Προπονητική Κολύμβησης : Χεράκια.

Κείμενο: Γιάννης Ψαρέλης*, BSc, MSc, MBA, (προπονητής Τριάθλου)

Email : smartsportcoach@hotmail.com & info@triathloncoach.gr -Κινητό : +30 693 71 70 260  www.triathloncoach.gr & www.triathlon.gr & www.triathlonworld.gr

Το  Τρίαθλο αποτελείται από τα τρία πιο δημοφιλή αθλήματα στον κόσμο: Κολύμβηση, Ποδηλασία και Τρέξιμο.

Προπονητής Τριάθλου

Μία από τις πιο συχνές ερωτήσεις που δέχομαι από αθλητές που προπονώ είναι γιατί δεν έχω σετ/ αρκετά μέτρα κολύμβησης με χεράκια. Με αφορμή τα σχόλια που έχω λάβει από πολλούς αθλητές νοιώθω την ανάγκη να γράψω αυτό το άρθρο και να κάνω σχετικές διευκρινήσεις.

Είναι αλήθεια ότι η προπόνηση με χεράκια είναι ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των κολυμβητών και τριαθλητών καθώς όπως πιστεύεται η αυξημένη επιφάνεια στην παλάμη του αθλητή θα ενδυναμώσει τον αθλητή στην συγκεκριμένη κίνηση.

Αυτό είναι σωστό όμως  η αύξηση της αντίστασης θα είναι πολύ μικρή και επιπρόσθετα όταν ο αθλητής κάνει αυτή την προσαρμογή δεν θα υπάρχει άλλη περαιτέρω βελτίωση.

Με τα χεράκια μπορούμε να αυξήσουμε το μήκος χεριάς και φυσικά να πραγματοποιούμε πιο γρήγορους χρόνους.

Ομως χάνουμε σημαντικά σε συχνότητα (χεριές ανά λεπτό). Για να βελτιωθούμε απαιτείται να αυξήσουμε το μήκος της χεριάς κρατώντας την συχνότητα σταθερή ή να αυξήσουμε την συχνότητα στις χεριές κρατώντας σταθερό το μήκος της χεριάς.

Triathlon Coach Services

Triathlon Coach Giannis Psarelis

Επίσης τα χεράκια μπορούν να μας χειροτερέψουν την τεχνική.

Το πιο σημαντικό από όλα : Tα χεράκια ευθύνονται για πολλές μορφές τενοντίτιδας. Οι τριαθλήτες που έτσι και αλλιώς δεν έχουν καλή τεχνική ζορίζουν πολύ τους ώμους τους με τα χεράκια και μπορούν να προκαλέσουν τριβή ανάμεσα στα οστά και τον μαλακό ιστό.

Πριν περίπου 13 χρόνια είχα προπονητή στην κολύμβηση τον Νεοζηλλανδό Haydn Wooley, που ήταν ο πιο γρήγορος κολυμβητής στην Ολυμπιακή απόσταση. Μαζί είχαμε δουλέψει αρκετά ώστε με ξεχωριστές προπονήσεις να αυξήσουμε το μήκος χεριάς  (DPS) όσο και διαφορετικές μορφές προπόνησης να αυξήσουμε την συχνότητα χεριάς (SPM).

Θεωρώ ότι αυτή η προσέγγιση είναι πιο σωστή και αυτή είναι η μέθοδος που προσπαθώ να εφαρμόσω στους αθλητές που προπονώ, αφού πρώτα φυσικά δουλέψουμε σε θέματα τεχνικής.

Με αυτή την άποψη φυσικά συμφωνούν και οι guru της κολύμβησης σε διεθνές επίπεδο.

Ως συμπέρασμα να πούμε ότι δεν χρησιμοποιούμε σε όλους τους κολυμβητές/ τριαθλητές χεράκια, πόσο μάλλον όταν δεν τους έχουμε δει ποτέ να κολυμπούν ή δεν τους έχουμε σχεδιάσει ένα σωστό πρόγραμμα ενδυνάμωσης (με γυμναστική εκτός νερού) κατάλληλο για να προλάβουμε τραυματισμούς.

Τέλος ακόμα και εάν αποφασίσουμε να χρησιμοποιήσουμε χεράκια πρέπει να έχουν σωστή αναλογία στο συνολικό χρόνο που αφιερώνουμε στην κολύμβηση καθώς και να επιλέξουμε κατάλληλο σχέδιο, σκληρότητα και επιφάνεια στα χεράκια που εμείς μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε.

Καθημερινά βλέπω στο κολυμβητήριο αθλητές να χρησιμοποιούν τεράστια χεράκια και να κάνουν πεταλούδα ή ακόμα και πρόσθιο!

Triathlon Coaching Personal Training

Προπονητικές Υπηρεσίες για τριαθλητές

*O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου.

Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.

Triathlon Coach

Triathlon Coach

Summary
Article Name
Προπονητική Κολύμβησης : Χεράκια.
Description
Μία από τις πιο συχνές ερωτήσεις που δέχομαι από αθλητές που προπονώ είναι γιατί δεν έχω σετ/ αρκετά μέτρα κολύμβησης με χεράκια. Με αφορμή τα σχόλια που έχω λάβει από πολλούς αθλητές νοιώθω την ανάγκη να γράψω αυτό το άρθρο και να κάνω σχετικές διευκρινήσεις. Είναι αλήθεια ότι η προπόνηση με χεράκια είναι ιδιαίτερα δημοφιλής μεταξύ των κολυμβητών και τριαθλητών καθώς όπως πιστεύεται η αυξημένη επιφάνεια στην παλάμη του αθλητή θα ενδυναμώσει τον αθλητή στην συγκεκριμένη κίνηση. Αυτό είναι σωστό όμως  η αύξηση της αντίστασης θα είναι πολύ μικρή και επιπρόσθετα όταν ο αθλητής κάνει αυτή την προσαρμογή δεν θα υπάρχει άλλη περαιτέρω βελτίωση. Με τα χεράκια μπορούμε να αυξήσουμε το μήκος χεριάς και φυσικά να πραγματοποιούμε πιο γρήγορους χρόνους.
Author

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.

,