Το ποδήλατο, πρόγονος και εξέλιξη της αυτοκίνησης

Κείμενο: Συντακτική ομάδα  iCycling.gr

Με την παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου σε ελεύθερη πτώση και τις κατασκευάστριες εταιρίες να μειώνουν όλο και περισσότερο τις πωλήσεις τους, τα ποδήλατα φαίνεται να είναι όχι απλά μια “μόδα” που οι μεγάλοι οίκοι της αυτοκίνησης προσπαθούν να πλασάρουν, αλλά και πιθανή μελλοντική εξέλιξη τους, σε κάποιο βαθμό: Μετά από τον πολυαναμενόμενο “πύραυλο” των Specialized και McLaren που ανακοινώθηκε στις αρχές της φετινής χρονιάς, κατασκευαστές όπως οι Audi, BMW, Mercedes, Mini και Range Rover φαίνεται να λένε “δώσε και μένα μπάρμπα!” παρουσιάζοντας ο ένας μετά τον άλλο τις δικές τους ποδηλατικές προτάσεις!

Η Audi εδώ και λίγο καιρό έχει ανακοινώσει τη συνεργασία της με το γνωστό κατασκευαστή ξύλινων ποδηλάτων Renovo για τη δημιουργία της σειράς “duo”. Η σειρά αποτελείται από ξύλινα πλαίσια τα οποία η Audi “επέλεξε τα ξύλα τους ώστε να ταιριάζουν με το look του εσωτερικού των αυτοκινήτων Audi”. Οι επιλογές θα είναι τρεις –City ($ 6.530), Sport ($ 7.350) και Road ($ 7.460), με την καθεμία προφανώς να προορίζεται για τη χρήση που υποδηλώνει το όνομα της. Τα ποδήλατα αυτά δεν είναι αγωνιστικά, πρόκειται για δίτροχα σχεδιασμένα για ψυχαγωγία, άσκηση,  μετακίνηση, ακόμη και μεγάλες διαδρομές εκδρομικού χαρακτήρα. Τα μοντέλα City και Sport συνδυάζουν μετάδοση ιμάντα με κέντρα εσωτερικών ταχυτήτων από τη Shimano, ενώ το Road φορά την κορυφαία μετάδοση δρόμου Red της SRAM.

Η γερμανική εταιρία κατασκευής αυτοκινήτων δηλώνει πως δεν δημιούργησε τα duo ως μια απλή σχεδιαστική άσκηση ή μετονομασία ενός έτοιμου προϊόντος, αλλά ως υλοποίηση των θεμελιωδών αρχών της για προοδευτική καινοτομία που παντρεύει την δεξιοτεχνία και το styling με τις επιδόσεις και την τεχνολογία. Περισσότερες πληροφορίες στη διεύθυνση www.audi-collection.com/Cycling και προσοχή στο σαράκι!

Mια λίγο διαφορετική προσέγγιση ακολουθεί η BMW με το M Series Carbon Racer ποδήλατο δρόμου της: Από τον ερχόμενο μήνα η βαυαρή κατασκευάστρια πολυτελών και σπορ αυτοκινήτων ελπίζει να αποτελέσει την πηγή έμπνευσης χιλιάδων ανθρώπων ώστε ν’ ακολουθήσουν τη “fitness οδό” με τη διάθεση του δικού της ανθρακονημάτινου ποδηλάτου δρόμου. Παρά τις στομφώδεις δηλώσεις της εταιρίας περί μοναδικών χαρακτηριστικών συμπεριφοράς, απόδοσης και εμφάνισης, πραγματικά δεν καταφέραμε να εντοπίσουμε τίποτα το ιδιαίτερο πάνω στο πεταλοκίνητο δίτροχο το οποίο μάλλον απευθύνεται σε γιάπηδες που ξαφνικά ανακάλυψαν ότι πρέπει να πέσει η μπάκα τους ή όσους πάντα ήθελαν ένα αυτοκίνητο BMW και ποτέ δε το απέκτησαν. Η μετάδοση του ποδηλάτου είναι Shimano Ultegra. Η BMW χαρακτηρίζει το ποδήλατο της ως εξαιρετικά ελαφρύ και άκαμπτο, απορροφητικό στους κραδασμούς και ανθεκτικό στη διάβρωση. Όπως σχεδον οποιοδήποτε carbon ποδήλατο άνω των € 2.500 δηλαδή.

Η γερμανική Mercedes παρουσιάζει τη δική της σειρά ποδηλάτων, αποτελούμενη από ένα mountain bike πλήρους ανάρτησης, ένα ποδήλατο δρόμου, ένα trekking, ένα fitness και ένα παιδικό ποδήλατο.

  • Το πλήρους ανάρτησης mountain bike Mercedes διαθέτει πιρούνι Fox Racing F32 RL, DT Swiss πίσω ανάρτηση, μια μετάδοση 30 σχέσεων X.9 από τη SRAM, υδραυλικά δισκόφρενα AVID Elixir 5, και τροχούς DT Swiss X1900. Από τις φωτογραφίες αντιλαμβανόμαστε πως το πλαίσιο είναι μάλλον αλουμινένιο. Το κόστος του σχεδόν αδιάφορου αυτού FS φτάνει τα $4,650.
  • Το ποδήλατο δρόμου της Mercedes φαίνεται να κινείται σε πιο λογικά πλαίσια με κατασκευή από ανθρακονήματα, μετάδοση SRAM Red και τροχούς DT Swiss RR 1450 στην τιμή των $7,000 (€4.932,20 με τη σημερινή ισοτιμία).
  • Το ποδήλατο trekking που λανσάρει η εταιρία διατίθεται με σύστημα φωτισμού Busch & Muller και δυναμό κέντρου Shimano, λασπωτήρες, σχάρα και τιμή στα $1,970.
  • Το Mercedes fitness bike διαθέτει πιρούνι ανάρτησης Suntour XCR με lockout και υδραυλικά δισκόφρενα στην τιμή των $1,700.

Το νεανικό αστικό κοινό στοχεύει η Mini (θυγατρική της BMW) με το στιλάτο αναδιπλούμενο ποδήλατο της το οποίο -όπως υποστηρίζει- έχει σχεδιαστεί από την ίδια ώστε να αναδιπλούται πλήρως. Με κατασκευή από ελαφρύ κράμα αλουμινίου και βάρος 11 κιλών, το Mini Folding Bike μπορεί με ευκολία να μεταφερθεί με δημόσια συγκοινωνία. Το πλήρως διπλωμένο μέγεθος του επιτρέπει στο μικρό δίτροχο να χωρά ακριβώς στο χώρο αποσκευών των αυτοκινήτων MINI. Η μετάδοση είναι 8 ταχυτήτων, και οι 20” τροχοί καλύπτωνται από λασπωτήρες. Η σέλα έχει ενίσχυση gel για μεγαλύτερη άνεση και από κάτω της βρίσκεται ένα τσαντάκι με το λογότυπο της εταιρίας. Για να μη λερώνεται ο ιδιοκτήτης του Mini Folding Bike, η αλυσίδα του ποδηλάτου είναι επενδεδυμένη με Teflon. H επίσημη τιμή του έχει οριστεί στα €499 για την Ευρώπη, και για να πούμε την αλήθεια, ίσως να είναι το μοναδικό ποδήλατο το παρόντος άρθρου που θα αγοράζαμε.

H Range Rover ακολουθεί τα ποδηλατικά χνάρια της BMW και εισέρχεται στην ποδηλατική αρένα με επίσης ένα ανθρακονημάτινο ποδήλατο δρόμου. Αντίθετα όμως με τη BMW, η σύλληψη αυτή είναι απλά ένα ποδήλατο δρόμου και όχι αγωνιστικό ποδήλατο δρόμου. Σχεδιασμένο από τον Gerry McGovern, το ποδήλατο ψυχαγωγίας της “εκτός δρόμου” εταιρίας ονομάζεται Range Rover Evoque concept road bike. Ακολουθώντας το πνεύμα του ομώνυμου αυτοκινήτου, το ποδήλατο βασίζεται πάνω σε ένα μονοκόκ ανθρακονημάτινο πλαίσιο, κατασκευασμένο στο χέρι από την Karbona. Η μετάδοση είναι η 20τάχυτη Shimano Ultegra, αλλά το ποδήλατο προς το παρόν παραμένει ένα και μοναδικό με καμία ανακοίνωση για τη διάθεση του ακόμη.

Επιστροφή στις ρίζες

Επειδή πολλές από τις εταιρίες που κατασκευάζουν αυτοκίνητα σήμερα έχουν ρίζες σε κάποια βιοτεχνία ή εργοστάσιο κατασκευής ποδηλάτων, φαίνεται πως η παγκόσμια οικονομική (και περιβαλλοντική;) κρίση τις έκανε να θυμηθούν ξανά τις ρίζες τους. Αντί φευγάτων concept bikes σχεδιασμένα για εντυπωσιασμό, έχουν αρχίσει να παρουσιάζουν ποδήλατα που απευθύνονται σε υπαρκτές μερίδες του αγοραστικού κοινού -έστω και αν βασίζουν τις πωλήσεις τους περισσότερο στο πρεστίζ που απολαμβάνουν στο χώρο της αυτοκίνησης παρά στην πραγματική αξία, ποιότητα και καινοτομία των προϊόντων τους. Αν όμως αποφασίσουν να ρίξουν περισσότερο βάρος στον τομέα “ποδήλατο”, ίσως να μπορέσουν μελλοντικά να επιδείξουν αξιόλογα ποδηλατικά προϊόντα.

About triathlonworld

Ο κ. Γιάννης Ψαρέλης είναι από τα ιστορικά στελέχη του Τριάθλου στη χώρα μας έχοντας παρακολουθήσει και συμμετέχει έντονά στη διοικητική ανάπτυξη του αθλήματος. Χρόνια μέλος των εθνικών ομάδων ,εκπρόσωπος των αθλητών στην τεχνική επιτροπή του αθλήματος, υπεύθυνος χάραξης των διαδρομών αγώνων της Ομοσπονδίας μεταξύ των οποίων και της Ολυμπιακής διαδρομής του 2004 στη Βουλιαγμένη,έχει διατελέσει γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Τριάθλου και εκπρόσωπος αυτής στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή. Έχει πληθώρα προπονητικών πιστοποιήσεων στα αθλήματα αντοχής από εθνικές ομοσπονδίες και συνδέσμους προπονητών. Έχει παρακολουθήσει πλήθος εκπαιδευτικών σεμιναρίων της Διεθνούς Ομοσπονδίας Τριάθλου τόσο για Διοργανωτές Αγώνων όσο και κριτές. Επίσης έχει παρακολουθήσει πολυήμερα σεμινάρια για διοργανωτές αγώνων στη Λοζάνη κάτω από την εποπτεία της ΔΟΕ. Έχει σπουδάσει Χημεία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει τους εξής πανεπιστημιακούς μεταπτυχιακούς τίτλους : Αθλητική Διοίκηση (Παν.Lyon1-Masters in Sport Organisations Management – πρόγραμμα αναγνωρισμένο από την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή), Αθλητική Διοίκηση (Παν. Leicester), Διοίκηση Επιχειρήσεων (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- Executive MBA), Μάρκετινγκ & Επικοινωνία (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών -MSc in Marketing and communication with New Technologies). Προπονητής Τριάθλου Προπονητής Τριάθλου Ο κ.Γιάννης Ψαρέλης έχει διατελέσει Διοικητικός Υπεύθυνος καθώς και Υπεύθυνος Στρατηγικής & Ανάπτυξης στο Sports Excellence (πρόγραμμα που πραγματοποιείται υπό την επιστημονική επίβλεψη της Α’ Ορθοπαιδικής Κλινικής του ΕΚΠΑ, όντας εγκεκριμένο κέντρο από τον Διεθνή Σύνδεσμο Κέντρων Υψηλού Αθλητισμού) έχοντας την επιστημονική επίβλεψη μέχρι και 1800 επίλεκτων αθλητών και αθλητριών προεθνικών και εθνικών ομάδων έως 18 ετών καθώς και των μελών της Προ-Ολυμπαικής προετοιμασίας για τους ΟΑ του Τόκυο (με μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΟΕ). Σε επίπεδο ακαδημαϊκό/ ερευνητικό με σημείο αναφοράς μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές ασχολείται κυρίως με την επίδραση των προϊόντων νεοπρενίου/ wetsuit στην κολύμβηση τριαθλητών καθώς και με την μεγιστοποίηση της απόδοσης των αθλητών στο mixed relay του Τριάθλου. Από το 1990 συμμετέχει ως εισηγητής σε πλήθος εκπαιδευτικά προγράμματα επιμόρφωσης προπονητών, καθηγητών Φυσικής Αγωγής, γονέων αλλά και αθλητών είτε αναπτύσσοντας τεχνικά θέματα που αφορούν το Τρίαθλο είτε θέματα που αφορούν την ηθική στον αθλητισμό και το αντι-ντόπινγκ. Αρθογραφεί σε πλήθος αθλητικών ιστοσελίδων και περιοδικών σε θέματα που αφορούν την προπονητική, τους κανονισμούς του Τριάθλου ή θέματα ηθικής/ κοινωνιολογίας του αθλητισμού. Ο ίδιος σε συνεργασία με αθλητικούς φορείς (Ομοσπονδίας, Σωματείων και Αθλητικών Οργανισμών των Δήμων) από το 1990 έως σήμερα έχει σχεδιάσει και διοργανώσει έχοντας την επίβλεψη πάνω από 50 αγώνων σε όλη την Ελλάδα (Αθήνα, Χανιά, Ρέθυμνο, Τρίπολη, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Πιερία κ.λπ.)