Κείμενο: Συντακτική ομάδα iCycling.gr
Με την παγκόσμια αγορά αυτοκινήτου σε ελεύθερη πτώση και τις κατασκευάστριες εταιρίες να μειώνουν όλο και περισσότερο τις πωλήσεις τους, τα ποδήλατα φαίνεται να είναι όχι απλά μια “μόδα” που οι μεγάλοι οίκοι της αυτοκίνησης προσπαθούν να πλασάρουν, αλλά και πιθανή μελλοντική εξέλιξη τους, σε κάποιο βαθμό: Μετά από τον πολυαναμενόμενο “πύραυλο” των Specialized και McLaren που ανακοινώθηκε στις αρχές της φετινής χρονιάς, κατασκευαστές όπως οι Audi, BMW, Mercedes, Mini και Range Rover φαίνεται να λένε “δώσε και μένα μπάρμπα!” παρουσιάζοντας ο ένας μετά τον άλλο τις δικές τους ποδηλατικές προτάσεις!
Η Audi εδώ και λίγο καιρό έχει ανακοινώσει τη συνεργασία της με το γνωστό κατασκευαστή ξύλινων ποδηλάτων Renovo για τη δημιουργία της σειράς “duo”. Η σειρά αποτελείται από ξύλινα πλαίσια τα οποία η Audi “επέλεξε τα ξύλα τους ώστε να ταιριάζουν με το look του εσωτερικού των αυτοκινήτων Audi”. Οι επιλογές θα είναι τρεις –City ($ 6.530), Sport ($ 7.350) και Road ($ 7.460), με την καθεμία προφανώς να προορίζεται για τη χρήση που υποδηλώνει το όνομα της. Τα ποδήλατα αυτά δεν είναι αγωνιστικά, πρόκειται για δίτροχα σχεδιασμένα για ψυχαγωγία, άσκηση, μετακίνηση, ακόμη και μεγάλες διαδρομές εκδρομικού χαρακτήρα. Τα μοντέλα City και Sport συνδυάζουν μετάδοση ιμάντα με κέντρα εσωτερικών ταχυτήτων από τη Shimano, ενώ το Road φορά την κορυφαία μετάδοση δρόμου Red της SRAM.
Η γερμανική εταιρία κατασκευής αυτοκινήτων δηλώνει πως δεν δημιούργησε τα duo ως μια απλή σχεδιαστική άσκηση ή μετονομασία ενός έτοιμου προϊόντος, αλλά ως υλοποίηση των θεμελιωδών αρχών της για προοδευτική καινοτομία που παντρεύει την δεξιοτεχνία και το styling με τις επιδόσεις και την τεχνολογία. Περισσότερες πληροφορίες στη διεύθυνση www.audi-collection.com/Cycling και προσοχή στο σαράκι!
Mια λίγο διαφορετική προσέγγιση ακολουθεί η BMW με το M Series Carbon Racer ποδήλατο δρόμου της: Από τον ερχόμενο μήνα η βαυαρή κατασκευάστρια πολυτελών και σπορ αυτοκινήτων ελπίζει να αποτελέσει την πηγή έμπνευσης χιλιάδων ανθρώπων ώστε ν’ ακολουθήσουν τη “fitness οδό” με τη διάθεση του δικού της ανθρακονημάτινου ποδηλάτου δρόμου. Παρά τις στομφώδεις δηλώσεις της εταιρίας περί μοναδικών χαρακτηριστικών συμπεριφοράς, απόδοσης και εμφάνισης, πραγματικά δεν καταφέραμε να εντοπίσουμε τίποτα το ιδιαίτερο πάνω στο πεταλοκίνητο δίτροχο το οποίο μάλλον απευθύνεται σε γιάπηδες που ξαφνικά ανακάλυψαν ότι πρέπει να πέσει η μπάκα τους ή όσους πάντα ήθελαν ένα αυτοκίνητο BMW και ποτέ δε το απέκτησαν. Η μετάδοση του ποδηλάτου είναι Shimano Ultegra. Η BMW χαρακτηρίζει το ποδήλατο της ως εξαιρετικά ελαφρύ και άκαμπτο, απορροφητικό στους κραδασμούς και ανθεκτικό στη διάβρωση. Όπως σχεδον οποιοδήποτε carbon ποδήλατο άνω των € 2.500 δηλαδή.
Η γερμανική Mercedes παρουσιάζει τη δική της σειρά ποδηλάτων, αποτελούμενη από ένα mountain bike πλήρους ανάρτησης, ένα ποδήλατο δρόμου, ένα trekking, ένα fitness και ένα παιδικό ποδήλατο.
- Το πλήρους ανάρτησης mountain bike Mercedes διαθέτει πιρούνι Fox Racing F32 RL, DT Swiss πίσω ανάρτηση, μια μετάδοση 30 σχέσεων X.9 από τη SRAM, υδραυλικά δισκόφρενα AVID Elixir 5, και τροχούς DT Swiss X1900. Από τις φωτογραφίες αντιλαμβανόμαστε πως το πλαίσιο είναι μάλλον αλουμινένιο. Το κόστος του σχεδόν αδιάφορου αυτού FS φτάνει τα $4,650.
- Το ποδήλατο δρόμου της Mercedes φαίνεται να κινείται σε πιο λογικά πλαίσια με κατασκευή από ανθρακονήματα, μετάδοση SRAM Red και τροχούς DT Swiss RR 1450 στην τιμή των $7,000 (€4.932,20 με τη σημερινή ισοτιμία).
- Το ποδήλατο trekking που λανσάρει η εταιρία διατίθεται με σύστημα φωτισμού Busch & Muller και δυναμό κέντρου Shimano, λασπωτήρες, σχάρα και τιμή στα $1,970.
- Το Mercedes fitness bike διαθέτει πιρούνι ανάρτησης Suntour XCR με lockout και υδραυλικά δισκόφρενα στην τιμή των $1,700.
Το νεανικό αστικό κοινό στοχεύει η Mini (θυγατρική της BMW) με το στιλάτο αναδιπλούμενο ποδήλατο της το οποίο -όπως υποστηρίζει- έχει σχεδιαστεί από την ίδια ώστε να αναδιπλούται πλήρως. Με κατασκευή από ελαφρύ κράμα αλουμινίου και βάρος 11 κιλών, το Mini Folding Bike μπορεί με ευκολία να μεταφερθεί με δημόσια συγκοινωνία. Το πλήρως διπλωμένο μέγεθος του επιτρέπει στο μικρό δίτροχο να χωρά ακριβώς στο χώρο αποσκευών των αυτοκινήτων MINI. Η μετάδοση είναι 8 ταχυτήτων, και οι 20” τροχοί καλύπτωνται από λασπωτήρες. Η σέλα έχει ενίσχυση gel για μεγαλύτερη άνεση και από κάτω της βρίσκεται ένα τσαντάκι με το λογότυπο της εταιρίας. Για να μη λερώνεται ο ιδιοκτήτης του Mini Folding Bike, η αλυσίδα του ποδηλάτου είναι επενδεδυμένη με Teflon. H επίσημη τιμή του έχει οριστεί στα €499 για την Ευρώπη, και για να πούμε την αλήθεια, ίσως να είναι το μοναδικό ποδήλατο το παρόντος άρθρου που θα αγοράζαμε.
H Range Rover ακολουθεί τα ποδηλατικά χνάρια της BMW και εισέρχεται στην ποδηλατική αρένα με επίσης ένα ανθρακονημάτινο ποδήλατο δρόμου. Αντίθετα όμως με τη BMW, η σύλληψη αυτή είναι απλά ένα ποδήλατο δρόμου και όχι αγωνιστικό ποδήλατο δρόμου. Σχεδιασμένο από τον Gerry McGovern, το ποδήλατο ψυχαγωγίας της “εκτός δρόμου” εταιρίας ονομάζεται Range Rover Evoque concept road bike. Ακολουθώντας το πνεύμα του ομώνυμου αυτοκινήτου, το ποδήλατο βασίζεται πάνω σε ένα μονοκόκ ανθρακονημάτινο πλαίσιο, κατασκευασμένο στο χέρι από την Karbona. Η μετάδοση είναι η 20τάχυτη Shimano Ultegra, αλλά το ποδήλατο προς το παρόν παραμένει ένα και μοναδικό με καμία ανακοίνωση για τη διάθεση του ακόμη.
Επιστροφή στις ρίζες
Επειδή πολλές από τις εταιρίες που κατασκευάζουν αυτοκίνητα σήμερα έχουν ρίζες σε κάποια βιοτεχνία ή εργοστάσιο κατασκευής ποδηλάτων, φαίνεται πως η παγκόσμια οικονομική (και περιβαλλοντική;) κρίση τις έκανε να θυμηθούν ξανά τις ρίζες τους. Αντί φευγάτων concept bikes σχεδιασμένα για εντυπωσιασμό, έχουν αρχίσει να παρουσιάζουν ποδήλατα που απευθύνονται σε υπαρκτές μερίδες του αγοραστικού κοινού -έστω και αν βασίζουν τις πωλήσεις τους περισσότερο στο πρεστίζ που απολαμβάνουν στο χώρο της αυτοκίνησης παρά στην πραγματική αξία, ποιότητα και καινοτομία των προϊόντων τους. Αν όμως αποφασίσουν να ρίξουν περισσότερο βάρος στον τομέα “ποδήλατο”, ίσως να μπορέσουν μελλοντικά να επιδείξουν αξιόλογα ποδηλατικά προϊόντα.