Τεχνική κολύμβησης : Το φαινόμενο του «πεσμένου αγκώνα».

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης, Προπονητική ομάδα Smart Sport (Email : info@triathlonworld.gr)

Στο επαναστατικό για την εποχή του βιβλίο με τίτλο « H Επιστήμη της Κολύμβησης» ο διάσημος Αμερικάνος προπονητής κολύμβησης James Councilman  – γνωστός και ως Doc Counsilman- μεταξύ άλλων  αναφέρεται και στο θέμα του «Ψηλά τον αγκώνα» κάτι που θεωρώ ότι είναι η πιο συνηθισμένη φράση όλων των προπονητών κολύμβησης.

Αυτό είναι και το πιο σοβαρό αλλά συνάμα πιο συνηθισμένο λάθος της χεριάς κολυμβητών και τριαθλητών. Είναι απαραίτητο να διευκρινήσουμε ότι αναφερόμαστε στη σημασία να είναι ψηλά αγκώνας κατά την έναρξη της προωθητικής φάση και όχι στην επαναφορά, θέμα για το οποίο θα αναφερθούμε σε επόμενο άρθρο.

Είναι σχεδόν αδύνατο να μπορέσεις να δεις τι πραγματικά γίνεται μέσα από το νερό παρατηρώντας κάποιον από έξω. Η πρέπει να έχεις κάμερα ή πρέπει να μπορέσεις να είσαι μέσα στο νερό. Για να μπορέσει να καταλάβει κάποιος το φαινόμενο του «πεσμένου αγκώνα» μέσα στο νερό πρέπει να έχει κάμερα ή να δει μέσα από το νερό και από το πλάι τον κολυμβητή. Εκεί θα διαπιστώσει εάν πραγματικά έχει ή όχι ψηλά τον αγκώνα και πάνω από την παλάμη την στιγμή της έναρξης της προωθητικής του προσπάθειας.

Τί ακριβώς συμβαίνει όταν ο αθλητής δεν έχει ψηλά τον αγκώνα;  

O αθλητής που ρίχνει τον αγκώνα νομίζει ότι σπρώχνει το νερό πίσω όμως στην πραγματικότητα σπρώχνει το νερό προς τα κάτω ή και σε ορισμένες περιπτώσεις και προς το πλάι.

 

Ποιες είναι οι αιτίες για τον πεσμένο αγκώνα;

Υστερα από συζητήσεις με αθλητές καταννοώ ότι  ο αθλητής ρίχνει τον αγκώνα

  • Λόγω κόπωσης (το φαινόμενο γίνεται πιο έντονο όσο αυξάνεται η κόπωση του αθλητή)
  • Γιατίδεν έχει καταννοήσει τι ακριβώς πρέπει να κάνει
  • Γιατί βιάζεται να ξεκινήσει την προωθητική φάση
  • Γιατί νονίζει ότι έχοντας την παλάμη προς τα πίσω με πεσμένο αγκώνα σπρώχνει νερό προς τα πίσω. Φυσικά κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει όμως είναι πολύ δύσκολο ο κολυμβητής να το αντιληφθεί.

 

Τί μπορεί να κάνει κάποιος για να το διορθώσει με πολύ απλό τρόπο;

  • Να μην βιάζεται να ξεκινήσει  την προωθητική φάση της χεριάς του παρά μόνο όταν ο αγκώνας του είναι πάνω από την παλάμη του και με την παλάμη να είναι σε προέκταση του βραχίονα.
  • Να συνεχίζει να έχει ψηλά αγκώνα ακόμα και όταν κουράζεται.
  • Να κάνεις αρκετές ασκήσεις απομόνωσης δίνοντας έμφαση μόνο σε αυτό τον τομέα.

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.