Εξοπλισμός Ποδηλασίας :Ποδήλατο για τριαθλήτριες.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης, Προπονητική Ομάδα Smart Sport/ Athens Triathlon Team – Συντακτική ομάδα Triathlonworld.gr & Triathlon.gr  (Email : info@triathlonworld.gr)

Μέρος Α’ – Εισαγωγή

Οι γνωστές κατασκευάστριες εταιρείες ποδηλάτων δρόμου έχουν συμπεριλάβει  πλέον στην γκάμα τους και γυναικεία ποδήλατα. Αυτό ισχύει σιγά σιγά και για τα τριαθλητικά ποδήλατα. Το βασικό ερώτημα που αντιμετωπίζει μία τριαθλήτρια είτε αποφασίσει να πάρει ένα ποδήλατο δρόμου είτε αποφασίσει να πάρει ένα ποδήλατο χρονομέτρου είναι εάν θα πάρει ένα γυναικείο ποδήλατο ή εάν θα πάρει ένα «αντρικό» και θα κάνει σχετικές ρυθμίσεις ώστε να βελτιστοποιήσει την θέση της και την παραγωγή έργου.

Με το παρών εισαγωγικό άρθρο καταννοούμε ότι δεν μπορούμε να καλύψουμε όλο τον προβληματισμό αλλά απλά θέτουμε βασικά ζητήματα που πρέπει να λάβει υπόψιν της μία τριαθλήτρια στην αγορά του ποδηλάτου δρόμου/ χρονομέτρου.

Για να απαντηθεί το παραπάνω βασικό ερώτημα είναι χρήσιμο να λάβουμε υπόψιν μας τα παρακάτω :

  1. Οι γυναίκες έχουν διαφορετικά σωματομετρικά χαρακτηριστικά από τους άντρες. Ετσι π.χ. έχουν ψηλότερα πόδια, μικρότερο μήκος κορμού, πιο φαρδιά λεκάνη, μικρότερο μήκος χεριών, πιο στενό άνοιγμα ώμων εάν συγκριθούν με έναν άντρα του ίδιου ύψους με αυτές.
  2. Οι γυναίκες δεν μπορούν να παράγουν την ίδια μέγιστη ισχύ και φυσικά και δεν έχουν την ίδια δύναμη στις βασικές μυικές ομάδες όπως αυτές των ποδιών. Σε συνέχεια αυτού είναι σαφές ότι χρειάζονται διαφορετικές σχέσεις μετάδοσεις δηλαδή διαφορετικά “πατήματα”.
  3. Ο αριθμός των γυναικών που ασχολούνται με την ποδηλασία δρόμου και το τρίαθλο είναι πολύ μικρός σε σχέση με τον αντίστοιχο  των αντρών και όπως είναι φυσικό οι εταιρείες που έχουν σχεδιάσει και λανσάρει στην αγορά γυναικεία ποδήλατα δεν τους συμφέρει οικονομικά να έχουν τόσο μεγάλη γκάμα. Στα αντρικά ποδήλατα παρατηρούμε ότι για κάθε ποιότητα σκελετού έχουμε 3-5 ποδήλατα έτοιμα στο προιοντικό χαρτοφυλάκιο της εταιρείας –με διαφορετική ποιότητα ανταλλακτικών-  ώστε να καλύπτεται ένα μεγάλο εύρος τιμών. Αυτό δεν συμβαίνει στα γυναικεία ποδήλατα δρόμου και ακόμα περισσότερο στα τριαθλητικά. Αυτό είναι ακόμα πιο έντονο στην ελληνική αγορά αγωνιστικού ποδηλάτου όπου οι εισαγωγείς δεν φέρνουν γυναικεία ποδήλατα και εάν κάποια αθλήτρια θέλει να προβεί σε μία τέτοια αγορά τότε θα πρέπει να κάνει ειδική παραγγελία. Φυσικά δεν γίνεται λόγος για test ride.

Σε συνέχεια των παραπάνω είναι σαφές ότι το γυναικείο ποδήλατο – που έχει σχεδιαστεί από μία αξιόπιστη εταιρεία – είναι «θεωρητικά» καλύτερα προσαρμοσμένο στα σωματομετρικά χαρακτηριστικά των γυναικών και συνεπώς θα χρειαστούν λιγότερες ρυθμίσεις και τυχόν αλλαγές εξοπλισμού. Οι συνήθεις αλλαγές που κάνουμε όταν αγοράζουμε ένα “αντρικό” ποδήλατο δρόμου είναι η αλλαγή της σέλλας, αλλαγή στο μέγεθος/ μήκος του λαιμού, αλλαγή στο μέγεθος/ πλάτος του τιμονιού και φυσικά στο ελεύθερο πίσω ώστε να έχουμε πατήματα τα οποία μπορούμε να «γυρίσουμε» . Αυτές οι αλλαγές εάν τις αποτυπώσει οικονομικά κάποια αθλήτρια θα δει ότι κστίζουν πάρα πολλά χρήματα και θα έπρεπε να τις λαμβάνει υπόψιν της όταν κάνει τον σχετικό προγραμματισμό της.

Ετσι εμείς θεωρούμε ότι η αγορά ενός γυναικείου ποδηλάτου είναι χρήσιμη καθώς δεν θα χρειαστεί να κάνουμε τόσες πολλές αλλαγές περιφερειακών και ανταλλακτικών. Εάν η εταιρεία από την οποία θέλουμε να αγοράσουμε το ποδήλατό μας έχει γυναικείο ποδήλατο, το οποίο ταιριάζει στην αισθητική μας (μερικές φορές το παρακάνουν με τα κλισέ “λουλουδάκια”) και μπορεί να είναι εντός του προσωπικού μας οικονομικού πλαισίου αγοράς  τότε πρέπει να ξεκινήσουμε από εκεί την έρευνα αγοράς μας.Ελπίζουμε ότι τα σοβαρά καταστήματα ποδηλασίας και οι εισαγωγείς θα κάνουν σχετικές επενδύσεις ώστε να υπάρχουν και γυναικεία ποδήλατα για test tide και να μην χρειάζεται να παραγγέλνουμε ποδήλατο το οποίο θα έρθει μετά από 3 μήνες.

Ορισμένες πρακτικές συμβουλές είναι οι παρακάτω :

  • Επιλογή compact δίσκων (50-34)
  • Τεστ αποτυπώματος σέλλας και επιλογή πλάτους σέλλας που θα εξασφαλίζει ότι θα ακουμπάνε τα οστά στην σέλλα (πλάτος ωστών ίσο με πλάτος σέλλα.
  • Εάν δεν έχουμε εμπειρία από ποδηλασία τότε προτιμάμε ένα ποδήλατο δρόμου από ένα τριαθλητικό
  • Είναι χρήσιμο να κάνουμε ένα τεστ στησίματος πάνω στο ποδήλατο (π.χ. bg fit) για να αποφύγουμε τραυματισμούς

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.