Hydrobots: Τα ρομπότ του νερού έρχονται στα σχολεία

 

 

 Η Διαδραστική Έκθεση Επιστήμης και Τεχνολογίας του Ιδρύματος Ευγενίδου, σε συνεργασία με το εργαστήριο Sea Grant του Τεχνολογικού Ινστιτούτου Μασαχουσέτης (MIT), φέρνουν για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά στην Ελλάδα τα Hydrobots, που αφορoύν στη θαλάσσια ρομποτική και βασίστηκαν στο πρόγραμμα SeaPerch. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου σε όλη την Ελλάδα.

Το SeaPerch είναι ένα πρωτότυπο πρόγραμμα ρομποτικής, μέσω του οποίου εκπαιδεύονται οι καθηγητές –οι οποίοι με τη σειρά τους εκπαιδεύουν τους μαθητές τους– στην κατασκευή ενός τηλεκατευθυνόμενου υποβρύχιου οχήματος ROV (Remotely Operated Vehicle). Το πρόγραμμα, το οποίο ξεκίνησε στο MIT Sea Grant (MITSG) το 2003, έχει ως στόχο να κινήσει το ενδιαφέρον των μαθητών για τις επιστήμες, την τεχνολογία και τις εφαρμογές τους.

To 2003, ο Διευθυντής του MITSG, καθηγητής Χρυσόστομος Χρυσοστομίδης και ο εκπαιδευτικός – συντονιστής Brandy M. Wilbur, ανέπτυξαν περαιτέρω την ιδέα αυτή σε ένα «πακέτο», το οποίο χρησιμοποιώντας σωλήνες PVC και άλλα σχετικά οικονομικά και εύκολα προσβάσιμα υλικά, δίνει την ευκαιρία σε καθηγητές και μαθητές όλων των ηλικιών να κατασκευάσουν το δικό τους ROV. Το πρόγραμμα SeaPerch διαδόθηκε πέρα από το MIT σε περισσότερα από 200 σχολεία των ΗΠΑ, καταφέρνοντας μέχρι σήμερα, με τη βοήθεια 2.000 καθηγητών και δασκάλων, να εκπαιδεύσει περισσότερους από 26.000 μαθητές. Το SeaPerch διαδόθηκε και σε άλλες χώρες, όπως η Κύπρος και η Γαλλία, και μέσα από τη συνεργασία του Ιδρύματος Ευγενίδου με το MITSG, έρχεται τώρα και στην Ελλάδα με τη μορφή του Hydrobot.

Το Ίδρυμα Ευγενίδου ξεκίνησε στα μέσα του 2012 μία πιλοτική δοκιμή με 17 σχολεία από όλη την Ελλάδα. Την περασμένη σχολική χρονιά 2012-13 το πρόγραμμα εφαρμόστηκε σε πάνω από 90 σχολικές μονάδες σε όλη την επικράτεια, με την εθελοντική συμμετοχή περισσότερων από 1000 μαθητών, οι οποίοι εργάστηκαν υπό την επίβλεψη 100 περίπου εκπαιδευτικών. Οι σχολικές ομάδες που συμμετείχαν, κατασκεύασαν από ένα όχημα, το δοκίμασαν και σε αρκετές περιπτώσεις το βελτίωσαν, χρησιμοποιώντας τη φαντασία και την ευρηματικότητά τους. Τα σχόλια των καθηγητών από την εμπειρία αυτή αναφέρουν μεταξύ άλλων ότι: «Το σχολείο μας είναι γενικό σχολείο, με συνέπεια οι επιστημονικές γνώσεις να προσεγγίζονται κυρίως θεωρητικά. Με το πρόγραμμα, αυτή η προσέγγιση έγινε πιο εύκολη, πιο στέρεη και πιο αληθινή. Θα άλλαζαν πολλά στο ελληνικό σχολείο αν συνδυαζόταν το αναλυτικό πρόγραμμα των μαθημάτων με προγράμματα σαν του υδρορομπότ (ΓΕΛ Ψαχνών)». Εντύπωση προκάλεσε στους εκπαιδευτικούς το γεγονός ότι: «Οι μαθητές απέκτησαν εμπειρία σε σύνθετους τρόπους κατασκευής ενός robot και με το πνεύμα συνεργασίας που ανέπτυξαν έλυσαν με αυτοσχεδιασμό και με τη βοήθεια του internet τα προβλήματα που παρουσιάστηκαν. Κατάλαβαν ότι με τις γνώσεις τους μπορούν να δημιουργήσουν χρήσιμες μηχανές και να μην είναι παθητικοί δέκτες (ΓΕΛ Κρανίδι. Οι ίδιοι οι μαθητές δήλωσαν ότι: «Ήταν ένα πολύ δημιουργικό πρόγραμμα που ενίσχυσε την συνεργασία μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικών! Εγώ και οι συμμαθητές μου κερδίσαμε πολύτιμες γνώσεις και ταυτόχρονα γνωριστήκαμε καλυτέρα με τον καθηγητή μας», επίσης: «Μας βοήθησε να συνηθίσουμε στην ομαδική δουλειά και να αποκτήσουμε γνώσεις που δε θα είχαμε λάβει από την κλασική διδασκαλία», και πως: «Ήταν μια καινοτομία η οποία προσέλκυσε το ενδιαφέρον μαθητών και καθηγητών και θα ήταν ωραίο να επαναληφθεί και του χρόνου, ίσως με περισσότερες δυνατότητες επέκτασης, όπως συμμετοχή σε προγράμματα και διαγωνισμούς».

Ορισμένες από τις 90 σχολικές μονάδες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα Hydrobot, οι οποίες είχαν ευκολότερη πρόσβαση σε υδάτινα περιβάλλοντα (θάλασσα ή λίμνη), συμμετείχαν και στο συμπληρωματικό πρόγραμμα Hydrosensors. Πρόκειται για ένα πακέτο αισθητήρων μέτρησης πίεσης, θερμοκρασίας και φωτεινότητας εντός του νερού, το οποίο έχει σχεδιαστεί από ομάδα ερευνητών του Ε.Μ.Π.. Το σύστημα αισθητήρων, αφού κατασκευαστεί από τα απαραίτητα υλικά που αποστέλλονται στα σχολεία, ενσωματώνεται στο Hydrobot και επιτρέπει την λήψη σχετικών μετρήσεων. Οι μετρήσεις αυτές μπορούν να χρησιμοποιηθούν από τους μαθητές που τις λαμβάνουν, αλλά ταυτόχρονα τοποθετούνται σε ειδική βάση δεδομένων που έχει δημιουργηθεί από την ομάδα Hydrobot και είναι διαθέσιμα σε όλους τους μαθητές, αλλά και την ευρύτερη ερευνητική κοινότητα για συστηματικότερη μελέτη του θαλάσσιου οικοσυστήματος της χώρας μας.

Για την τρέχουσα σχολική περίοδο (2013-14), το Ίδρυμα Ευγενίδου θα χορηγήσει δωρεάν 100 πακέτα Hydrobot και 40 Hydrosensors με το απαραίτητο υλικό και τις σχετικές οδηγίες σε δημόσια σχολεία, τα οποία θα εκδηλώσουν ενδιαφέρον και θα επιλεγούν. Μοναδική υποχρέωση των συμμετεχόντων είναι να παραλάβουν τα πακέτα, να τα ενσωματώσουν στην εκπαιδευτική τους διαδικασία και να αποστέλλουν σε μηνιαία βάση κάποιες βασικές αναφορές για την εξέλιξη του προγράμματος και την συμμετοχή των μαθητών τους. Το πρόγραμμα υποστηρίζεται από online forum, όπου οι συμμετέχοντες έχουν ευκαιρία να ανταλλάξουν απόψεις, να λύσουν απορίες και να βρουν καινούργιες ιδέες βελτίωσης των οχημάτων τους. Προς το τέλος της σχολικής χρονιάς, όλες οι ομάδες, φετινές και περσινές θα μπορέσουν να συμμετάσχουν σε σχετικό διαγωνισμό ο οποίος θα ανακοινωθεί εντός του τρέχοντος έτους.

Οι εκπαιδευτικοί που ενδιαφέρονται να συμμετΑσχουν με τους μαθητές τους στο πρόγραμμα Hydrobots θα πρέπει να συμπληρώσουν το ταχύτερο δυνατόν την απαραίτητη φόρμα συμμετοχής που θα βρουν στον σύνδεσμο  http://hydrobots.gr/index/?page_id=2084 επεξηγώντας τον τρόπο με τον οποίο σκέφτονται να χρησιμοποιήσουν το όχημα, εντός ή εκτός μαθήματος.

 

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα μπορείτε να αντλήσετε:

στην ιστοσελίδα http://www.hydrobots.gr

μέσω του e-mail:  info@hydrobots.gr

ή κατόπιν τηλεφωνικής επικοινωνίας με τον:

Δημήτρη Πιπερίδη (210 9469678)

About triathlonworld

Ο κ. Γιάννης Ψαρέλης είναι από τα ιστορικά στελέχη του Τριάθλου στη χώρα μας έχοντας παρακολουθήσει και συμμετέχει έντονά στη διοικητική ανάπτυξη του αθλήματος. Χρόνια μέλος των εθνικών ομάδων ,εκπρόσωπος των αθλητών στην τεχνική επιτροπή του αθλήματος, υπεύθυνος χάραξης των διαδρομών αγώνων της Ομοσπονδίας μεταξύ των οποίων και της Ολυμπιακής διαδρομής του 2004 στη Βουλιαγμένη,έχει διατελέσει γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Τριάθλου και εκπρόσωπος αυτής στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή. Έχει πληθώρα προπονητικών πιστοποιήσεων στα αθλήματα αντοχής από εθνικές ομοσπονδίες και συνδέσμους προπονητών. Έχει παρακολουθήσει πλήθος εκπαιδευτικών σεμιναρίων της Διεθνούς Ομοσπονδίας Τριάθλου τόσο για Διοργανωτές Αγώνων όσο και κριτές. Επίσης έχει παρακολουθήσει πολυήμερα σεμινάρια για διοργανωτές αγώνων στη Λοζάνη κάτω από την εποπτεία της ΔΟΕ. Έχει σπουδάσει Χημεία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει τους εξής πανεπιστημιακούς μεταπτυχιακούς τίτλους : Αθλητική Διοίκηση (Παν.Lyon1-Masters in Sport Organisations Management – πρόγραμμα αναγνωρισμένο από την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή), Αθλητική Διοίκηση (Παν. Leicester), Διοίκηση Επιχειρήσεων (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- Executive MBA), Μάρκετινγκ & Επικοινωνία (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών -MSc in Marketing and communication with New Technologies). Προπονητής Τριάθλου Προπονητής Τριάθλου Ο κ.Γιάννης Ψαρέλης έχει διατελέσει Διοικητικός Υπεύθυνος καθώς και Υπεύθυνος Στρατηγικής & Ανάπτυξης στο Sports Excellence (πρόγραμμα που πραγματοποιείται υπό την επιστημονική επίβλεψη της Α’ Ορθοπαιδικής Κλινικής του ΕΚΠΑ, όντας εγκεκριμένο κέντρο από τον Διεθνή Σύνδεσμο Κέντρων Υψηλού Αθλητισμού) έχοντας την επιστημονική επίβλεψη μέχρι και 1800 επίλεκτων αθλητών και αθλητριών προεθνικών και εθνικών ομάδων έως 18 ετών καθώς και των μελών της Προ-Ολυμπαικής προετοιμασίας για τους ΟΑ του Τόκυο (με μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΟΕ). Σε επίπεδο ακαδημαϊκό/ ερευνητικό με σημείο αναφοράς μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές ασχολείται κυρίως με την επίδραση των προϊόντων νεοπρενίου/ wetsuit στην κολύμβηση τριαθλητών καθώς και με την μεγιστοποίηση της απόδοσης των αθλητών στο mixed relay του Τριάθλου. Από το 1990 συμμετέχει ως εισηγητής σε πλήθος εκπαιδευτικά προγράμματα επιμόρφωσης προπονητών, καθηγητών Φυσικής Αγωγής, γονέων αλλά και αθλητών είτε αναπτύσσοντας τεχνικά θέματα που αφορούν το Τρίαθλο είτε θέματα που αφορούν την ηθική στον αθλητισμό και το αντι-ντόπινγκ. Αρθογραφεί σε πλήθος αθλητικών ιστοσελίδων και περιοδικών σε θέματα που αφορούν την προπονητική, τους κανονισμούς του Τριάθλου ή θέματα ηθικής/ κοινωνιολογίας του αθλητισμού. Ο ίδιος σε συνεργασία με αθλητικούς φορείς (Ομοσπονδίας, Σωματείων και Αθλητικών Οργανισμών των Δήμων) από το 1990 έως σήμερα έχει σχεδιάσει και διοργανώσει έχοντας την επίβλεψη πάνω από 50 αγώνων σε όλη την Ελλάδα (Αθήνα, Χανιά, Ρέθυμνο, Τρίπολη, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Πιερία κ.λπ.)