Επιλογή Προπονητή

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης (BSc, MSc, MBA, PhDc)- Προπονητής Τριάθλου και Εκδότης των Ηλεκτρονικών Περιοδικών Τριάθλου Triathlon.gr, TriathlonWorld.gr & TriathlonCoach.Gr (Email : smartsportcoach@hotmail.com & Κινητό : 6937170260)

Εδώ και τριάντα χρόνια  χρόνια που ασχολούμαι συστηματικά με το Τρίαθλο ως αθλητής, προπονητής, αρθρογραφος, διοικητικό προσωπικό, διοργανωτής αγώνων κ.λπ. είχα την τύχη να γνωρίσω πάρα πολλούς προπονητές και να προπονήσω και να προπονηθώ με πολλούς αθλητές και αθλήτριες διαφόρων ηλικιών και επιπέδων.

Ολη αυτή η εμπειρία μου έχει διδάξει ότι η επιλογή προπόνητή και γκρουπ προπόνησης είναι ο πιο κρίσιμος παράγοντας στην αθλητική μας εξέλιξη και ακόμα  στο εάν θα «ασχοληθούμε» επί χρόνια με το άθλημα ή απλά θα κάνουμε ένα πέρασμα, όπως έχουν κάνει χιλιάδες Ελληνες.

Δυστυχώς το Τρίαθλο στην Ελλάδα δεν μπήκε ποτέ σε στέρεες βάσεις. Δεν υπήρξαν ποτέ οργανωμένα σωματεία, με σωματειακούς προπονητές, που να δημιουργούν τις κατάλληλες συνθήκες ώστε οι αθλητές να προπονηθούν σε ένα οργανωμένο περιβάλλον.

Τα σωματεία που ήταν το κύτταρο του ελληνικού αθλητισμού αλλά και του ευρωπαικού, στην περίπτωση του Τριάθλου δεν δημιούργησαν συνθήκες ανάπτυξης (Σημείωση : προσπάθούμε περιφραστικά να το περιγράψουμε καθώς δεν είναι το θέμα του παρόντος άρθρου).

Ετσι στην Ελλάδα, με εξαίρεση το 1996 – 2000 που τα σωματεία παρήγαγαν έργο, είχε ένα μοντέλο ανάπτυξης τύπου ΗΠΑ, βασιζόμενο στα age groups. Δηλαδή ο κάθε αθλητής έπρεπε και πρέπει να φροντίσει μόνος του για όλα : αγορά αθλητικού εξοπλισμού, επιλογή προπονητή, εύρεση προπονητικών χώρων προπόνησης κ.λπ.

Δυστυχώς μερικές φορές τα περιοδικά Τριάθλου, ελπίζουμε εμείς να είμαστε εξαίρεση, δημιουργούν την λάθος εντύπωση ότι ο καθένας μπορεί να προπονηθεί μόνος του δημιουργώντας το δικό του πρόγραμμα προπόνησης καθώς παρουσιάζουν ως μασημένη τροφή την επιστήμη της άσκησης. Δεν υπάρχει ποιο λάθος κίνηση. Αυτός είναι και ουσιαστικά και ο λόγος που οι περισσότεροι αθλητές ασχολούνται 2-3 χρόνια με το Τρίαθλο και ύστερα σταματούν. Η και αυτοί που συνεχίζουν χάνονται στην μαύρη τρύπα των πολλών αργών χιλιομέτρων.

Νομίζω ότι το έχουμε κάνει απόλυτα καταννοητό ότι χρειάζεται να υπάρχει προπονητής ο οποίος θα μας
προσφέρει τα παρακάτω :

  1. Θα μας      μάθει την σωστή τεχνική σε κάθε αγώνισμα και θα διορθώνει τα τυχόν λάθη,      ιδίως τα σημαντικά

  2. Θα μας      βοηθήσει να επιλέξουμε αθλητικό εξοπλισμό και θα μας βοηθήσει να μάθουμε      τους τρόπους χρήσης του.

  3. Θα      σχεδιάζει και θα τροποποιεί το προπονητικό μας πρόγραμμα.

  4. Θα μας      μαθαίνει τα προπονητικά και αγωνιστικά «μυστικά» του αθλήματος

  5. Θα      σχεδιάσει το προσωπικό μας μακρο πρόθεσμο πρόγραμμα ενασχόλησης με το      άθλημα

  6. Θα μας      παρακινεί και θα εξασφαλίζει ότι δεν θα βαρεθούμε να κάνουμε χρόνο με τον      χρόνο την ίδια προπόνηση

  7. Θα μας      βοηθάει να επιλέξουμε τους σωστούς για εμάς αγώνες.

  8. Θα μας      απαλλάξει από ακόμα ένα στρες στην ζωή μας.

Πως θα επιλέξουμε τον σωστό προπονητή; Πριν να απαντήσουμε αυτή την ερώτηση πρέπει να διευκρινήσουμε τα παρακάτω :

  1. Κάποιος      που δεν έχει κάνει Τρίαθλο ως αθλητής επί χρόνια είναι αδύνατο να γίνει      προπονητής Τριάθλου.

  2. Υπάρχουν      πολλές προπονητικές σχολές και ο κάθε προπονητής έχει υιοθετήσει κάποια      προπονητική σχολή/ προσέγγιση.

  3. Δεν      υπάρχει τέλειος προπονητής και δεν υπάρχει προπονητής που να τα ξέρει όλα.

  4. Δεν      υπάρχει προπονητής που να είναι αποτελεσματικός με όλους τους αθλητής.      Μπορεί ένας αθλητής να είναι πολύ μέτριος και μόλις αλλάξει προπονητή να      βελτιωθεί εντυπωσιακά και φυσικά αντίστροφα. Αθλητές που ήταν πολύ      επιτυχημένοι μόλις αλλάξουν προπονητή να μην βελτιώνονται ή ακόμα και να      χειροτερεύουν.

  5. Η      ύπαρξη προπονητή είναι απαραίτητη. Καλύτερα έναν μέτριο προπονητή από το      να μην έχουμε προπονητή.

  6. Ο      προπονητής πρέπει να πρωτάσει την υγεία του αθλητή πέρα από τις αθλητικές      επιτυχίες. Αθλητές που συνειδητά θέτουν σε κίνδυνο την σωματική ή ψυχική      υγεία των αθλητών μόνο και μόνο για να επιδείξουν αθλητικό έργο θα έπρεπε      να μην υπάρχουν στον αθλητισμό.

Βασικά στοιχεία επιλογής του προπονητή.

Για να επιλέξουμε τον σωστό προπονητή πρέπει να λάβουμε οπωσδήποτε και τα παρακάτω :

  1. Να βρούμε έναν προπονητή τον οποίο τον      σεβόμαστε πρωτίστως ως άνθρωπο και δευτερευόντως ως γνώστη του      αντικειμένου. Σε συνέχεια αυτού να εξασφαλίσουμε ότι υπάρχει μία σχέση      αμοιβαίας εκτίμησης, εμπιστοστύνης και σεβασμού. Εάν δεν πιστεύουμε εμείς      ότι έχουμε το καλύτερο προπονητή, που μας δίνει αυτοπεποίθηση τότε υπάρχει      ημερομηνία λήξης και η σχέση θα τελειώσει. Η σχέση θα τελειώσει όταν και ο      προπονητής δεν πιεστεύει σε εμάς ως αθλητές.

  2. Να βρούμε έναν προπόνητή ο οποίος έχει      ενστερνιστεί προπονητική φιλοσοφία η οποία μας ταιριάζει. Εάν είμαστε      αρχάριοι είναι δύσκολο να ξέρουμε ποια προπονητική σχολή ταιριάζει στην      προσωπικότητα μας και στις αθλητικές μας δυνατότητες. Ομως κάποιος μέτριος      προς προχωρημένος αθλητής πολύ εύκολο μπορεί να αντιληφθεί ποια προπονητική      σχολή/ προσέγγιση του ταιριάζει.

  3. Υπάρχουν προπονητές που ειδικεύονται      σε συγκεκριμένο προφίλ αθλητών. Σε πολλά αθλήματα υπάρχουν άντρες      προπονητές που προπονούν γυναικείες ομάδες ή προπονητές που είναι πολύ      επιτυχημένοι σε τμήματα υποδομής. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι ικανοί      να προπονήσουν elite αθλητές, δηλαδή αθλητές υψηλού επιπέδου. Αντιθέτως      μάλλιστα. Ομως μερικές συγκεκριμένες κατηγορίες αθλητών όπως γυναίκες ή      νεαρά άτομα θέλουν συγκεκριμένη προπονητική νοοτροπία. Εχοντας προπονήσει      και προπονηθεί με γυναίκες τριαθλήτριες καταννόησα ότι και λόγω      φυσιολογίας σώματος αλλά και λόγω νοοτροπίας πρέπει να τις προπονείς      διαφορετικά λαμβάνοντας υπόψιν μία σειρά ιδιαιτεροτήτων οι οποίες      προκύπτουν λόγω σωματικών/ ορμονικών διαφορών, διαφορών προσέγγισης στον      αθλητισμό  όσο και προσέγγισης που      έχουν στον αθλητισμό.

  4. Υπάρχουν προπονητές που ειδικεύονται      σε κάποια απόσταση. Δεν είναι δυνατόν κάποιος να είναι εξίσου καλός      στην προπονητική του Ironman αλλά και της Ολυμπιακής απόστασης.

  5. Θέλουμε πρόγραμμα προπόνησης ή και      παρακολούθηση από κοντά; Εάν είμαστε επί χρόνια τριαθλητές με      εξαιρετική τεχνική κατάρτιση και γνώση του αθλήματος τότε ένας έμπειρος      προπονητής που να μας δώσει πρόγραμμα ίσως αρκεί. Εάν όμως είμαστε      αρχάριοι ή δεν έχουμε υποδομή στην κολύμβηση, η σε κάποιο άλλο άθλημα τότε      ίσως χρειαζόμαστε να σε εβδομαδιαία βάση συστηματική παρακολούθηση.

  6. Να βρούμε έναν προπονητή που θα έχει      χημεία με εμάς.

  7. Οχι στα τυποποιημένα προγράμματα.      Η προπονητική δεν είναι συνταγή μαγειρικής που μπορεί να εφαρμοστεί σε      όλους τους αθλητές/-τριες και σε όλες τις περιστάσεις. Αυτά τα προγράμματα      είναι χαμένα λεφτά

Για να μην σας φαίνονται τα παραπάνω θεωρητικά να σας τονίσω ότι έχουμε παραδείγματα αθλητών – προπονητών που η όλη επιτυχία οφείλεται στην πολύ καλή χημεία αυτών των δύο ανθρώπων. Προσωπικά το έχω βιώσει άπειρες φορές. Την καλύτερη αθλητική απόδοση την είχα με Ρώσσο προπονητή ο οποίος έβαζε πολύ μεγάλα προπονητικά φορτία (πρωί 5 χιλιόμετρα κολύμβησης και 2-3 ώρες ποδηλασία – απόγευμα 1 με 2 ώρες τρέξιμο και 2-3 χιλιόμετρα κολύμβησης και βάρη). Αυτό γιατί :

  • Η      προπονητική του φιλοσοφία ταίριαξε με εμένα ως αθλητής. Ο καθένας από εμάς      έχει ένα ταλέντο, που πολλές φορές δεν μπορεί – αλλά πρέπει- να      ανακαλύψει. Κάποιος έχει φυσική ταχύτητα, κάποιος άλλος εξαιρετική νευρομυική      συναρμογή… Προσωπικά μπορώ να αντέξω μεγάλο όγκο και εντάσεις      προπόνησης.

  • Ενώ      όλοι οι αθλητές από την κολύμβηση που προπονούσε διαμαρτύρονταν για τον      όγκο της προπόνησης εγώ έκανα ότι μου έλεγε και πολλές φορές έκανα και πιο      πολύ. Αυτό το εκτιμούσε και έτσι είχαμε αναπτύξει μία πολύ καλή σχέση      αμοιβαίας εκτίμησης που έκανε να αισθάνομαι ιδιαίτερος και να έχω ως στόχο      να μην τον απογοητεύσω.

Βιογραφικό Συντάκτη
O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό.
Είναι αναγνωρισμένος προπονητής προπονητής τριάθλου στο υψηλότερο επίπεδο από την εθνική Ομοσπονδία της Νέας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών) χώρα που πρωταγωνιστεί σε επίπεδο elite στο Τρίαθλο (Χρυσό & Αργυρό Μετάλλιο στους άντρες στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004)
Είναι επίσης πιστοποιημένος προπονητής και μέλος πολλών προπονητικών συνδέσμων από όλο τον κόσμο σε πολλά αθλήματα αντοχής (Τρίαθλο, Τρέξιμο, Ποδηλασία, Κωπηλασία κ.λπ.)
Μεταξύ άλλων είναι δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5).
Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports (1991 – 2020) και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου (1990 – 2020).
Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού.
Σπουδές:
Χημεία- Σχολή Θετικών Επιστημών Παν. Αθηνών (ΕΚΠΑ)
Masters in Βusiniess Αadministration στο Οικονομικό Παν. Αθηνών (ΟΠΑ)
Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1),
Μεταπτυχιακό (MSc) «Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία» από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.

Triathlon Coaching

Triathlon Coach Business Card

Summary
Επιλογή Προπονητή Τριάθλου
Article Name
Επιλογή Προπονητή Τριάθλου
Description
Η επιλογή Προπονητή Τριάθλου είναι το πιο σημαντικό για ένα αθλητή Τριάθλου και πολλές φορές καθορίζει την πορεία εξέλιξης ενός αθλητή.
Author

About triathlonworld

Ο κ. Γιάννης Ψαρέλης είναι από τα ιστορικά στελέχη του Τριάθλου στη χώρα μας έχοντας παρακολουθήσει και συμμετέχει έντονά στη διοικητική ανάπτυξη του αθλήματος. Χρόνια μέλος των εθνικών ομάδων ,εκπρόσωπος των αθλητών στην τεχνική επιτροπή του αθλήματος, υπεύθυνος χάραξης των διαδρομών αγώνων της Ομοσπονδίας μεταξύ των οποίων και της Ολυμπιακής διαδρομής του 2004 στη Βουλιαγμένη,έχει διατελέσει γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Τριάθλου και εκπρόσωπος αυτής στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή. Έχει πληθώρα προπονητικών πιστοποιήσεων στα αθλήματα αντοχής από εθνικές ομοσπονδίες και συνδέσμους προπονητών. Έχει παρακολουθήσει πλήθος εκπαιδευτικών σεμιναρίων της Διεθνούς Ομοσπονδίας Τριάθλου τόσο για Διοργανωτές Αγώνων όσο και κριτές. Επίσης έχει παρακολουθήσει πολυήμερα σεμινάρια για διοργανωτές αγώνων στη Λοζάνη κάτω από την εποπτεία της ΔΟΕ. Έχει σπουδάσει Χημεία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει τους εξής πανεπιστημιακούς μεταπτυχιακούς τίτλους : Αθλητική Διοίκηση (Παν.Lyon1-Masters in Sport Organisations Management – πρόγραμμα αναγνωρισμένο από την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή), Αθλητική Διοίκηση (Παν. Leicester), Διοίκηση Επιχειρήσεων (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- Executive MBA), Μάρκετινγκ & Επικοινωνία (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών -MSc in Marketing and communication with New Technologies). Προπονητής Τριάθλου Προπονητής Τριάθλου Ο κ.Γιάννης Ψαρέλης έχει διατελέσει Διοικητικός Υπεύθυνος καθώς και Υπεύθυνος Στρατηγικής & Ανάπτυξης στο Sports Excellence (πρόγραμμα που πραγματοποιείται υπό την επιστημονική επίβλεψη της Α’ Ορθοπαιδικής Κλινικής του ΕΚΠΑ, όντας εγκεκριμένο κέντρο από τον Διεθνή Σύνδεσμο Κέντρων Υψηλού Αθλητισμού) έχοντας την επιστημονική επίβλεψη μέχρι και 1800 επίλεκτων αθλητών και αθλητριών προεθνικών και εθνικών ομάδων έως 18 ετών καθώς και των μελών της Προ-Ολυμπαικής προετοιμασίας για τους ΟΑ του Τόκυο (με μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΟΕ). Σε επίπεδο ακαδημαϊκό/ ερευνητικό με σημείο αναφοράς μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές ασχολείται κυρίως με την επίδραση των προϊόντων νεοπρενίου/ wetsuit στην κολύμβηση τριαθλητών καθώς και με την μεγιστοποίηση της απόδοσης των αθλητών στο mixed relay του Τριάθλου. Από το 1990 συμμετέχει ως εισηγητής σε πλήθος εκπαιδευτικά προγράμματα επιμόρφωσης προπονητών, καθηγητών Φυσικής Αγωγής, γονέων αλλά και αθλητών είτε αναπτύσσοντας τεχνικά θέματα που αφορούν το Τρίαθλο είτε θέματα που αφορούν την ηθική στον αθλητισμό και το αντι-ντόπινγκ. Αρθογραφεί σε πλήθος αθλητικών ιστοσελίδων και περιοδικών σε θέματα που αφορούν την προπονητική, τους κανονισμούς του Τριάθλου ή θέματα ηθικής/ κοινωνιολογίας του αθλητισμού. Ο ίδιος σε συνεργασία με αθλητικούς φορείς (Ομοσπονδίας, Σωματείων και Αθλητικών Οργανισμών των Δήμων) από το 1990 έως σήμερα έχει σχεδιάσει και διοργανώσει έχοντας την επίβλεψη πάνω από 50 αγώνων σε όλη την Ελλάδα (Αθήνα, Χανιά, Ρέθυμνο, Τρίπολη, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Πιερία κ.λπ.)