Προπονητική : H τεχνική ως βασική προϋπόθεση άθλησης.

H  εκμάθηση τεχνικής σε οποιοδήποτε άθλημα είναι σημαντική. Υπάρχουν αθλήματα όπου κανένας δεν τα δοκιμάζει δίχως να έχει κάποιον ειδικό να του δείξει την σωστή τεχνική -π.χ. ιστιοπλοία, beach volley, ιππασία, τέννις- και υπάρχουν άλλα στα οποία θεωρούμε ότι δεν υπάρχει σημαντική τεχνική, π.χ. ποδηλασία, τρέξιμο. Δυστυχώς όλα τα αθλήματα απαιτούν εκμάθηση της βασικής τεχνικής .

Στο τρίαθλο αποδεχόμαστε ότι η κολύμβηση απαιτεί εκμάθηση κάποιας ειδικής τεχνικής αλλά θεωρούμε ότι κατέχουμε την βασική τεχνική τρεξίματος και ποδηλασίας. Αυτό βέβαια είναι πλήρως λανθασμένο και εάν κάποιος μας βινετοσκοπήσει από εμπρός, πίσω και στο πλάι μάλλον θα νιώσουμε μεγάλη έκπληξη για τα λάθη που δεν πιστεύαμε ότι κάνουμε. Εάν μάλιστα δούμε και αναλύσουμε το βίντεο με κάποιο που γνωρίζει αρκετά καλά την τεχνική του κάθε αθλήματος τότε θα δούμε πόσο είχαμε υποτιμήσει τα θέματα τεχνικής.

Ομως ας αρχίσουμε με ορισμένες σημαντικές παραδοχές:

  • Δεν υπάρχει αθλητής – ακόμα και κορυφαίος στον κόσμο- που να μην έχει ανάγκη διορθώσεων σε επίπεδο τεχνικής. H προσπάθεια βελτιστοποίησης της τεχνικής πρέπει να είναι μία συνεχής και δίχως τέρμα προσπάθεια.
  • Οσο πιο πολύ γνωρίζουμε ένα άθλημα τόσο ανακαλύπτουμε θέματα τεχνικής που είναι σημαντικά για την απόδοσή μας.
  • Η βελτίωση της τεχνικής μας είναι απαραίτητη τόσο για την επίτευξη καλύτερου αθλητικού αποτελέσματος όσο και την αποφυγή τραυματισμών.
  • Η βελτίωση της τεχνικής μας μακροπρόθεσμα συνεπάγεται και βελτίωση της αθλητικής μας απόδοσης. Ισως βραχυπρόθεσμα μειωθεί η οικονομία μας όμως μακροπρόθεσμα θα έχουμε πολύ σημαντικά αποτελέσματα.
  • Η βελτίωση της τεχνικής μας δεν είναι κάτι που αφορά μόνο τις ασκήσεις τεχνικής που κάνουμε μετά την προθέρμανση. Στις ασκήσεις τεχνικής συνήθως απομονώνουμε ένα σημείο της κίνησης ή εστιάζουμε σε ένα συνηθισμένο λάθος όμως εάν αυτό δεν μπορέσουμε να το δουλέψουμε και κατά την διάρκεια της προπόνησής μας τότε είναι σίγουρο ότι οι ασκήσει τεχνικής δεν θα πιάσουν τόπο. Είναι πολύ συνηθισμένο κάποιος να κάνει άψογα κολύμβητικές ή δρομικές ασκήσεις και όταν προσπαθεί να κολυμπήσει – ακόμα και αερόβια- να αγνοεί όλα αυτά που έκανε στις ασκήσεις τεχνικής.
  • Για να αφομοιώσουμε κάτι πρέπει να το κάνουμε πολλές χιλιάδες φορές, π.χ.11.000 συνεπώς οι ασκήσει τεχνικής δεν επαρκούν.

 

Πως όμως πρέπει να ξεκινήσουμε να μαθαίνουμε σε κάποιον την σωστή του κάθε αθλήματος. Θεωρούμε ότι ο αθλούμενος οφείλει να γνωρίζει ορισμένα βασικά στοιχεί της βιομηχανικής του αθλήματος και ορισμένους νόμους της φυσικής που αφορούν την κίνηση ώστε να καταννοήσει τί πρέπει να αποφύγει. Είναι σημαντικό να καταννοήσει τι θα του προσφέρει η σωστή τεχνική.

Είναι σημαντικό να μπορέσει ο προπονητής να μεταδώσει με απλά λόγια τα θέματα τεχνικής. Ομως βασικό σημείο για την βελτίωση της τεχνικής είναι να επιθυμεί ο αθλούμενος κάτι τέτοιο.

Το αναφέρουμε αυτό καθώς :

  • Τις περισσότερες φορές οι αθλούμενοι βαριούνται να ασχολούνται με θέματα τεχνικής ιδίως οι αθλητές αντοχής.
  • Ο αθλούμενος δεν είναι απόλυτα αφοσιωμένος σε αυτά που λέει ο προπονητής του και έτσι δεν μπορεί να έχει υψηλά επίπεδα νευρομυικής συναρμογής. Η εκμάθηση τεχνικής απαιτεί την απόλυτη συγκέντρωση κάτι που συνήθως δεν συμβαίνει και με συνδυασμό ότι οι αθλητές δεν έχουν το ταλέντο ενός καταδύτη, χορευτή κ.λπ. αναφορικά με την νευρομυική συναρμογή οι ασκήσει τεχνικής έχουν μικρή αποτελεσματικότητα.

Συμπερασματικά κλείνουμε ότι βελτίωση τεχνικής, φυσικής κατάστασης  και αθλητικής απόδοσης πρέπει να πηγαίνουν μαζί και η βελτίωση στον ένα βοηθά και το άλλο. Βελτιώνουμε την φυσική μας κατάσταση και έτσι μπορούμε να υποστηρίξουμε π.χ. το σωστό τρέξιμο. Πτώση του επιπέδου της φυσικής μας κατάστασης συνήθως συνεπάγεται και πτώση του επιπέδου της τεχνικής μας

Βελτιώνουμε την τεχνική μας και βελτιώνουμε τους χρόνους μας καθώς μπορούμε να παράγουμε περισσότερο έργο δίχως να καταναλώνουμε περιττή ενέργεια

 

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης (Προπονητική Ομάδα Smart Sport – Email : info@triathlonworld.gr)

About triathlonworld

Ο κ. Γιάννης Ψαρέλης είναι από τα ιστορικά στελέχη του Τριάθλου στη χώρα μας έχοντας παρακολουθήσει και συμμετέχει έντονά στη διοικητική ανάπτυξη του αθλήματος. Χρόνια μέλος των εθνικών ομάδων ,εκπρόσωπος των αθλητών στην τεχνική επιτροπή του αθλήματος, υπεύθυνος χάραξης των διαδρομών αγώνων της Ομοσπονδίας μεταξύ των οποίων και της Ολυμπιακής διαδρομής του 2004 στη Βουλιαγμένη,έχει διατελέσει γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Τριάθλου και εκπρόσωπος αυτής στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή. Έχει πληθώρα προπονητικών πιστοποιήσεων στα αθλήματα αντοχής από εθνικές ομοσπονδίες και συνδέσμους προπονητών. Έχει παρακολουθήσει πλήθος εκπαιδευτικών σεμιναρίων της Διεθνούς Ομοσπονδίας Τριάθλου τόσο για Διοργανωτές Αγώνων όσο και κριτές. Επίσης έχει παρακολουθήσει πολυήμερα σεμινάρια για διοργανωτές αγώνων στη Λοζάνη κάτω από την εποπτεία της ΔΟΕ. Έχει σπουδάσει Χημεία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει τους εξής πανεπιστημιακούς μεταπτυχιακούς τίτλους : Αθλητική Διοίκηση (Παν.Lyon1-Masters in Sport Organisations Management – πρόγραμμα αναγνωρισμένο από την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή), Αθλητική Διοίκηση (Παν. Leicester), Διοίκηση Επιχειρήσεων (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- Executive MBA), Μάρκετινγκ & Επικοινωνία (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών -MSc in Marketing and communication with New Technologies). Προπονητής Τριάθλου Προπονητής Τριάθλου Ο κ.Γιάννης Ψαρέλης έχει διατελέσει Διοικητικός Υπεύθυνος καθώς και Υπεύθυνος Στρατηγικής & Ανάπτυξης στο Sports Excellence (πρόγραμμα που πραγματοποιείται υπό την επιστημονική επίβλεψη της Α’ Ορθοπαιδικής Κλινικής του ΕΚΠΑ, όντας εγκεκριμένο κέντρο από τον Διεθνή Σύνδεσμο Κέντρων Υψηλού Αθλητισμού) έχοντας την επιστημονική επίβλεψη μέχρι και 1800 επίλεκτων αθλητών και αθλητριών προεθνικών και εθνικών ομάδων έως 18 ετών καθώς και των μελών της Προ-Ολυμπαικής προετοιμασίας για τους ΟΑ του Τόκυο (με μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΟΕ). Σε επίπεδο ακαδημαϊκό/ ερευνητικό με σημείο αναφοράς μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές ασχολείται κυρίως με την επίδραση των προϊόντων νεοπρενίου/ wetsuit στην κολύμβηση τριαθλητών καθώς και με την μεγιστοποίηση της απόδοσης των αθλητών στο mixed relay του Τριάθλου. Από το 1990 συμμετέχει ως εισηγητής σε πλήθος εκπαιδευτικά προγράμματα επιμόρφωσης προπονητών, καθηγητών Φυσικής Αγωγής, γονέων αλλά και αθλητών είτε αναπτύσσοντας τεχνικά θέματα που αφορούν το Τρίαθλο είτε θέματα που αφορούν την ηθική στον αθλητισμό και το αντι-ντόπινγκ. Αρθογραφεί σε πλήθος αθλητικών ιστοσελίδων και περιοδικών σε θέματα που αφορούν την προπονητική, τους κανονισμούς του Τριάθλου ή θέματα ηθικής/ κοινωνιολογίας του αθλητισμού. Ο ίδιος σε συνεργασία με αθλητικούς φορείς (Ομοσπονδίας, Σωματείων και Αθλητικών Οργανισμών των Δήμων) από το 1990 έως σήμερα έχει σχεδιάσει και διοργανώσει έχοντας την επίβλεψη πάνω από 50 αγώνων σε όλη την Ελλάδα (Αθήνα, Χανιά, Ρέθυμνο, Τρίπολη, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Πιερία κ.λπ.)