Κολύμβηση Open Water : Αρκεί η προπόνηση στην πισίνα;

Εχθές δημοσιεύσαμε ένα άρθρο/ αφιέρωμα στον κορυφαίο κολυμβητή open water τον Thomas Lurz.To σχόλιο του ότι δεν κάνω προπόνηση στην θάλασσα παρά μόνο στην πισίνα ήταν αναμενόμενο να δημιουργήσει πολλά σχόλια και να δώσει έναυσμα για πολλές συζητήσεις μεταξύ των Τριαθλητών.

Ετσι βρεθήκαμε και εμείς αποδέκτες πολλών ερωτήσεων. Είναι σημαντικό να αναφέρουμε ότι ένα προπονητικό ηλεκτρονικό περιοδικό όπως το TriathlonWorld.gr έχει ως βασικό στόχο να θέτει προπονητικούς προβληματισμούς και να παρουσιάζει όσο το δυνατόν περισσότερες απόψεις και γι’ αυτό έχουμε κάνει συνεντεύξεις με πολλούς αθλητές και προπονητές. Δεν είναι απαραίτητο ότι εστερνιζόμαστε όλες τις απόψεις που δημοσιεύουμε. Εξάλλου στην προπονητική είναι σημαντικό συνεχώς να υπάρχουν νέοι προβληματισμοί και να αμφισητούντουνται ακόμα και οι καλά εδραιωμένες απόψεις. Οποιος θεωρεί ότι τα γνωρίζει όλα ή κάποιο θέμα το κατέχει εξαιρετικά καλά τότε έχει σταματήσει η προπονητική του εξέλιξη.

Δεν θέλουμε να σχολιάσουμε την ορθότητα της άποψής του Thomas Lurz απλά είναι χρήσιμο να σημειώσουμε τα εξής :

  • Σε πολλά προπονητικά ζητήματα ορισμένοι αθλητές παρότι πάνε αντίθετα στον κανόνα είναι ιδιαίτεροι επιτυχημένοι. Ετσι ο Simon Lessing  παλαιότερα και ορισμένοι εν ενεργεία– λίγοι στον αριθμό- τριαθλητές & τριαθλήτριες (π.χ. η Non Stanford) δεν κάνουν καθόλου brick. Αυτό όμως δεν μπορεί – και ιστορικά αποδεικνύεται ότι δεν μπόρεσαν- να αλλάξει τις προπονητικές επικρατούσες απόψεις.
  • Η άποψη του αθλητή είναι απόλυτα σεβαστή αλλά φυσικά προσκρούει στις βασικές προπονητικές αρχές της εξιδείκευσης και της περιοδικότητας.
  • Είναι άλλο να έχεις διαφορετική κατανομή χρόνου προπόνησης στην πισίνα και στην θάλασσα και άλλο να μην κάνεις καθόλου προπόνηση στην θάλασσα.
  • Είναι τελείως διαφορετικά τα δεδομένα των αθλητών κολύμβησης Open Water και άλλα των τριαθλητών όπως στους μεν πρώτους απαγορεύεται να κολυμπήσουν με wetsuit ανεξάρτητα θερμοκρασίας νερού ενώ στους τριαθλητές επιτρέπεται η χρήση wetsuit. Ενας κολυμβητής πως μπορεί να κάνει ποιοτική προπόνηση με θερμοκρασία νερού κάτω από 23-24 βαθμούς Κελσίου;
  • To open water ως επίσημο άθλημα είναι νέο στο καλεντάρι της FINA και το πρόγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων και έτσι τα επόμενα χρόνι θα δούμε αρκετές αλλαγές στην προπονητική προσέγγιση. Αυτό εξάλλου έγινε και στο Τρίαθλο από τότε που έγινε Ολυμπιακό άθλημα.
  • Τέλος να σημειώσουμε ότι πολλοί κολυμβητές πισίνας δυσκολεύονται πάρα πολύ σε αγώνες στην θάλασσα και αυτό για τους εξής λόγους :
  1. Κρύο νερό
  2. Κυματισμός
  3. Κολύμβηση με τόσους πολλούς κολυμβητές πολύ κοντά τους
  4. Δυσκολία να κολυμπήσουν σε υψηλή ένταση χωρίς την ασφάλεια της πισίνας
  5. Δυσκολία να ελέξουν ένταση/ ρυθμό.
  6. Δυσκολία προσανατολισμού

 

Οπως αναφέραμε αυτή την άποψη του Lurz δεν μπορούμε να την κάνουμε συμβουλή/ γενικό κανόνα για τους αθλητές κυρίως για τους τριαθλητές. Τα οφέλη της συχνής προπόνησης σε θάλασσα αρκετά και σημαντικά.

 

Επίλογος

Η προπόνηση στην θάλασσα (ή λίμνη) είναι εξαιρετικά απαραίτητο να γίνεται σε εβδομαδιαία βάση και αυτό ισχύει για όλους τους τριαθλητές. Την αναλογία προπόνησης σε πισίνα και θάλασσα ανάλογα με την χρονική περίοδο του έτους την καθορίζει ο προπονητής και αυτή η αναλογία είναι μοναδική για κάθε αθλητή.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης – Προπονητική Ομάδα Smart Sport/& Athens Triathlon Team & Συντακτική Ομάδα Triathlon World.gr/ Triathlon.gr. Cyclingworld.gr/ Roadrunning.gr/ Athensjournal.gr. (Email : info@triathlonworld.gr & 6937170260)