Τεχνική Ελεύθερης Κολύμβησης :Εξυπνη προσέγγιση για γρήγορη βελτίωση.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης (προπονητής Τριάθλου)  -Web- Site : www.triathloncoach.gr – Email : smartsportcoach@hotmail.com & info@triathloncoach.gr -Κινητό : +30 693 71 70 260

  • Πως να κολυμπάω σωστά;

  • Ποια είναι η σωστή τεχνική ελεύθερης κολύμβησης ;

  • Ποια κολυμβητικά είδη είναι απαραίτητα για την προπόνησή μου : βατραχοπέδιλα, σανίδα ποδιών, pull buoy, χεράκια…;

Από τα τρία αγωνίσματα του Τριάθλου η κολύμβηση είναι το πιο τεχνικό.

Για να γίνει αυτό κατανοητό ας δώσουμε μερικά παραδείγματα:

1. Εχουμε δώσει σανίδα σε αρχάριο αθλητή για να κάνει πόδια και παρότι χτυπούσε πολύ δυνατά τα πόδια του ήταν συνεχώς στο ίδιο σημείο.

2.Ενα άλλο παράδειγμα που φανερώνει το πόσο σημαντική είναι η τεχνική στην κολύμβηση είναι αυτό που συνέβει με κάποιο αθλητή που προσπάθησε να κάνει πεταλούδα και αντί να προωθηθεί προς τα μπροστά, πήγαινε προς τα πίσω.

Για να μπορέσει  ο κολυμβητής να βελτιώσει τους χρόνους του πρέπει :

  • να κατανοήσει κάποια πράγματα σχετικά με την υδροδυναμική του σωματός του μέσα στο νερό,

  • να γνωρίζει πως πρέπει να χρησιμοποιήσει την ενεργειά του ώστε να προωθηθεί μπροστά.

Συνηθίζουμε να λέμε ότι στην κολυμβητική απόδοση μεγαλύτερη σημασία έχει η θέση του σώματος μέσα στο νερό (70%) και λιγότερο η  αποτελεσματικότητα των «χεριών» του.

Είναι φανερό ότι ένας αθλητής μπορεί να βελτιωθεί πολύ εύκολα αν καταφέρει να βελτιώσει την υδροδυναμική του. Αυτό είναι πιο εύκολο από τα σπαταλήσει χρόνο και ενέργεια προπονούμενος σκληρά με λάθος τεχνική. Εάν μάθει να κολυμπάει με λάθος τεχνική μετά θα είναι πολύ δύσκολο να μπορέσει να διορθώσει τα λάθη του και να μάθει να κολυμπάει με την σωστή τεχνική.

Κρίνουμε απαραίτητο να παρουσιάσουμε κάποια χρήσιμες θεωρητικές πληροφορίες. Ταυτόγχρονα πρέπει να τονίσουμε ότι η κατανόηση κάποιων θεωρητικών αρχών δεν αρκεί ώστε να μπορέσει κάποιος να κολυμπήσει γρήγορα. Χρειάζεται ο αθλητής να μπεί στο νερό και συνειδητά να μπορέσει να εφαρμόσει αυτά που έχει μάθει. Για να αφομοιωθεί κάθε τί από αυτά που μαθαίνουμε θα χρειαστεί να εκτελέσουμε αρκετές “χιλιάδες” φορές.

Είναι χρήσιμο να μπορέσουμε να έχουμε έναν έμπειρο προπονητή κολύμβησης ο οποίος θα μας παρακολουθεί και θα μας διορθώνει.

Επίσης χρήσιμο είναι να έχουμε την δυνατότητα βιντεοσκόπησης της προπονησής μας. Πολλοί αθλητές δεν μπορούσαν να πιστέψουν ότι έκαναν τόσο βασικά λάθη παρά μόνο όταν είδαν τον εαυτό τους στο βίντεο.

1.Θέση του σώματος μέσα στο νερό.

Υπάρχει μία έκφραση που χρησιμοποιούν οι ιδρυτές του total immersion, το «downhill swimming”. Προσπαθούμε να τοποθετήσουμε την ωμική ζώνη πιο βαθιά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα η λεκάνη και τα πόδια μας να συκωθούν πιο ψηλά και συνεπώς έχουμε καλύτερη υδροδυναμική θέση μέσα στο νερό. Όταν βέβαια προσπαθήσουμε να το πετύχουμε έχουμε την αίσθηση ότι  κολυμπάμε σε «κατηφόρα».

2. Διαλειμματική προπόνηση

Το να κολυμπάτε συνεχόμενα (Αργό συνεχόμενο κολύμπι- LSD: Long Slow Distance) δεν θα σας βοηθήσει μακροπρόθεσμα. Θα υπάρχει μία βελτίωση τον πρώτο καιρό αλλά ύστερα δεν θα μπορέσετε να βελτιωθείτε. Το σώμα σας θα έχει μάθει μάθει να κολυμπάει σε συγκεκριμένη ταχύτητα και έτσι όταν θα θελήσετε να πάτε πιο γρήγορα, αυτό δεν θα είναι εφικτό.

Επίσης πρέπει να κατανοήσουμε ότι όταν κολυμπάμε συνεχόμενα και είμαστε αρχάριοι κολυμβητές δεν θα μπορέσουμε να βελτιώσουμε την τεχνική μας. Οταν το σώμα μας κουράζεται η τεχνική μας γίνεται χειρότερη.

Πολλοί αρχάριοι Τριαθλητές, λόγω ανασφάλειας θέλουν να κολυμπούν ασταμάτητα ώστε να είναι σίγουροι ότι θα μπορέσουν να βγάλουν την απόσταση του αγώνα. Αυτό είναι λάθος νοοτροπία και πρέπει να το βγάλουμε από το μυαλό μας. Αν μάθουμε να κολυμπάμε σωστά θα νοιώθουμε πολύ άνετα μέσα στο νερό και θα μπορούμε να καλύπτουμε οποιαδήποτε απόσταση, χωρίς μάλιστα να “παλεύουμε με το νερό”.

3.Προπονητής

Η ύπαρξη κολυμβητή που θα μας επιβλέπει είναι η καλύτερη επένδυση που μπορούμε να κάνουμε ιδίως τον πρώτο καιρό. Θεωρούμε επίσης χρήσιμο να κολυμπάμε μαζί με άλλους Τριαθλητές, πιο έμπειρους από εμάς. Ετσι θα μπορέσουμε να έχουμε συχνές οπτικές παραστάσεις για το πως πρέπει να κολυμπάμε σωστά και ταυτόχρονα θα μπορούσαμε να τους ζητήσουμε να μας διορθώνουν, χωρίς φυσικά να τους “χαλάμε” την προπόνηση.

4.Ευλιγισία

Η ευλιγίσια ορίζεται ως εύρος της άνετης κίνησης που μπορεί  να πραγματοποιήσει το σώμα μας. Πολλοί γνωστοί προπονητές κολύμβησης αναφέρουν ότι οι σωστές κινήσεις κολύμβησης δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν από πολλούς αθλητές κολύμβησης εξαιτίας του μειωμένου εύρους κίνησης που έχουν ή πιο απλά λόγω της κατάστασης ευλιγισίας τους. Ετσι πολλοί από εμάς είτε δεν μπορούμε να πραγματοποιήσουμε τις σωστές κινήσεις είτε όταν τις πραγματοποιούμε είμαστε πολύ σφιγμένοι. Παρακάτω θα εξηγήσουμε το πόσο σημαντικό είναι να είμαστε χαλαροί όταν κολυμπάμε.

Η ευλιγισία είναι πιο σημαντική από την ενδυνάμωση των μυών και αυτό γίνεται εύκολα κατανοητό αν παρακολουθήσουμε λεπτοκαμωμένα παιδιά να κολυμπάνε πολύ γρήγορα. Θα πρέπει να περιλαμβάνουμε πρόγραμμα βελτίωσης της ευλιγισίας μας σε σταθερή βάση. Προτείνουμε 10 με 15 λεπτά με ασκήσεις ευλιγισίας πριν την εισοδό μας στο νερό.

5.Χαλαρότητα

Εχουμε ακούσει πολλές φορές να μας λένε ότι για να κολυμπήσουμε σωστά  πρέπει να είμαστε χαλαροί αλλά ίσως δεν μπορούμε να κατανοήσουμε τι ακριβώς αυτό σημαίνει. Υποσυνείδητα ο ανθρώπινος οργανισμός δημιουργεί μία εγκεφαλική ένταση εξαιτίας της οριζόντιας θέσης του σώματος μέσα στο νερό. Αυτή η ένταση εύκολα διακρίνεται από το αίσθημα έλλειψης οξυγόνου που μας δημιουργείται.

Τις περισσότερες φορές δεν μπορούμε να συνειδητοποιήσουμε την ένταση που υπάρχει όταν κολυμπάνε που εκτός από εγκεφαλική είναι και σωματική. Κυρίως εντοπίζεται στην ωμική ζώνη. Θα εκπλαγούμε πόσο πιο γρήγορα μπορούμε να κουλμπήσουμε όταν καταφερουμε να απελευθερωθούμε από αυτή την ένταση.

Δεν θα μπορέσουμε να διατηρήσουμε την σωστή τεχνική και να έχουμε σωστή σωματική θέση μέσα στο νερό παρά μόνο αν είμαστε χαλαροί.

6.Ασκήσεις

Για να μπορέσουμε να μάθουμε να κολυμπάμε σωστά κάνουμε ασκήσεις όπου προσπαθούμε να βελτιώσουμε κάποια συγκεκριμένη φάση της “πολύπλοκης και σύνθετης” κίνησης της κολύμβησης. Ουσιαστικά αυτές είναι ασκήσεις απομόνωσης, όπου δίνουμε έμφαση σε συγκεκριμένο κομμάτι του “παζλ”.

Summary
Photo ofΓιάννης Ψαρέλης
Name
Γιάννης Ψαρέλης
Nickname
(Προπονητής Τριάθλου)
Website
Job Title
Προπονητής Τριάθλου
Company
TriathlonCoachGr

About triathlonworld

Ο κ. Γιάννης Ψαρέλης είναι από τα ιστορικά στελέχη του Τριάθλου στη χώρα μας έχοντας παρακολουθήσει και συμμετέχει έντονά στη διοικητική ανάπτυξη του αθλήματος. Χρόνια μέλος των εθνικών ομάδων ,εκπρόσωπος των αθλητών στην τεχνική επιτροπή του αθλήματος, υπεύθυνος χάραξης των διαδρομών αγώνων της Ομοσπονδίας μεταξύ των οποίων και της Ολυμπιακής διαδρομής του 2004 στη Βουλιαγμένη,έχει διατελέσει γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Τριάθλου και εκπρόσωπος αυτής στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή. Έχει πληθώρα προπονητικών πιστοποιήσεων στα αθλήματα αντοχής από εθνικές ομοσπονδίες και συνδέσμους προπονητών. Έχει παρακολουθήσει πλήθος εκπαιδευτικών σεμιναρίων της Διεθνούς Ομοσπονδίας Τριάθλου τόσο για Διοργανωτές Αγώνων όσο και κριτές. Επίσης έχει παρακολουθήσει πολυήμερα σεμινάρια για διοργανωτές αγώνων στη Λοζάνη κάτω από την εποπτεία της ΔΟΕ. Έχει σπουδάσει Χημεία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει τους εξής πανεπιστημιακούς μεταπτυχιακούς τίτλους : Αθλητική Διοίκηση (Παν.Lyon1-Masters in Sport Organisations Management – πρόγραμμα αναγνωρισμένο από την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή), Αθλητική Διοίκηση (Παν. Leicester), Διοίκηση Επιχειρήσεων (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- Executive MBA), Μάρκετινγκ & Επικοινωνία (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών -MSc in Marketing and communication with New Technologies). Προπονητής Τριάθλου Προπονητής Τριάθλου Ο κ.Γιάννης Ψαρέλης έχει διατελέσει Διοικητικός Υπεύθυνος καθώς και Υπεύθυνος Στρατηγικής & Ανάπτυξης στο Sports Excellence (πρόγραμμα που πραγματοποιείται υπό την επιστημονική επίβλεψη της Α’ Ορθοπαιδικής Κλινικής του ΕΚΠΑ, όντας εγκεκριμένο κέντρο από τον Διεθνή Σύνδεσμο Κέντρων Υψηλού Αθλητισμού) έχοντας την επιστημονική επίβλεψη μέχρι και 1800 επίλεκτων αθλητών και αθλητριών προεθνικών και εθνικών ομάδων έως 18 ετών καθώς και των μελών της Προ-Ολυμπαικής προετοιμασίας για τους ΟΑ του Τόκυο (με μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΟΕ). Σε επίπεδο ακαδημαϊκό/ ερευνητικό με σημείο αναφοράς μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές ασχολείται κυρίως με την επίδραση των προϊόντων νεοπρενίου/ wetsuit στην κολύμβηση τριαθλητών καθώς και με την μεγιστοποίηση της απόδοσης των αθλητών στο mixed relay του Τριάθλου. Από το 1990 συμμετέχει ως εισηγητής σε πλήθος εκπαιδευτικά προγράμματα επιμόρφωσης προπονητών, καθηγητών Φυσικής Αγωγής, γονέων αλλά και αθλητών είτε αναπτύσσοντας τεχνικά θέματα που αφορούν το Τρίαθλο είτε θέματα που αφορούν την ηθική στον αθλητισμό και το αντι-ντόπινγκ. Αρθογραφεί σε πλήθος αθλητικών ιστοσελίδων και περιοδικών σε θέματα που αφορούν την προπονητική, τους κανονισμούς του Τριάθλου ή θέματα ηθικής/ κοινωνιολογίας του αθλητισμού. Ο ίδιος σε συνεργασία με αθλητικούς φορείς (Ομοσπονδίας, Σωματείων και Αθλητικών Οργανισμών των Δήμων) από το 1990 έως σήμερα έχει σχεδιάσει και διοργανώσει έχοντας την επίβλεψη πάνω από 50 αγώνων σε όλη την Ελλάδα (Αθήνα, Χανιά, Ρέθυμνο, Τρίπολη, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Πιερία κ.λπ.)