Οι μεγαλύτερες αθλητικές στιγμές : To “απόλυτο ρεκόρ ώρας” από τον Chris Boardman

Εισαγωγή

To TriathlonWorld ξεκινάει ένα νέο αφιέρωμα στις μεγαλύτερες αθλητικές στιγμές. Πρόθεσή μας δεν είναι μόνο να τις παρουσιάσουμε και να αιτιολογήσουμε τί το ιδιαίτερο είχαν αλλά και να αναλύσουμε προπονητικά την εμφάνιση του αθλητή.

To “Απόλυτο ρεκόρ Ωρας” από τον Chris Boardman

Οσοι αγαπούν την ποδηλασία λατρεύουν τις επιδόσεις των αθλητών στους μεγάλους γύρους. Ομως από πλευράς προπονητικής το ρεκόρ της ώρας είναι η απόλυτη πρόκληση.

Δυστυχώς μετά το ιδιαίτερο ενδιαφέρον που υπήρχε από όλους τους πολύ σημαντικούς ποδηλάτες να σπάσουν το ρεκόρ της ώρας την δεκαετία του 1990 μετά την επίδοση του Boardman και την λάθος και σαστισμένη ανάμειξη της Διεθνούς Ομσοπονδίας Ποδηλασίας πλέον δεν υπάρχει το ίδιο ενδιαφέρον.

Πρέπει να διευκρινήσουμε ότι υπάρχουν 2 ρεκόρ. Το UCI ρεκορ ώρας που όμως μετράει με ποδήλατο συμβατικό (όπως αυτό που χρησιμοποίησε ο Eddy Merxck το 1972) και το απόλυτο ρεκόρ ώρας.

Εμείς θα ασχοληθούμε με το απόλυτο ρεκόρ της ώρας. Θα κάνουμε ξεχωριστή αναφορά για το ρεκόρ της ώρας με συμβατικό ποδήλατο δρόμου/ πίστας (τύπου 200μέτρων).

 

 

 

Αναλύοντας την επίδοση

Ταχύτητα

Ο Boardman κατάφερε να κάνει 56,375 χλμ μέσα σε μία ώρα.

 

Εξοπλισμός

Ο Boardman χρησιμοποίησε την θέση “Superman” του Obree, monocoque ποδήλατο και πεντάκτινη ακτίνα εμπρός και κλειστό τροχό πίσω.

 

Ισχύς

Οι διάφοροι μελετητές υπολογίζουν ότι ο Chris Boardman στην μία ώρα που έκανε το ρεκόρ κατάφερε να έχει μέσχη ισχύς 442W, κάτι που αντιστοιχεί σε 6,4 Watt/ κιλό σωματικού βάρους.

 

 

Πρόσληψη Οξυγόνου

Ο Boardman υπολογίζεται ότι είχε VO2max 90ml/kg/min. Με υπολογισμό της σχυχνότητας ποδηλάτισης (100 -105στροφές) και της ισχύος  ο Boardman πρέπει να είχε 5,6λίτρα/ λεπτό δηλαδή 81ml/kg/min (εάν φυσικά είχε σταθερή επιβάρυνση σε όλη την προσπάθεια) δηλαδή πήγαινε στο 90% της μέγιστης πρόσληψης.

 

 

Τί θα χρειαζόταν ο Boardman για να αγγίξει το φράγμα των 60χλμ/ ώρα.

Για να καταλάβουμε πόσο δύσκολο είναι να σπάσει κάποιος το ρεκόρ του Boardman ας αναφέρουμε ότι ο ίδιος ο Boardman για να μπορούσε να βγάλει 60χλμ/ ώρα θα χρειαζόταν να παράγει 524 Watt  (μέσο όρο) και να αυξήσει την κατανάλωση οξυγόνου στα 96ml/kg/min!!!

To μόνο παρήγορο για την εξέλιξη του ρεκόρ της ώρας είναι το γεγονός ότι το γινόμενο απόδοσης (μεικτή μηχανική ικανότητα = παραγόμενη ισχύς/ ενέργεια που καταναλώνει ο αθλητής) υπολογίστηκε στο 22,6 % ενώ οι υψηλού επιπέδου ποδηλάτες στις 100 στροφές έχουν συντελστή 24,7%.

Με βελτίωση σε αυτό τον τομέα (από 22,6 στο 24,7) θα μπορούσε να πάει μέχρι και 2 χιλιόμετρα παραπάνω. Πως θα μπορούσε να γίνει αυτό; Είτε με βελτίωση της φυσικής του κατάστασης είτε με βελτίωση της βιομηχανικής της θέσης του.

 

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης Tri NZ Level 2 Accredited Coach, ASCA Level 2 Certified Coach, ITCA Certified Coach- Προπονητική Ομάδα Smart Sport (Email – info@triathlonworld.gr)

 

 

 

Η εξέλιξη του απόλυτου ρεκόρ της ώρας

Date      Rider     Age        Velodrome         Distance (km)    Equipment

  • 25 October 1972               Eddy Merckx      27           Mexico City        49.431   drop handlebar/round steel tubing frame/wire spokes
  • 23 January 1984                Francesco Moser             32           Mexico City        51.151   bull-horn handlebar/oval steel tubing frame/disk wheels
  • 17 July 1993        Graeme Obree 27           Vikingskipet, Hamar, Norway     51.596   Graeme Obree-style “praying mantis” handlebar/round steel tubing frame/carbon tri-spoke wheels
  • 23 July 1993        Chris Boardman                24           Velodrome du Lac, Bordeaux     52.270   triathlon handlebar/carbon airfoil tubing frame/carbon 4-spoke wheels
  • 15 January 1994                Francesco Moser             42           Mexico City        51.840   Graeme Obree-style “praying mantis” handlebar/chest-pad on top frame/wheels unknown – UCI VETERAN’s RECORD
  • 27 April 1994       Graeme Obree 28           Velodrome du Lac, Bordeaux     52.713   Graeme Obree-style “praying mantis” handlebar/round steel tubing frame/carbon tri-spoke wheels
  • 2 September 1994           Miguel Indurain                30           Velodrome du Lac, Bordeaux     53.040   wide triathlon handlebar/carbon monocoque aero frame/disk wheels
  • 22 October 1994               Tony Rominger 33           Velodrome du Lac, Bordeaux     53.832   triathlon handlebar/oval steel tubing frame/disk wheels
  • 5 November 1994            Tony Rominger 33           Velodrome du Lac, Bordeaux     55.291   triathlon handlebar/oval steel tubing frame/disk wheels
  • 6 September 1996           Chris Boardman                28           Manchester, UK               56.375   Graeme Obree “superman-style” handlebar/carbon monocoque aero frame/5-spoke front & rear disk wheels