Εφαρμοσμένη Προπονητική στο Τρίαθλο – Χειμερινή προπόνηση

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης (προπονητής Τριάθλου)  -Web- Site : www.triathloncoach.gr – Email : smartsportcoach@hotmail.com & info@triathloncoach.gr -Κινητό : +30 693 71 70 260

Εφαρμοσμένη Προπονητική στο Τρίαθλο – Χειμερινή προπόνηση, Μέρος Α’ – Ένδυση 

Εισαγωγή

Πριν από αρκετά χρόνια είχα συναντήσει ένα από τα μεγαλύτερα αστέρια του παγκοσμίου στίβου τον Colin Jackson ο οποίος μου είπε ότι εκείνη την χρονιά θα εγκατέλειπε την αγωνιστική δράση. Οταν τον ρώτησα γιατί μου είπε :

«Δεν αντέχω να κάνω προπόνηση με τον κρύο. Δεν μπορώ στην σκέψη  ότι θα κάνω δέκα διακοσάρια μέσα στο κρύο».

Ο δύο φορές παγκόσμιος πρωταθλητής Spencer Smith είχε δηλώσει ότι στην χειμερινή προπόνηση χτίζεται και κρίνεται η το αγωνιστικό αποτέλεσμα του καλοκαιριού.

Είναι σαφές ότι είναι πολύ σημαντική η χειμερινή προπόνηση αλλά και συνάμα πολύ δύσκολη τόσο ψυχολογικά όσο και σωματικά. Πολλές μέρες η προσοχή μας δεν είναι στραμμένη στο πως θα εκπληρώουμε σωστά την προπόνηση, μεγιστοποιώντας το αποτέλεσμα, αλλά πως θα καταφέρουμε να επιβιώσουμε μέσα στο κρύο, την βροχή, τον γλιστερό δρόμο κ.λπ.Ας δούμε μερικούς λόγους που η χειμερινή προπόνηση είναι μία δύσκολη περίοδος:

Πτώση θερμοκρασίας. Όταν κάνει κρύο δυσκολευόμαστε ψυχολογικά να «βγούμε από το σπίτι μας» για να πάμε για προπόνηση. Όμως ακόμα και όταν πάρουμε αυτή την απόφαση οι χαμηλές θερμοκρασίες δυσκολεύουν πολύ την προπόνησή μας. Το σώμα μας δεν μπορεί να φθάσει σε υψηλές αποδόσεις στις χαμηλές θερμοκρασίες και χρειάζεται πολύ σωστή ενδυμασία και διαχείρισή αυτής ώστε να αποφύγουμε τραυματισμούς. Χαμηλές θερμοκρασίες σημαίνει ότι δεν μπορούμε να κάνουμε προσωμειώσεις τριάθλου γιατί ακόμα και να αντέξουμε το κρύο νερό με το νεοπρέν μετά είναι απαγορευτικό να βγούμε και να καβαλήσουμε το ποδήλατο.

Βροχή.

Η βροχή είναι η πιο συχνή αιτία ακύρωσης, αναβολής ή τροποποίησης των προπονήσεων μας και στα τρία αθλήματα. Στο κολυμβητήριο, εάν είναι ανοιχτό, εάν η βροχή συνοδεύεται και από κεραυνούς δεν μας αφήνουν να κολυμπήσουμε, στο ποδήλατο είναι σχεδόν απαγορευτικό να κάνουμε ποδήλατο στους επικίνδυνους ελληνικούς δρόμους και στο τρέξιμο είναι πιο σοφό να περιμένουμε να σταματήσει η βροχή ώστε να μην στραβοπατήσουμε σε μία λακούβα που δεν φαίνεται όντας κρυμμένη μέσα στα νερά κ.λπ.

Μικρή διάρκεια ημέρας.

Την μεγαλύτερη διάρκεια του χειμώνα νυχτώνει μεταξύ 5 με 6 το απόγευμα και κατά συνέπεια τις περισσότερες μέρες της εβδομάδας δεν μπορούμε να κάνουμε προπόνηση ποδηλασίας στον δρόμο.

Κανόνες για επιτυχημένη χειμερινή προπόνηση

Σωστή ένδυση. Αγοράστε σωστό ρουχισμό που θα σας κρατάει ζεστό και θα σας βοηθήσει να προστατέψετε την υγεία σας, να αποφύγετε τραυματισμούς και να σας βοηθήσει να εστιάσετε στην προπόνηση σας και όχι στην επιβίωση από τις καιρικές συνθήκες. Παρακάτω έχουμε ειδικό αφιέρωμα στον χειμερινό αθλητικό εξοπλισμό. Δυστυχώς πρέπει να επενδύσουμε στην σωστή ένδυση αγοράζοντας καλής ποιότητας ρούχα

Κατάλληλος εξοπλισμός. Εκτός από την ένδυση και ο σωστός εξοπλισμός είναι απαραίτητος τον χειμώνα, όπως λασπωτήρες στο ποδήλατο, compact πατήματα (50-34), λάστιχα που να αυξήσουν τις πιθανότητες να μείνουμε πάνω στο ποδήλατό μας κ.λπ.

Ευελιξία στο πρόγραμμά μας. Τον χειμώνα πρέπει να έχουμε πάντοτε εναλλακτικό πρόγραμμα προπόνησης για κάθε εβδομάδα. Είναι πολύ αγχωτικό να «εκβιάζουμε» τις προπονήσεις κάτω από δύσκολες  καιρικές συνθήκες και πολύ προτιμότερο να έχουμε εναλλακτικό πλάνο.

Κατάλληλη χειμερινή ένδυση

Κολύμβηση

  1. Μπουρνούζι για να μπαίνουμε και να βγαίνουμε από την δεξαμενή του νερού

  2. Σκούφος τον οποίο πρέπει να φοράμε όταν βγαίνουμε από το κολυμβητήριο

 

Ποδηλασία

  1. Αδιάβροχο. Πρέπει να το έχουμε συνεχώς μαζί μας για κάθε ενδεχόμενο

  2. Νεοπρέν καλύμματα παπουτσιών για την προστασία των ποδιών μας από το κρύο. Υπάρχουν καλύμματα τα οποία μας προστατεύουν και από την βροχή.

  3. Νεοπρέν γάντια για να προφυλάξουμε τα χέρια μας από το κρύο. Όσοι δεν φορούν γάντια στα χέρια υπάρχει περίπτωση να κάνουν πληγές οι οποίες θα ματώνουν συνεχώς.

  4. Μακρύ ποδηλατικό κολλάν ή leg warmers. Ορισμένες μέρες ακόμα και μακρύ κολλάν τρεξίματος πάνω από ποδηλατικό σορτς της ποδηλασίας είναι κατάλληλο. Είναι φυσικά περιττό να τονίσουμε ότι το bib short είναι πολύ καλύτερο από το ποδηλατικό σορτσάκι με λάστιχο.

  5. Ποδηλατικό τζάκετ. Πριν να εφευρεθούν τα ποδηλατικά τζάκετ αναγκαζόμασταν ακολουθώντας τον κανόνα του κρεμμυδιού να φοράμε πολλές ποδηλατικές μπλούζες

Τρέξιμο

Αδιάβροχο για να προστατευτούμε από το κρύο

Summary
Εφαρμοσμένη Προπονητική στο Τρίαθλο - Χειμερινή προπόνηση
Article Name
Εφαρμοσμένη Προπονητική στο Τρίαθλο - Χειμερινή προπόνηση
Description
Πριν από αρκετά χρόνια είχα συναντήσει ένα από τα μεγαλύτερα αστέρια του παγκοσμίου στίβου τον Colin Jackson ο οποίος μου είπε ότι εκείνη την χρονιά θα εγκατέλειπε την αγωνιστική δράση. Οταν τον ρώτησα γιατί μου είπε : «Δεν αντέχω να κάνω προπόνηση με τον κρύο. Δεν μπορώ στην σκέψη  ότι θα κάνω δέκα διακοσάρια μέσα στο κρύο». Ο δύο φορές παγκόσμιος πρωταθλητής Spencer Smith είχε δηλώσει ότι στην χειμερινή προπόνηση χτίζεται και κρίνεται η το αγωνιστικό αποτέλεσμα του καλοκαιριού.
Author

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.