Προπονητική : To σύνδρομο Overdrive στο τρίαθλο, το τρέξιμο, την ποδηλασία, την κολύμβηση.

Κείμενο  : Γιάννης Ψαρέλης (Προπονητική ομάδα Smart Sport-εμαιλ : info@triathlonworld.gr) .   Εχοντας προπονήσει αρκετούς αθλητές  έχουμε δει ένα κοινό φαινόμενο το οποίο εμείς το έχουμε ονομάσει σύνδρομο Overdrive.  Tο  σύνδρομο  Overdrive είναι πολύ κοινό σε όλους τους αθλητές αντοχής είτε αυτοί είναι δρομείς, ποδηλάτες, τριαθλητές, κολυμβητές μαραθώνιας κολύμβησης κ.λπ.

Συνήθως εμφανίζεται πολύ έντονα σε αυτούς οι οποίοι ασχολούνται με μεγάλες αποστάσεις όπως  τον μαραθώνιο δρόμο,  το  Ιρονμαν κ.λπ. Τί ακριβώς αποκαλούμε  εμείς στο  Smart Sport “Σύνδρομο Overdrive” ; Εμείς ορίζουμε εκεί την κατάσταση όπου ο αθλητής/ -τρια πηγαίνει με συγκεκριμένη ένταση και ταχύτητα στο μεγαλύτερο μέρος της προπόνησής του και αδυνατεί να ξεφύγει από αυτό το συγκεκριμένο πλαίσιο σφυγμών και ταχύτητας.

Πως καταλαβαίνει κανείς ότι έχει το σύνδρομο overdrive;

  1. Εάν παρακολουθήσει κάποιος τις προπονήσεις ενός αθλητή με αυτό το σύνδρομο θα δει ότι έχει την τάση να πηγαίνει όλη την προπόνησή του με συγκεκριμένη ένταση και ταχύτητα. Ετσι κάνει προθέρμναση στην κολύμβηση και πηγαίνει  με τον ίδιο ρυθμό που θα πάει και το κυρίως μέρος της προπόνησης. Κολυμπάει με ρυθμό 1:45 – 1 :50 στην προθέρμανση και με τον ίδιο ρυθμό κολυμπάει και την υπόλοιπη προπόνηση.
  2. Δυσκολεύεται πάρα πολύ να «αλλάξει» ταχύτητα τόσο στο στροφόμετρο του (βλ. Παλμούς) όσο και την ταχύτητα με την οποία κινείται. Εχουμε δει αθλητές που πηγαίνουν σε ένα εύρος 20-30 σφυγμών ότι προπόνηση και να κάνουν
  3. Οι επιδόσεις του σε διάφορες αποστάσεις δεν έχουν κάποια λογική. Ετσι είτε τρέξει 5χλμ είτε τρέξει 10χλμ είτε μισό μαραθώνιο η ταχύτητά του είναι σχεδόν η ίδια και δεν έχει λογική η αποκλιση των χρόνων του καθώς μεταβάλλονται οι αποστάσεις του αγώνα.
  4. Συνήθως αγαπάει να κάνει πολλές ώρες προπόνηση σ’ έναν ευχάριστο ρυθμό, π.χ να κάνει με τους φίλους του 4 ώρες ποδήλατο στην «παραλιακή»

Ποιοι είναι πιο εύκολο να “προσβληθούν” από το σύνδρομο overdrive;

  1. Αθλητές με μικρή εμπειρία σε ένα άθλημα π.χ. αθλητές με 4-5 χρόνια σε ένα άθλημα. Αυτοί οι αθλητές έχουν δει κάποια αποτελέσματα και πιστεύουν ότι όσο περισσότερο προπονηθούν τόσο περισσότερο θα έχουν αποτέλεσμα. Αυτό αληθεύει μέχρι το σημείο στο οποίο υπάρχει στασιμότητα.
  2. Αθλητές που παίρνουν μία φωτοτυπία προγράμματος και το ακολουθούν μην έχοντας καταννοήσει την φιλοσοφία και την στρατηγική του προγράμματος. Ετσι κάνουν όλες τις προπονήσεις σχεδόν στην ίδια ένταση. Αθλητές που δεν τους παρακολουθεί ο προπονητής τους από κοντά έχουν πολύ περισσότερες πιθανότητες εμφάνισης του συνδρόμου.
  3. Αθλητές που έχουν την ανασφάλεια ολοκλήρωσης του αγώνα. Ετσι κάποιος που κάνει μαραθώνιο κάνει αρκετά χιλιόμετρα ώστε να νιώσει την ασφάλεια ότι μπορεί να κάνει τον αγώνα. Συνήθως η αύξηση είναι απότομη και αυτό έχει ως αποτέλεσμα να κουραστεί  ο αθλητής και έτσι να πέσει σε μία κατάσταση, στάδιο πριν την υπερπροπόνηση, όπου αδυνατεί να αλλάξει ρυθμό κατά βούληση.
  4. Αθλητές που κάνουν τις ίδιες προπονήσεις κάθε εβδομάδα. Σε αυτές τις περιπτώσεις  οι αθλητές  χάνουν το κίνητρό τους και υπάρχει η πολύ έντονη τάση να ακολουθήσουν τον ίδιο ρυθμό σε όλες τις προπονήσεις
  5. Αθλητές οι οποίοι δεν κάνουν interval  προπόνηση.
  6. Δεν τρέχουν αγώνες μικρής διάρκειας. Οταν πρόσφατα κάποιοι από εμάς έτρεξαν έναν αγώνα 5 χλμ προτιμώντας τον από ένα αγώνα διπλάσιας απόστασης υπήρχαν πειράγματα καθώς αυτό δεν θεωρείται  «αξιοπρεπές» για κάποιους έμπειρους αθλητές. Η πεποίθηση που υπάρχει είναι ότι όσο μεγαλώνει η απόσταση του αγώνα  τόσο μεγαλώνει και η προκληση.
  7. Τον χειμώνα υπάρχει μεγαλύτερη ένταση του φαινομένου. Τον χειμώνα καθώς είμαστε μακριά από τον αγώνα η παρακίνησή μας είναι μικρή και  σε συνδυασμό με τις καιρικές συνθήκες είμαστε περισσότερο εκτεθειμένοι στο φαινόμενο

 

 

Πως γίνεται να το ξεπεράσουμε;

  1. Απαλλαγή από τον εγωισμό μας. Να χαμηλώσουμε λίγο τον εγωισμό μας και να καταλάβουμε ότι δεν τα ξέρουμε όλα. Πέντε (5) και δέκα (10) χρόνια σε ένα άθλημα, όπως το τρίαθλο που έχει τρία ξεχωριστά αθλήματα/ αγωνίσματα, είναι πολύ λίγα σε ένα άθλημα για να νομίζουμε ότι τα ξέρουμε όλα.
  2. Να είμαστε αυστηροί κριτές του εαυτού μας. Να είμαστε αυστηροί με τον εαυτό μας και να βλέπουμε συνεχώς σημεία που μπόρούμε να βελτιωθούμε και να μην έχουμε την συνηθισμένη έπαρση που έχουν συνήθως αθλητές που ξεκινούν σε μεγάλη ηλικία αθλητισμό
  3. Ανταγωνιστικότητα σε όλες τις αποστάσεις και διάρκεια αγώνα. Να προσπαθήσουμε να είμαστε ανταγωνιστικοί σε όλες τις αποστάσεις άσχετα εάν ειδεικευτούμε σε μία συγκεκριμένη απόσταση. Δεν χρειάζεται να τρέξουμε έναν μαραθώνιο για να καταλάβουμε σε τί φυσική κατάσταση είμαστε. Αντίθετα μάλιστα μπορούμε να πούμε ότι τρέχοντας έναν αγώνα ή μία δοκιμασία πέντε χιλιομέτρων μπορούμε να καταλάβουμε πολύ καλά σε τί κατάσταση είμαστε και να αποφασίσουμε εάν μπορούμε ή όχι να καταφέρουμε τον στόχο μας στον μαραθώνιο. Με 30 λεπτά στα 10χλμ δεν θα μπορέσουμε να τρέξουμε 2:12 μαραθώνιο.
  4. Αθλητικές Δοκιμασίες. Να κάνουμε δοκιμασίες τόσο σε εργαστήριο όσο και  μόνοι μας ώστε να βλέπουμε ποιες παράμετροι της προπόνησής μας δεν βελτιώνονται
  5. Αλλαγή πρπονητικής υποστήριξης. Δεν μπορούν όλοι οι αθλητές να έχουν καλό αποτέλεσματα με e-coaching, ούτε να έχουν καλό αποτέλεσμα με την ύπαρξη ενός προπονητή. Οταν κάτι δεν δουελεύει για εμάς πρέπει να είμαστε αρκετά αυέλικτοι για να το αλλάζουμε

Για περισσότερες πληροφορίες για την φιλοσοφία και τις πρπονητικές υπηρεσίες του Smart Sport μπορείτε να επικοινωνήσετε στο info@triathlonworld.gr

 

About triathlonworld

Ο κ. Γιάννης Ψαρέλης είναι από τα ιστορικά στελέχη του Τριάθλου στη χώρα μας έχοντας παρακολουθήσει και συμμετέχει έντονά στη διοικητική ανάπτυξη του αθλήματος. Χρόνια μέλος των εθνικών ομάδων ,εκπρόσωπος των αθλητών στην τεχνική επιτροπή του αθλήματος, υπεύθυνος χάραξης των διαδρομών αγώνων της Ομοσπονδίας μεταξύ των οποίων και της Ολυμπιακής διαδρομής του 2004 στη Βουλιαγμένη,έχει διατελέσει γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Τριάθλου και εκπρόσωπος αυτής στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή. Έχει πληθώρα προπονητικών πιστοποιήσεων στα αθλήματα αντοχής από εθνικές ομοσπονδίες και συνδέσμους προπονητών. Έχει παρακολουθήσει πλήθος εκπαιδευτικών σεμιναρίων της Διεθνούς Ομοσπονδίας Τριάθλου τόσο για Διοργανωτές Αγώνων όσο και κριτές. Επίσης έχει παρακολουθήσει πολυήμερα σεμινάρια για διοργανωτές αγώνων στη Λοζάνη κάτω από την εποπτεία της ΔΟΕ. Έχει σπουδάσει Χημεία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει τους εξής πανεπιστημιακούς μεταπτυχιακούς τίτλους : Αθλητική Διοίκηση (Παν.Lyon1-Masters in Sport Organisations Management – πρόγραμμα αναγνωρισμένο από την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή), Αθλητική Διοίκηση (Παν. Leicester), Διοίκηση Επιχειρήσεων (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- Executive MBA), Μάρκετινγκ & Επικοινωνία (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών -MSc in Marketing and communication with New Technologies). Προπονητής Τριάθλου Προπονητής Τριάθλου Ο κ.Γιάννης Ψαρέλης έχει διατελέσει Διοικητικός Υπεύθυνος καθώς και Υπεύθυνος Στρατηγικής & Ανάπτυξης στο Sports Excellence (πρόγραμμα που πραγματοποιείται υπό την επιστημονική επίβλεψη της Α’ Ορθοπαιδικής Κλινικής του ΕΚΠΑ, όντας εγκεκριμένο κέντρο από τον Διεθνή Σύνδεσμο Κέντρων Υψηλού Αθλητισμού) έχοντας την επιστημονική επίβλεψη μέχρι και 1800 επίλεκτων αθλητών και αθλητριών προεθνικών και εθνικών ομάδων έως 18 ετών καθώς και των μελών της Προ-Ολυμπαικής προετοιμασίας για τους ΟΑ του Τόκυο (με μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΟΕ). Σε επίπεδο ακαδημαϊκό/ ερευνητικό με σημείο αναφοράς μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές ασχολείται κυρίως με την επίδραση των προϊόντων νεοπρενίου/ wetsuit στην κολύμβηση τριαθλητών καθώς και με την μεγιστοποίηση της απόδοσης των αθλητών στο mixed relay του Τριάθλου. Από το 1990 συμμετέχει ως εισηγητής σε πλήθος εκπαιδευτικά προγράμματα επιμόρφωσης προπονητών, καθηγητών Φυσικής Αγωγής, γονέων αλλά και αθλητών είτε αναπτύσσοντας τεχνικά θέματα που αφορούν το Τρίαθλο είτε θέματα που αφορούν την ηθική στον αθλητισμό και το αντι-ντόπινγκ. Αρθογραφεί σε πλήθος αθλητικών ιστοσελίδων και περιοδικών σε θέματα που αφορούν την προπονητική, τους κανονισμούς του Τριάθλου ή θέματα ηθικής/ κοινωνιολογίας του αθλητισμού. Ο ίδιος σε συνεργασία με αθλητικούς φορείς (Ομοσπονδίας, Σωματείων και Αθλητικών Οργανισμών των Δήμων) από το 1990 έως σήμερα έχει σχεδιάσει και διοργανώσει έχοντας την επίβλεψη πάνω από 50 αγώνων σε όλη την Ελλάδα (Αθήνα, Χανιά, Ρέθυμνο, Τρίπολη, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Πιερία κ.λπ.)