Κριτήρια επιλογής αγώνα τριάθλου στο εξωτερικό

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης (2010), Triathlon Coach (Email : smartsportcoach@hotmail.com)

Φωτογραφία : Γιάννης Ψαρέλης. Από διαφημιστική αφίσα του ταξιδιωτικού πρακτορείου Nirvana Europe που αναλαμβάνει όλα τα ταξιδιωτικά Logistics του αγώνα για ένα τριαθλητή

Καθώς όλο και περισσότεροι Ελληνες επιθυμούν να συμμετέχουν σε αγώνα/ -ες τριάθλου στο εξωτερικό εξετάζουμε τις σημαντικές παραμέτρους που πρέπει να λαμβάνονται υπόψιν όταν επιλέγουμε και σχεδιάζουμε τον αγώνα.

Οικονομικό κόστος.

Οταν θα κάνετε τον οικονομικό προυπολογισμό του αγώνα και για να μην πέσετε έξω προτείνουμε να υπολογίσετε τόσο τα κόστη ταξιδιού και συμμετοχής στον αγώνα όσο και τα κόστη προετοιμασίας (αγορά αθλητικούς εξοπλισμού, πληρωμή προπονητή, πληρωμή αθλητικών εγκαταστάσεων, αγορά συμπληρωμάτων διατροφής κ.λπ.).

  • Συμμετοχή (Entry Fee).
  • Αεροπορικά Εισητήρια.
  • Μεταφορά ποδηλάτου – Εξτρα χρέωση που χρεώνουν αρκετές αεροπορικές εταιρείες
  • Διαμονή (2-4) διανυκτερεύσεις.
  • Διατροφή.
  • Κόστη Μετακίνησης στον τόπο διεξαγωγής του αγώνα – Πολλές φορές επιλέγουμε αγώνα με χαμηλά κόστη στα αεροπορικά εισητήρια όμως αμελούμε να υπολογσίσουμε τα κόστη μετακίνησης από το αεροδρόμιο στο ξενοδοχείο και αντίστροφα καθώς και τα κόστη μετακίνησης από το ξενοδοχείο προς τον χώρο διεξαγωγής του αγώνα.

Σύνολο : Εάν κάνετε σωστό προγραμματισμό θα χρειαστείτε περίπου 800 με 100 ευρώ, ποσό το οποίο μπορεί να μειωθεί σημαντικά εάν : επιλέξετε τον αγώνα τον αγώνα με κυρίαρχο κριτήριο το οικονομικό κόστος, ταξιδέψετε με μεγάλο γκρουπ, κάνετε εγκαίρως τον προγραμματισμό και το κλείσιμο των αεροπορικών εισητηρίων κ.λπ.

Προφίλ διαδρομής και μορφή αγώνα

Οταν επιλέγουμε τον αγώνα είναι απαραίτητο να κοιτάξουμε το προφίλ της διαδρομής. Η επιλογή του αγώνα πρέπει να προειγείται της επιλογής του αθλητικού μας εξοπλισμού καθώς και τους προγραμματισμού της προπόνησής μας.

Οι περισσότεροι εστιάζουν το προφίλ της ποδηλατικής διαδρομής.

Για τους περισσότερους η επιλογή επίπεδης διαδρομής είναι μονόδρομος καθώς η επιλογή διαδρομής ποδηλάτου με πολλές ανηφόρες και κατηφόρες συνεπάγεται σημαντική αλλαγή στις επιβαρύνσεις κατά την διάρκεια του αγώνα, ανάγκη να πάμε νωρίτερα για να ποδηλατίσουμε την διαδρομή και φυσικά σημαντική αύξηση του ρίσκου να πέσουμε έξω στους αγωνιστικούς μας στόχους, μέρος των οποίων μπορεί να είναι ο τερματισμός του αγώνα.

Ομως δεν πρέπει να σταθούμε στην ανάγνωση των υψομετρικών της ποδηλασίας, χωρίς να παραγνωρίζουμε ότι είναι το πιο σημαντικό.

Πρέπει να εξετάσουμε επίσης τις παρακάτω παραμέτρους:

  1. Μορφή εκκίνησης. Μία εκκίνηση κατά κύματα είναι λογικό να είναι πιο εύκολη καθώς θα έχει λιγότερα άτομα και τα οποία θα είναι πιο κοντά στις κολυμβητικές μας δυνατότητες. Ενας άπειρος αθλητής είναι σίγουρο ότι θα νιώσει σαφώς πιο άνετα με 200 άτομα στην γραμμή εκκίνησης από ότι με 1500 ή 2000 άτομα. Επίσης το που είναι η γραμμή εκκίνησης είναι κάτι που πρέπει να μας απασχολεί : μέσα από το νερό τα πράγματα είναι πιο άνετα σε σχέση με το έχει προηγηθεί τρέξιμο από την παραλία. Στην δεύτερη περίπτωση υπάρχουν περισσότερα σπρωξίματα και φυσικά μας αναγκάζει η όλη διαδικασία (τρέξιμο, δελφινισμοί, κολύμβηση) να ανεβάσουμε σφυγμούς)
  2. Θερμοκρασία νερού. Ως γενικό πρακτικό κανόνα πρέπει να έχουμε ότι είναι σχεδόν αδύνατο σε αγώνες μεσαίας απόστασης να μην επιτραπεί η χρήση στολής, πόσο μάλλον που οι κατασκευαστές wetsuits είναι από τους χορηγούς των αγώνων. Ομως παρ΄όλα αυτά πρέπει να λαβουμε υπόψιν την αναμενόμενη θερμοκρασία νερού που δίνουν οι διοργανωτές. Ανθρωποι με πολύ χαμηλο σωματικό βάρους δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν ακόμα και με την χρήση στολής στην κολύμβηση σε πολύ κρύα νερά (π.χ.13 – 14 βαθμούς κελσίου)
  3. Θερμοκρασία αέρα. Είναι δυστυχώς ένας παράγοντας που μπορεί να αλλάξει σημαντικά την απόδοσή μας. Εάν χρειαστεί να αγωνιστούμε σε πολύ διαφορετικές θερμορασίες από αυτές που προπονούμαστε τον τελευταίο καιρό είναι σίγουρο ότι θα επιρρεάσει αρνητικά την απόδόσή μας.
  4. Στίβος κολύμβησης. Στην θάλασσα θα έχουμε περισσότερο κύμα όμως είναι σίγουρο ότι θα είναι πιο κοντά σε αυτό που έχουμε ως Ελληνες μαθει να κολυμπάμε. Στην θάλασσα υπάρχει ο κίνδυνος να υπάρχουν τσούκτρες και γι’ αυτό πρέπει να έχουμε μεριμνήσει σχετικά ώστε να προστατευθούμε από σχετικά τσιμπήματα. Στις λίμνες ή στα ποτάμια πρέπει να αναμένουμε πράσινα ή ακόμα και καφέ νερά με πολύ μικρή ορατότητα μέσα στο νερό.
  5. Στίβος τρεξίματος. Η ύπαρξη χώματος και ίσκιου θα επιρρεάσει θετικά την υγεία μας καθώς και η ύπαρξη κόσμου την ψυχολογική μας διάθεση. Αντίθετα η ύπαρξη ασφάλτου θα εξασφαλίσει πιο γρήγορους χρόνους αλλά φυσικά οι μαλακοί ιστοί του σώματός μας θα υποβληθούν σε σκληρή δοκιμασία.
  6. Ωρα εκκίνησης. Η ώρα εκκίνησης για κάποιον που έχει φιλοδοξίες για καλή απόδοση είναι σημαντική, ιδίως εάν το πρόγραμμα ζωής τους δεν του επιτρέπει να προσαρμοσθεί σε αυτές τις συνθήκες.
  7. Κλείσιμο δρόμων. Επειδή η ασφάλειά μας είναι το πιο σημαντικό ζήτημα και κατά την διάρκεια του αγώνα θέλουμε να έχουμε τον έχουμε την συγκέντρωσή μας στο πως να πάμε πιο γρήγορα στην γραμμή τερματισμού είναι σημαντικό να εξασφαλίσουμε ότι θα είναι κλειστή η διαδρομή καθώς και να γνωρίζουμε τον αριθμό των χρησιμοποιούμενων εθελοντών.

Αλλοι σημαντικοί παράγοντες επιλογής του αγώνα

  1. Συμμετοχή Αθλητών από Ελλάδα. Η συμμετοχή άλλων Ελλήνων, κυρίως πιο έμπειρων, είναι σημαντική καθώς βοηθάει τόσο σε πρακτικά ζητήματα όσο και ψυχολογικά.
  2. Ιστορία Αγώνα και εταιρεία που τον διοργωνώνει. Οσες περισσότερες φορές έχει διοργανωθεί ένα αγώνα και όση περισσότερη διοργανωτική εμπειρία έχει η εταιρεία που τον διοργωνώνει τόσο περισσότερες οι πιθανότητες να «ευχαριστηθούμε» τον αγώνα.
  3. Υπαρξη μηχανικής υποστήριξης πριν τον αγώνα. Είναι πολύ πιθανό όταν φτάσουμε στο ξενοδοχείο και ξεπακετάρουμε το πόδήλατο να διαπιστώσουμε ότι αυτό έχει υποστεί κάποια βλάβη ή ότι έχουν ξερυθιστεί οι ταχύτητες. Είναι απραίτητο να υπάρχει μηχανική υποστήριξη στον χώρο εγγραφών ή expo.