Εφαρμοσμένη Φυσιολογία στο Τρίαθλο : Υδροθεραπείες.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης (προπονητής Τριάθλου)  -Web- Site : www.triathloncoach.gr – Email : smartsportcoach@hotmail.com & info@triathloncoach.gr -Κινητό : +30 693 71 70 260

Εισαγωγή

Οι υδροθεραπείες ανήκουν στις ενεργητικές μορφές αποκατάστασης τις οποίες μπορεί να χρησιμοποιήσει ένας αθλητής.

Σε αυτή την κατηγορία μπορούμε να εντάξουμε ένα πολύ μεγάλο εύρος τεχνικών εκμεταλευόμενες τις ιδιότητες του νερού, κυρίως θερμοκρασία και πίεση.

Στην Ελλάδα λίγοι αθλητές χρησιμοποιούν τις υδροθεραπείες ως μέσο αποκατάστασης για την απομάκρυνση των καματογόνων ουσιών παρότι σε πολλά γυμναστήρια υπάρχει σχετική διαθεσιμότητα. O λόγος της μη καθημερινής χρησιμοποίησης είναι η άγνοια των τεχνικών, η σύγχυση σε βασικά θέματα και η πεποίθηση ότι δεν είναι τεχνικές εύκολα προσβάσιμες.

Είναι  περισσότερο διαδεδομένες ως μέσο φυσικοθεραπείας μετά από κάποιο ατύχημα ή τραυματισμό.

Οι πιο γνωστές μορφές υδροθεραπείας είναι το jacuzzi, η κρυοθεραπεία, τα spa, η σάουνα, το χαμάμ, θαλασσοθεραπεία …

Ορισμός

Ως ορισμό θα μπορούσαμε να δώσουμε τον παρακάτω :

Υδροθεραπεία  είναι η χρήση του νερού (ζεστό, κρύο, ατμός και πάγος) για να ανακουφίσουμε τον οργανισμό από δυσφορία και να προάγουμε την σωματική ευεξία και υγεία

7587.3933985156_b13dd8160d.jpg-550x0

Εφαρμογές

Οι διάφορες μορφές υδροθεραπείας μπορούν να μας βοηθήσουν εκτός από να επισπεύσουμε την ανάρρωση από τραυματισμούς να απομακρύνουμε καματογόνες ουσίες μετά από τις προπονήσεις.

Επίσης παρότι δεν είναι πολύ γνωστό μπορεί να μας βοηθήσουν να :

  • Να απαλλαγούμε από άγχος,

  • Να ελαττώσουμε την ένταση πονοκεφάλων,

  • Nα ρίξουμε την θερμοκρασία του σώματός μας κ.λπ.

Πότε χρησιμοποιούμε παγωμένο, χλιαρό, ζεστό νερό;

Αρχικά στην Βικτωριανή εποχή χρησιμοποιούσαν το κρύο. παγωμένο νερό ως μέσο θεραπείας καθώς το ζεστό το συνδύαζαν με το χαμάμ (τούρκικο μπάνιο). Στην εποχή μας χρησιμοποιούμε διάφορες θερμοκρασίες νερού όμως υπάρχει μία σημαντική σύγχυση. Πότε χρησιμοποιούμε ζεστό νερό και πότε κρύο;

Για να έχουμε ένα πρακτικό και εύκολο κανόνα μπορούμε να πούμε ότι

  • Το κρύο/ παγωμένο νερό βοηθάει στην μείωση τις φλεγμονές,

  • Το ζεστό προσφέρει χαλάρωση και

  • Το χλιαρό νερό μπορεί να βοηθήσει στην απομάκρυνση του άγχους.

Στόχος : Απομάκρυνση των καματογόνων ουσιών -Βασικές αρχές

Εναλλάσοντας ζεστό με κρύο ντους ή ένα ζεστό spa με μία κρύα πισίνα επιτυγχάνουμε μία αύξηση στην ροή του αίματος στους εργαζόμενους μυες και κατά αυτό τον τρόπο απομακρύνεται το γαλακτικό οξύ που έχει συσωρευθεί σε αυτούς.

Μερικές γενικές οδηγίες τις οποίες πρέπει να έχουμε υπόψιν μας ότι :

1)  Υπάρχουν μέθοδοι υδροθεραπείας οι οποίες προκαλούν μία αυξημένη εφίδρωση και συνεπώς η συνεχης λήψη υγρών θεωρείται κάτι παρααπάνω από απαραίτητη
2)    Οταν εναλλάσσουμε κρύο με ζεστό οι βέλτιστοι χρόνοι παραμονής είναι μέχρι 2 λεπτά στο ζεστό νερό ακολουθούμενο με 10-30 δευτερόλεπτα στο κρύο
3)    Είναι λάθος να καθόμαστε περισσότερη ώρα από την προβλεπόμενη στο ζεστό νερό αφού κατά αυτό τον τρόπο χάνουμε τα ευεργετήματα της θεραπείας και ταυτόγχρονα κινδυνεύουμε να αφυδατωθούμε  (αν και θεωρείται λίγο ακραίο σαν περίπτωση)

Μερικές τεχνικές

Παρότι υπάρχουν πάρα πολλές θεραπευτικές τεχνικές εμείς θα δώσουμε έμφαση στις εξής μορφές τις οποίες θα αναλύσουμε σε επόμενα άρθρα :

Χρησιμοποιώντας την πίεση του νερού – Εκτός από την εναλλαγή της θερμοκρασίας μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε την πίεση του νερού για να κάνουμε μασάζ σε κάποιο σημείο του σωματός μας (jacuzzi, whirlpool) κάτι το οποίο χρησιμοποιείται στα περισσότερα φυσικοθεραπευτήρια.

Ατμός – Ομως εκτός από την υγρή μορφή χρησιμοποιούμε τους ατμούς ως μέσο αποθεραπείας και ευεξίας. Οι πιο συνηθισμένες μορφές είναι η σάουνα και το χαμάμ. Αυτό μας επιτρέπει να ανοίξουμε τους πόρους του δέρματός μας και έτσι να απομακρύνουμε τις τοξίνες. Επίσης αυτές οι μορφές υδροθεραπείας χρησιμοποιούνται και στην ανάρρωση από ασθένειες/ λοιμώξεις του αναπνευστικού.

Γυμναστική στο νερό – Το aqua running είναι μία ιδανική μορφή ενεργητικής αποκατάστασης τόσο στις περιόδους πυ είμαστε τραυματισμένοι όσο και στις περιόδους που θέλουν να επιταχύνουμε την διδικασία αποκατάστασης.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης, Συντακτική ομάδα TriathlonWorld & προπονητική ομάδα Smart Sport (Email :info@triathlonworld.gr)

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.