Εξοπλισμός Ποδηλασίας :Ποδήλατο για τριαθλήτριες.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης, Προπονητική Ομάδα Smart Sport/ Athens Triathlon Team – Συντακτική ομάδα Triathlonworld.gr & Triathlon.gr  (Email : info@triathlonworld.gr)

Μέρος Α’ – Εισαγωγή

Οι γνωστές κατασκευάστριες εταιρείες ποδηλάτων δρόμου έχουν συμπεριλάβει  πλέον στην γκάμα τους και γυναικεία ποδήλατα. Αυτό ισχύει σιγά σιγά και για τα τριαθλητικά ποδήλατα. Το βασικό ερώτημα που αντιμετωπίζει μία τριαθλήτρια είτε αποφασίσει να πάρει ένα ποδήλατο δρόμου είτε αποφασίσει να πάρει ένα ποδήλατο χρονομέτρου είναι εάν θα πάρει ένα γυναικείο ποδήλατο ή εάν θα πάρει ένα «αντρικό» και θα κάνει σχετικές ρυθμίσεις ώστε να βελτιστοποιήσει την θέση της και την παραγωγή έργου.

Με το παρών εισαγωγικό άρθρο καταννοούμε ότι δεν μπορούμε να καλύψουμε όλο τον προβληματισμό αλλά απλά θέτουμε βασικά ζητήματα που πρέπει να λάβει υπόψιν της μία τριαθλήτρια στην αγορά του ποδηλάτου δρόμου/ χρονομέτρου.

Για να απαντηθεί το παραπάνω βασικό ερώτημα είναι χρήσιμο να λάβουμε υπόψιν μας τα παρακάτω :

  1. Οι γυναίκες έχουν διαφορετικά σωματομετρικά χαρακτηριστικά από τους άντρες. Ετσι π.χ. έχουν ψηλότερα πόδια, μικρότερο μήκος κορμού, πιο φαρδιά λεκάνη, μικρότερο μήκος χεριών, πιο στενό άνοιγμα ώμων εάν συγκριθούν με έναν άντρα του ίδιου ύψους με αυτές.
  2. Οι γυναίκες δεν μπορούν να παράγουν την ίδια μέγιστη ισχύ και φυσικά και δεν έχουν την ίδια δύναμη στις βασικές μυικές ομάδες όπως αυτές των ποδιών. Σε συνέχεια αυτού είναι σαφές ότι χρειάζονται διαφορετικές σχέσεις μετάδοσεις δηλαδή διαφορετικά “πατήματα”.
  3. Ο αριθμός των γυναικών που ασχολούνται με την ποδηλασία δρόμου και το τρίαθλο είναι πολύ μικρός σε σχέση με τον αντίστοιχο  των αντρών και όπως είναι φυσικό οι εταιρείες που έχουν σχεδιάσει και λανσάρει στην αγορά γυναικεία ποδήλατα δεν τους συμφέρει οικονομικά να έχουν τόσο μεγάλη γκάμα. Στα αντρικά ποδήλατα παρατηρούμε ότι για κάθε ποιότητα σκελετού έχουμε 3-5 ποδήλατα έτοιμα στο προιοντικό χαρτοφυλάκιο της εταιρείας –με διαφορετική ποιότητα ανταλλακτικών-  ώστε να καλύπτεται ένα μεγάλο εύρος τιμών. Αυτό δεν συμβαίνει στα γυναικεία ποδήλατα δρόμου και ακόμα περισσότερο στα τριαθλητικά. Αυτό είναι ακόμα πιο έντονο στην ελληνική αγορά αγωνιστικού ποδηλάτου όπου οι εισαγωγείς δεν φέρνουν γυναικεία ποδήλατα και εάν κάποια αθλήτρια θέλει να προβεί σε μία τέτοια αγορά τότε θα πρέπει να κάνει ειδική παραγγελία. Φυσικά δεν γίνεται λόγος για test ride.

Σε συνέχεια των παραπάνω είναι σαφές ότι το γυναικείο ποδήλατο – που έχει σχεδιαστεί από μία αξιόπιστη εταιρεία – είναι «θεωρητικά» καλύτερα προσαρμοσμένο στα σωματομετρικά χαρακτηριστικά των γυναικών και συνεπώς θα χρειαστούν λιγότερες ρυθμίσεις και τυχόν αλλαγές εξοπλισμού. Οι συνήθεις αλλαγές που κάνουμε όταν αγοράζουμε ένα “αντρικό” ποδήλατο δρόμου είναι η αλλαγή της σέλλας, αλλαγή στο μέγεθος/ μήκος του λαιμού, αλλαγή στο μέγεθος/ πλάτος του τιμονιού και φυσικά στο ελεύθερο πίσω ώστε να έχουμε πατήματα τα οποία μπορούμε να «γυρίσουμε» . Αυτές οι αλλαγές εάν τις αποτυπώσει οικονομικά κάποια αθλήτρια θα δει ότι κστίζουν πάρα πολλά χρήματα και θα έπρεπε να τις λαμβάνει υπόψιν της όταν κάνει τον σχετικό προγραμματισμό της.

Ετσι εμείς θεωρούμε ότι η αγορά ενός γυναικείου ποδηλάτου είναι χρήσιμη καθώς δεν θα χρειαστεί να κάνουμε τόσες πολλές αλλαγές περιφερειακών και ανταλλακτικών. Εάν η εταιρεία από την οποία θέλουμε να αγοράσουμε το ποδήλατό μας έχει γυναικείο ποδήλατο, το οποίο ταιριάζει στην αισθητική μας (μερικές φορές το παρακάνουν με τα κλισέ “λουλουδάκια”) και μπορεί να είναι εντός του προσωπικού μας οικονομικού πλαισίου αγοράς  τότε πρέπει να ξεκινήσουμε από εκεί την έρευνα αγοράς μας.Ελπίζουμε ότι τα σοβαρά καταστήματα ποδηλασίας και οι εισαγωγείς θα κάνουν σχετικές επενδύσεις ώστε να υπάρχουν και γυναικεία ποδήλατα για test tide και να μην χρειάζεται να παραγγέλνουμε ποδήλατο το οποίο θα έρθει μετά από 3 μήνες.

Ορισμένες πρακτικές συμβουλές είναι οι παρακάτω :

  • Επιλογή compact δίσκων (50-34)
  • Τεστ αποτυπώματος σέλλας και επιλογή πλάτους σέλλας που θα εξασφαλίζει ότι θα ακουμπάνε τα οστά στην σέλλα (πλάτος ωστών ίσο με πλάτος σέλλα.
  • Εάν δεν έχουμε εμπειρία από ποδηλασία τότε προτιμάμε ένα ποδήλατο δρόμου από ένα τριαθλητικό
  • Είναι χρήσιμο να κάνουμε ένα τεστ στησίματος πάνω στο ποδήλατο (π.χ. bg fit) για να αποφύγουμε τραυματισμούς

About triathlonworld

Ο κ. Γιάννης Ψαρέλης είναι από τα ιστορικά στελέχη του Τριάθλου στη χώρα μας έχοντας παρακολουθήσει και συμμετέχει έντονά στη διοικητική ανάπτυξη του αθλήματος. Χρόνια μέλος των εθνικών ομάδων ,εκπρόσωπος των αθλητών στην τεχνική επιτροπή του αθλήματος, υπεύθυνος χάραξης των διαδρομών αγώνων της Ομοσπονδίας μεταξύ των οποίων και της Ολυμπιακής διαδρομής του 2004 στη Βουλιαγμένη,έχει διατελέσει γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Τριάθλου και εκπρόσωπος αυτής στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή. Έχει πληθώρα προπονητικών πιστοποιήσεων στα αθλήματα αντοχής από εθνικές ομοσπονδίες και συνδέσμους προπονητών. Έχει παρακολουθήσει πλήθος εκπαιδευτικών σεμιναρίων της Διεθνούς Ομοσπονδίας Τριάθλου τόσο για Διοργανωτές Αγώνων όσο και κριτές. Επίσης έχει παρακολουθήσει πολυήμερα σεμινάρια για διοργανωτές αγώνων στη Λοζάνη κάτω από την εποπτεία της ΔΟΕ. Έχει σπουδάσει Χημεία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει τους εξής πανεπιστημιακούς μεταπτυχιακούς τίτλους : Αθλητική Διοίκηση (Παν.Lyon1-Masters in Sport Organisations Management – πρόγραμμα αναγνωρισμένο από την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή), Αθλητική Διοίκηση (Παν. Leicester), Διοίκηση Επιχειρήσεων (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- Executive MBA), Μάρκετινγκ & Επικοινωνία (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών -MSc in Marketing and communication with New Technologies). Προπονητής Τριάθλου Προπονητής Τριάθλου Ο κ.Γιάννης Ψαρέλης έχει διατελέσει Διοικητικός Υπεύθυνος καθώς και Υπεύθυνος Στρατηγικής & Ανάπτυξης στο Sports Excellence (πρόγραμμα που πραγματοποιείται υπό την επιστημονική επίβλεψη της Α’ Ορθοπαιδικής Κλινικής του ΕΚΠΑ, όντας εγκεκριμένο κέντρο από τον Διεθνή Σύνδεσμο Κέντρων Υψηλού Αθλητισμού) έχοντας την επιστημονική επίβλεψη μέχρι και 1800 επίλεκτων αθλητών και αθλητριών προεθνικών και εθνικών ομάδων έως 18 ετών καθώς και των μελών της Προ-Ολυμπαικής προετοιμασίας για τους ΟΑ του Τόκυο (με μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΟΕ). Σε επίπεδο ακαδημαϊκό/ ερευνητικό με σημείο αναφοράς μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές ασχολείται κυρίως με την επίδραση των προϊόντων νεοπρενίου/ wetsuit στην κολύμβηση τριαθλητών καθώς και με την μεγιστοποίηση της απόδοσης των αθλητών στο mixed relay του Τριάθλου. Από το 1990 συμμετέχει ως εισηγητής σε πλήθος εκπαιδευτικά προγράμματα επιμόρφωσης προπονητών, καθηγητών Φυσικής Αγωγής, γονέων αλλά και αθλητών είτε αναπτύσσοντας τεχνικά θέματα που αφορούν το Τρίαθλο είτε θέματα που αφορούν την ηθική στον αθλητισμό και το αντι-ντόπινγκ. Αρθογραφεί σε πλήθος αθλητικών ιστοσελίδων και περιοδικών σε θέματα που αφορούν την προπονητική, τους κανονισμούς του Τριάθλου ή θέματα ηθικής/ κοινωνιολογίας του αθλητισμού. Ο ίδιος σε συνεργασία με αθλητικούς φορείς (Ομοσπονδίας, Σωματείων και Αθλητικών Οργανισμών των Δήμων) από το 1990 έως σήμερα έχει σχεδιάσει και διοργανώσει έχοντας την επίβλεψη πάνω από 50 αγώνων σε όλη την Ελλάδα (Αθήνα, Χανιά, Ρέθυμνο, Τρίπολη, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Πιερία κ.λπ.)