Εξοπλισμός Ποδηλασίας : Eλαστικά ποδηλασίας δρόμου.

Εισαγωγή

Διαβάζοντας τεχνικές δοκιμές ποδηλάτων  όσο και ανταλλακτικών ποδηλάτου τόσο σε περιοδικά και ιστοσελίδες του εξωτερικού όσο και της Ελλάδας αντιλαμβάνεται κάποιος το έντονο υποκειμενικό στοιχείο στην σύνταξη του κειμένου.

Υπάρχουν μάλιστα και ορισμένοι αθλητές που θεωρούν ότι τα τεστ γράφονται ανάλογα με την σχέση που υπάρχει μεταξύ του εντύπου/ ιστοσελίδας και της εταιρείας και ότι τελικά αυτά τα τεστ δεν είναι τίποτα άλλο από advertorial.

Υπάρχουν όμως – δυστυχώς ελάχιστα -μέσα ενημέρωσης ειδικού τύπου που παρουσιάζουν ποσοτικά τεστ αξιολόγησης αθλητικού εξοπλισμού.

Είναι ορισμένα περιοδικά ποδηλασίας που έχουν την απαραίτητη τεχνογνωσία και τον εργαστηριακό εξοπλισμό.Ετσι έχουμε δει να πραγματοποιοούνται εξαιρετικές μετρήσεις όπως κάθετης και πλευρικής αντοχής, όρια θραύσης, αεροδυναμικούς συντελεστές κ.λπ.

Αξιολόγηση Ελαστικών

Πριν αρκετά χρόνια σε επαγγελματική σχέση που είχα ο ιδιοκτήτης της εταιρείας μου ζήτησε να αξιολογήσω μία νέα – τότε – μάρκα ελαστικών.

Η πρώτη επιλογή που είχα ήταν να τα δοκιμάσω στην προπόνηση και να γράψω ένα κείμενο αξιολόγησης.

Ομως πως θα μπορούσε αυτή η αξιολόγησή μου να ήταν χρήσιμη για την εταιρεία που ήθελε να σκεφτεί εάν έπρεπε ή όχι να προχωρήσει στην εισαγωγή και εμπορία αυτής της μάρκας.

Για να μπορέσω να σκεφτώ μία ολοκληρωμένη έκθεση αξιολόγησης σκέφτηκα να ξεκινήσω από την καταγραφή των στοιχείων που ζητάει ένας ποδηλάτης και να δω ποια από αυτά θα μπορούσα να τα ποσοτικοποιήσω και να τα συγκρίνω με άλλες μάρκες της αγοράς.

Ποια είναι τα βασικά χαρακτηριστικά που θέλουμε από ένα ελαστικό ποδηλασίας ;

  • Αντίσταση στα σκασίματα- Τόσο στο πέλμα όσο και τα πλαινά του ελαστικού.
  • Αντίσταση ολίσθησης – Να έχει όσο το δυνατόν μικρότερη αντίσταση ολίσθησης. Ομως για να γίνει κάτι τέτοιο απαιτούνται ίσως ορισμένα τεχνικά χαρακτηριστικά που θα μας αναγκάσουν να συμβιβαστούμε σε άλλους τομείς. Επιλέγουμε 19 ή και 21 πέλμα για να έχουμε μικρότερη αντίσταση ολίσθησης αλλά με δεδομένο την κακή ποιότητα των ελληνικών δρόμων ίσως χάνουμε σε ασφάλεια, άνεση, απορρόφηση…
  •  Ευκολία να μπει εύκολα  στην ζάντα(να μην έχει πολύ σκληρό σύρμα κάτι που μπορεί να δυσκολεύει  κάποια αθλήτρια στο να μπορεί να κάνει αλλαγή σαμπρέλας).
  • Η αντίσταση στην ηλιακή ακτινοβολία. Ενας ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας για την Ελλάδα
  • Η αντίσταση στην ζέστη. Επίσης πολύ σημαντικός παράγοντας στην Ελλάδα
  • Η συμπεριφορά του στην βροχή. Να μην είναι επικίνδυνο στην βροχή, να μην γλιστράει στις στροφές, όταν στρίβουμε κ.λπ.
  • H συμπεριφορά του στις στροφές
  • Η αντίσταση στα πλαινά σκισίματα.
  • …Ο κατάλογος ατελείωτος ο καθένας ανάλογα με το αγώνισμα του και τις συνθήκες προπόνησης πρέπει να φτιάξει ένα πίνακα με συντελεστές βαρύτητας.

Πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι οι κατασκευαστές ελαστικών ποδηλασίας αναφέρουν δύο ποσοτικούς δείκτες

  • Μέγιστη πίεση (μετρημένη σε ατμόσφαιρες ή psi), χαρακτηριστικό το οποίο κοιτούν οι περισσότεροι ποδηλάτες.
  • Την αντίσταση σε σκασίματα που εκφράζεται σε TPI.

 

 

Μερικές βασικές παρατηρήσεις

Πρέπει να τονίσουμε ορισμένα βασικά στοιχεία που αφορούν τα ελαστικά :

  • Δεν υπάρεχει τέλειο ελαστικό και δεν θα κατασκευαστεί ποτέ.
  • To κάθε ελαστικό είναι κατάλληλο για ορισμένες περιστάσεις, όπως καιρικές συνθήκες (βροχή, ζέστη) συνθήκες οδοστρώματος κ.λπ. Ενα εξαιρετικό λάστιχο για ορισμένες συνθήκες μπορεί να είναι τελείως ακατάλληλο για ορσιμένες άλλες περιστάσεις.
  • Η κάθε γνωστή εταιρεία  έχει όλων των ποιοτήτων ελαστικά με την κάθε εταιρεία να έχει και καλής ποιότητας ελαστικά. Φυσικά η κάθε εταιρεία έχει και την δική της φιλοσσοφία κατασκευής που είναι κοινή σε όλη την γραμμή παραγωγής της.
  • Επίσης να τονίσουμε ότι μπορεί κάποιος να έχει κακή εντύπωση για κάποια εταιρεία γιατί ίσως  ήταν προβληματική κάποια παρτίδα, αυτό συμβαίνει σε αρκετές κατηγορίες προιόντων. Αυτό είναι κάτι που πρέπει να έχουμε υπόψιν μας όταν δοκιμάζουμε ελαστικά αγώνων. Χρειάζεται να τα πατήσουμε για 200 -300χλμ ώστε να μην έχουμε κάποια δυσάρεστη έκπληξη στον αγώνα
  • Πρέπει να ελέγχουμε την ημερομηνία παραγωγής, όπως θα κάναμε και στο αυτοκίνητό μας όπως και εάν βάζαμε ένα καινούργιο ελαστικό

 

Ποσοτική αξιολόγηση των χαρακτηριστικών των ελαστικών : Είναι εφικτή ;

Από τα παραπάνω χαρακτηριστικά υπάρχουν ορισμένα που μπορούμε να μετρήσουν οι εταιρείες παραγωγής ή και εμείς  εύκολα ποιοτικά και άλλα πολύ πιο δύσκολα.

  • Μπορούμε να μετρήσουν/ -ουμε πόσα μέτρα χρειάζεται για να ακινητοποιηθεί το ποδήλατο σε στεγνό και βρεγμένο οδόστρωμα  αν υποθέσουμε ότι μπορούμε να δημιουργήσουμε αναπαραγωγίσιμες συνθήκες (ίδια δύναμη φρεναρίσματος, ίδια ταχύτητα πριν το φρενάρισμα και ίδιο οδόστρωμα κ.λπ.). Με πολύ προσοχή ένας έμπειρός ποδηλάτης μπορεί εύκολα να σχεδιάσει ένα σχετικό πρωτόκολλο. Το έχουμε κάνει και έχουμε δει τεράστιες διαφορές μεταξύ των ελαστικών κυρίως στο ελαστικό οδόστρωμα
  • Πόσα χιλιόμετρα μπορεί να αντέξει πριν την αλλαγή/ φθορά των χαρακτηριστικών του.  Ομως εδώ είναι ένα δύσκολο σημείο, δηλαδή να μπορεί να αντιληφθεί κάποιος πότε το ελαστικό πρέπει να αλλαχθεί.  Θεωρητικά ο κάθε σοβαρός κατασκευαστής οφείλει να αναφέρει το σχετικό στοιχείο, δηλαδή πότε το ελαστικό δεν μπορεί να προσφέρει στον καταναλωτή τα στοιχεία ποιότητας που αναφέρει ο κατασκευαστής.
  • Με έμμεσο τρόπο την αντίσταση ολίσθησης (συντελεστή ολίσθησης) εξασκώντας τα ίδια watt, με το ίδιο ποδήλατο, έχοντας την ίδια αεροδυναμική στάση και καταγράφοντας την ταχύτητα που κινούμαστε. Εάν δεν έχουμε μετρητή ισχύος μπορούμε να το κάνουμε χρησιμοποιώντας ένα παλμογράφο. Φυσικά και θα εκπλαγεί κάποιος από το πόσο πολύ επηρρεάζει το ελαστικό την απόδοσή μας.

Εάν κάποιος έχει την δυνατότητα αλλαγής ελαστικών ανάλογα με τις συνθήκες τότε σίγουρα έχει πολλές πιθανότητες να βελτιστοποιήσει την συμπεριφορά τους ανάλογα με τις συνθήκες.

Χειμώνας vs. Καλοκαίρι. Είναι αυτοννότητο ότι άλλα λάστιχα χρειαζόμαστε τον χειμώνα όπου η έμφαση δίνεται στην ασφάλεια σε συνθήκες βρεγμένου οδοστρώματος και άλλα το καλοκαίρι με συνθήκες υψηλών θερμοκρασιών.

Αγώνας vs. Προπόνηση στους ελληνικούς δρόμους. Φυσικά και στο αγώνα χρειαζόμαστε να έχουμε ελαστικά που θα βελτιστοποιούν το αθλητικό αποτέλεσμα χωρίς να σκεφτόμαστε εάν θα μας προσφέρουν άνεση/ απορροφητικότητα

 

Απλός τρόπος αξιολόγησης και αγοραστικής διαδικασίας

Για να αποφασίσουμε τί ελαστικά θέλουμε ο πιο απλός τρόπος είναι να θέσουμε ελάχιστες τιμές/ χαρακτηριστικά στους παράγοντες/ χαρακτηριστικά που μας ενδιαφέρουν :

Π.χ.

  • Τιμή – Ψάχνω για ελαστικό με τιμή από 60-80 ευρώ ανά ζευγάρι
  • Μέγιστη πίεση – Θέλω ελαστικό με μέγιστη πίεση τουλάχιστον 100psi
  • TPI – Ελάχιστη τιμή τα …

 

Σύνθετος τρόπος αγοραστικής διαδικασίας

Καταγράφουμε όλα τα χαρακτηριστικά που είναι σημαντικά για εμάς και βαθμολογούμε το κάθε ελαστικό για το κάθε χαρακτηριστικό (π.χ. 10βαθμη κλίμακα) καθώς και έχουμε ένα συντελεστή βαρύτητα ς για κάθε χαρακτηριστικό (κλίμακα 1 έως 6) π.χ.

  • Πίεση (10=200psi+ , 9 = 160-200,….) Συντελεστής βαρύτητας 6 (6=εξαιρετικά σημαντικός, 5=πολύ σημαντικός, 4= αερκετά σημαντικός, 3= μέτριας σημαντικός, 2= λίγο σημαντικός, 1=καθόλου σημαντικός)
  • Αντίσταση στα σκασίματα – (10= Χ TPI+, 9=…)Συντελεστής βαρύτητας 5

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης, ΠροπονητικήΟμάδα Smart Sport (Email : info@triathlonworld.gr)

 

 

 

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.