Ο μοναδικός Garry Kasparov σε ομιλία στην Αθήνα.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης – Συντακτική ομάδα Triathlonworld.gr & Triathlon.gr

Garry Kasparov : «Το να μπορείς να προπονηθείς σκληρά είναι ταλέντο.»

Εισαγωγή

Στο πλαίσιο του ετήσιου συνεδρίου του ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος με θέμα την Φιλανθρωπία ο πρώην παγκόσμιος πρωταθλητής και καλύτερος παίχτης όλων των εποχών στο σκάκι ο Γκάρι Κασπάροφ έκανε μία εκπληκτική ομιλία που καθήλωσε τα 500 και πλέον άτομα που είχαμε συγκεντρωθεί στο ξενοδοχείο Divani στην Βουλιαγμένη για να τον ακούσουμε.

 

Η δράση του ιδρύματος Garry Kasparov

Η ομιλία του είχε κεντρικό θέμα το Ιδρυμα Kasparov το οποίο διευθύνει και το οποίο επιτελεί φιλανθρωπικό/ εκπαιδευτικό έργο σε 4 ηπείρους πλέον. Το ίδρυμα ξεκίνησε τις εργασίες του το 2002. Το αρχικό project είχε τίτλο «Μαθαίνοντας Σκάκι βήμα προς βήμα» και σε αυτό συμμετείχαν 3500 σχολεία από 50 πολιτείες των ΗΠΑ.

Πλέον το πρόγραμμα όπως έχουμε αναφέρει έχει επεκταθεί σε 4 ηπείρους. Ο ίδιος στάθηκε στις εμπειρίες του από την Αφρική όπου εκεί είχε την ευκαιρία να δει στην πράξη πως το σκάκι μπορεί να δυναμώσει την αυτοπεποίθηση φτωχών παιδιών και να τους αλλάξει ως συνέπεια αυτού την ζωή. Εδωσε σημασία στον τρόπο που το σκάκι και η εκπαίδευση αποτελούν την καλύτερη επένδυση σε αυτές τις χώρες έχοντας πολύ μεγαλύτερη απόδοση από οτιδήποτε άλλο.

 

Σκάκι & ανθρώπινες δεξιότητες

Παρότι θεωρεί ότι η καλύτερη ηλικία να ξεκινήσει κάποιος να ασχολείται με το σκάκι είναι τα 6 με 9 χρόνια στην ζωή ενός παιδιού εξήγησε ότι ακόμα και αργότερα να αρχίσει κάποιος την ενασχόληση με το σκάκι θα δει πολλές θετικές αλλαγές στην συμπεριφορά του και στην εξέλιξη ορισμένων δεξιοτήτων του.

 

Ταλέντο, Αποτελεσματική μεταφορά τεχνογνωσίας και δομές

Αναφορικά με το τι είναι ταλέντο έδωσε μεγάλη σημασία στις δομές υποβαθμίζοντας αυτό που έχουμε οι περισσότεροι ως γενετικό ταλέντο. Εξήγησε ότι στην Αρμενία όπου ο πρόεδρος της χώρας είναι και πρόεδρος της Ομοσπονδίας το σκάκι αποτελεί υποχρεωτικό μάθημα της εκπαίδευσης και έτσι αυτή η χώρα είναι υπερδύναμη στο άθλημα. Οι δομές σε κάποια χώρα είναι ο κρίσιμος παράγοντας για την ανάπτυξη ενός αθλήματος όπως το σκάκι.

Αναφορικά με την δική του εξέλιξη εξήγησε ότι στην Σοβιετική Ενωση δεν ήταν μέρος της εκπαίδευσης αλλά υπήρχε εξαιρετική μεταφορά τεχνογνωσίας από γενιά σε γενιά και έτσι ήταν η Σοβιετική Ενωση υπερδύναμη στο άθλημα. Φυσικά έδωσε σημασία στο γεγονός ότι το ολοκληρωτικό καθεστώς ήθελε να δείξει την πνευματική υπεροχή του χρησιμοποιώντας ως όχημα το σκάκι.

 

Τεχνολογία & Σκάκι

Η τεχνολογία έχει αλλάξει κατά την γνώμη του πολλά ζητήματα. Ετσι πλέον ο καθηγητής/ δάσκαλος δεν είναι η μοναδική πηγή αυθεντίας καθώς ο μαθητής έχει πρόσβαση μέσω του υπολογιστή σε πολλές πηγές. Οι υπολογιστές έχουν αλλάξει τον τρόπο εκπαίδευσης σε όλους τους τομείς και φυσικά στο σκάκι. Βέβαια εξήγησε ότι εξαιρετικοί σκακιστές δεν χρησιμοποιούν τους υπολογιστές για να τους αναλύσουν τις θέσεις τους καθώς αυτό τους περιορίζει την πνευματική ανάπτυξη. Και επανέλαβε την φράση του Πικάσο ότι δηλαδή οι υπολογιστές είναι άχρηστοι καθώς δίνουν μόνο απαντήσεις, δηλαδή δεν δημιουργούν ερωτήματα.

Αναφορικά με τους υπολογιστές και τους αγώνες που έδωσε εναντίον τους εξήγησε ότι του προκαλούσαν πολύ στρες καθώς και πλεονέκτημα να είχε σε κάποια παρτίδα δεν μπορούσε να χαλαρώσει όπως παίζοντας με έναν παίχτη καθώς ο υπολογιστής δεν έχει κόπωση και έτσι μέχρι το τέλος παίζει με τον ίδιο ρυθμό, έτσι υποχρεώνοντας έναν παίχτη που έχει πλεονέκτημα σε ισοπαλία εάν αυτός χαλαρώσει.

 

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.