ενεργειακά όσο και σε επίπεδο πτώσης pH.
  • Η κολύμβηση ανοιχτού νερού είναι νέο άθλημα και σε σχέση με αθλήματα με παρόμοια τακτική – όπως η ποδηλασία- οι αθλητές της δεν έχουν ακόμα καταννοήσει βασικά στοιχεία τακτικής.

H Αραούζου, όπως πολύ σωστά επισήμανε ο προπονητής της θεωρούμε ότι έδρασε παρορμητικά κάνοντας λάθος καθώς ξεκίνησε νωρίς το σπριντ, σχεδόν 25 λεπτά πριν τον τερματισμό. Ισως γιατί πίστεψε ότι θα μπορούσε να ξεκολλήσει από το γκρουπ με την Αγγλίδα, που ήταν και το φαβορί του αγώνα. Είναι σίγουρο ότι αυτή η αλλαγή ρυθμού την χρέωσε τόσο σε γαλακτικό όσο και σε κατανάλωση γλυκογόνου/ γλυκόζης.

Μέχρι να υπάρξουν 3-4 αθλητές από την ίδια χώρα σε αυτούς τους αγώνες και οι οποίοι να έχουν δουλέψει αυτό το σενάριο σε αυτό το επίπεδο θα είναι πολύ δύσκολο να κάνεις κάτι τέτοιο δηλαδή να ξεκινήσεις το σπριντ από το 7,6 χωρίς βοήθεια σε επίπεδο drafting και να καταφέρεις να «ξεκολλήσεις».

Επίσης ο προπονητής της που την γνωρίζει καλά γνωρίζει και τον βαθμό αφυδατωσής της και έτσι πολύ πιθανόν να έπρεπε να πάρει νερό για να περιορίσει τις συνέπειες της αφυδάτωσης.

Ο Γιαννιώτης και ο προπονητής του έκαναν τα εξής σωτά που τους έδωσε το μετάλλιο :

Δεν συμμετείχαν στον αγώνα 5χλμ. Παλαιότερα όλοι οι αγώνες 5 & 10χλμ ήταν σε διαδοχικές μέρες. Τώρα είναι με απόσταση 2-3 ημερών όμως και πάλι ένας αγώνας αυτού του επιππέδου σε χρεώνει και δύο αγώνες 5 & 10χλμ σε υποχρεώνει να έχεις προπονητική προσέγγιση σε σχέση με έναν αγώνα. Η φρεσκάδα που χρειαζόταν στο σπριντ φάνκε ότι την είχε σε αντίθεση με τους αντιπάλους του.

Λάθη των αντιπάλων του.Ο Γιαννιώτης ήταν τυχερός ότι ο Mellouli μπήκε πάλι εμπρός για να τραβήξει την κούρσα καταναλώνοντας ενέργεια. O Τυνήσιος ύστερα από την πρώτη θέση στα 5χλμ ήταν σίγουρο ότι θα ήταν κουρασμένος και όχι τόσο αποφασισμένος (;).

Στυλ κολύμβησης. O Τυνήσιος έχοντας διαφορετικό στυλ κολύμβησης από τον Γιαννιώτη ευννείται σε λίμνες με πολύ ήρεμα νερά, όπως πέρσι στο Λονδίνο όμως ο κυματισμός δεν ταιριάζει απόλυτα στην τεχνική του.

Προσανατολισμός. Επίσης σπαταλάει πολύ ενέργεια κολυμπώντας στην κεφαλή του peloton και αναγκαζόμενος να κοιτάει συνεχώς εμπρός για να προσανατολιστεί. Σε σημεία που οι αθλητές κολυμπούσαν παράλλη με την αποβάθρα τα πράγματα ήταν σαφώς πιο εύκολα όμως π.χ. μετά τα 670ml με την επόμενη σημαδούσα 300μέτρα μακριά ο Τυνήσιος κατανάλωνε πολύ ενέργεια κάνοντας την τεχνική water polo μεταξύ άλλων κάνοντας 6χεριές με το κεφάλι έξω από το νερό μέχρι να βρει που είναι η επόμενη σημαδούρα.

Ηταν άφαντος. Επίσης το ήταν άφαντος από τις πρώτες θέσεις είναι αυτό που χρεάζεται για να μην τον προσέχουν αθλητές και προπονητές των εντιπάλων του.

Εχει μοναδικό SPM και καλή βασική ταχύτητα στα 400μέτρα.Από το `1:06- 1:05 (ίσως και 1:07-1:08) άνοιξε και βρέθηκε να ανεβάζει στο 1:04-1:03 και στο τέλος να σπριντάρει στο λεπτό κάνοντας και πάνω από 110 χεριές ανά λεπτό. Σαφώς αύλληπτη συχνότητα χεριών.