Προπονητική ποδηλασίας : Ποιο είναι το βέλτιστο ύψος για την τοποθέτηση της σέλας του ποδηλάτου μας;

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης- Προπονητική Ομάδα Smart Sport & Συντακτική Ομάδα TriathlonWorld & Triathlon.gr (Email : info@triathlonworld.gr) . Ενα από τα ζητήματα που βασανίζει τους ποδηλάτες και φυσικά τους τριαθλητές είναι το ύψος που πρέπει να τοποθετήσουν την σέλα τους. Εχοντας την τύχη να  έχουμε συνεργάτη του περιοδικού τον φυσιοθεραπευτή τον κ. Κουράκο έχουμε αφιερώσει “άπειρες” συζητήσεις για το θέμα.Χωρίς να μπαίνουμε σε πολύ ειδκά ζητήματα θερωρώ ότι είναι χρήσιμο να σας παραθέσω τα βασικά θέματα, στα οποία φαίνεται ότι υπάρχει παρερμηνεία από πολλούς ανθρώπους του χώρου.

Ακούμε κατά καιρούς να μας προτείνουν διάφοροι μεθόδους για να τοποθετήσουμε σωστά την σέλα μας. Μία ευρέως συνταγή που κυκλοφορεί είναι διαμέσου αριθμητικής φόρμουλας που λαμβάνει υπόψιν το μήκος του καβάλου. Αυτό μπορεί να μας δώσει μόνο μία προσεγγιστική οδηγία και πολλές φορές απέχει τραγικά πολύ από αυτό που είναι βέλτιστο. Γιατί ; Αγνοεί πολλές παραμέτρους όπως το πάχος στα σχαράκια, τον τύπο του πεταλιού, την μορφή της σέλας και κυρίως την γωνία στην οποία καθόμαστε (γωνία κάθετου σωλήνα- seat angle) και φυσικά τον τρόπο που πεταλάρουμε κ.λπ.

Μία πιο σύγχρονη και συνάμα πιο σοβαρή προσέγγιση είναι διαμέσου της μέτρησης της γωνίας κάμψης του ποδιού μετρώντας την στο γόνατο στην πιο κάτω θέση.Μετράμε την γωνία κάμψης. Δηλαδή οταν είναι πλήρες τεντωμένο το γόνατο η γωνία είναι μηδέν (0). Αυτό το έχουμε ως ορισμό για να μπορούμε νε συννενοηθούμε. Μία συνηθισμένη λύση είναι να έχουμε αυτή την γωνία στις 25 μοίρες. Ας δούμε τί γίνεται όταν αυτή η γωνία μικραίνει (ανεβάζουμε την σέλα) και όταν μεγαλώνει (χαμηλώνουμε την σέλα).

Οσο πιο ψηλά η σέλα (γωνία μεταξύ 15-20 μοίρες) η ισχύς και η αεροβική οικονομία αυξάνεται. Εάν υπάρχει τραυματισμός στο εμπρός μέρος της επιγονατίδας τότε αυτή η υψηλή  σε ύψος εναλλακτική λύση ενδείκνυται.

Οσο χαμηλώνει η σέλα έχουμε καλύτερο χειρισμό του ποδηλάτου. Επίσης όταν υπάρχει τραυματισμός στον Αχίλλειο τένοντα, στη γάμπα ή στο πίσω μερος από το γόνατο τότε πρέπει να προτιμήσουμε θέση πιο χαμηλά, δηλαδή μεταξύ 25 με 35 μοίρες.

Επειδή το ζητούμενο είναι να βγάλουμε υψηλή ισχύ ιδίως σε ένα αγώνα τριάθλου που δεν επιτρέπεται το drafting σε αυτή την περίπτωση χρειάζεται να αυξήσουμε την ευλιγισία μας κάνοντας τακτικά διατάσεις και μασάζ και να μπορέσουμε να καθίσουμε ψηλά. Ομως οποιαδήποτε αλλαγή χρειάζεται να γίνεται σταδιακά – γιατί αλλιώς θα επέλθει τραυματισμός- και πάντοτε με την επίβλεψη ενός ειδικού (βέβαια στην Ελλάδα δεν υπάρχουν και πολλοί).

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.