Εσωτερικός μονόλογος – Μέρος Β’, Θετική σκέψη

Εισαγωγή

Το εξαιρετικά ασταθές και αβέβαιο μακροοικονομικό περιβάλλον στο οποίο ζούμε έχει μία σειρά επιπτώσεων στην καθημερινή μας ζωή.

Ομως πέρα από τα καθημερινά βιοποριστικά προβλήματα (καθώς και τη δυσκολία σχεδιασμού της επαγγελματικής μας καριέρας  και του οικογενειακού μας προυπολογισμού) βιώνουμε πολύ αρνητικές και πρωτόγνωρες για πολλούς από εμάς  ψυχικές καταστάσεις.

Οι ψυχολογικές επιπτώσεις αυτής της κρίσης είναι σίγουρο ότι θα αποτυπωθούν τα επόμενα χρόνια με μεγάλη λεπτομέρεια από τους ψυχολόγους. Από αυτό που ζούμε ελάχιστοι έλληνες θα περάσουν αλώβητοι.

Ενα από τα πράγματα που συμβουλεύουν οι ψυχολόγοι και οι ψυχίατροι είναι κάτι που γνωρίζουν όλοι οι προπονητές και το οποίο προσπαθούν να μεταφέρουν στους αθλητές τους : Θετική σκέψη.

 

Τί είναι η θετική σκέψη

Τί τελικά όμως σημαίνει να έχουμε θετική σκέψη; Υπάρχει τρόπος/ μέθοδος για να μπορέσουμε να έχουμε θετική σκέψη στις δραστηριότητές μας;

Γιατί υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που θεωρούν ότι η θετική σκέψη είναι απαραίτητο συστατικό σε οποιαδήποτε δραστηριότητα ενώ άλλοι θεωρούν ότι όλα αυτά δεν έχουν κανένα νόημα;

Με απλά λόγια θα μπορούσαμε να πούμε ότι θετική σκέψη είναι η διαδικασία η οποία εκπαιδεύει το ανθρώπινο μυαλό να αλλάξει την αντίληψη που έχει για την πραγματικότητα επαναλαμβανοντας συνεχείς νοητικές δηλώσεις.

 

Θετική σκέψη με την βοήθεια ενός προπονητή

Οσοι έχουμε κάνει προπόνηση κάτω από την καθοδήγηση ενός προπονητή σίγουρα θυμόμαστε κάποια στιγμή/-ές όπου προσπάθησε/ -ούσε να μας εμψυχώσει. Τα λόγια του προπονητή μας μπορούν να μας κάνουν να αισθανθούμε πολύ δυνατοί ή αντίθετα μπορούν να μας κάνουν να αισθανθούμε πολύ αδύνατοι, μόνοι, απομονωμένοι, αδύναμοι κ.λπ.

Στα ομαδικά αθλήματα ένας προπονητής μπορεί να διαλύσει ή να απογειώσει έναν αθλητή και αυτό είναι αυτονόητο σε όλους μας. Πάρα πολλά παιδιά – και μερικά από αυτά με αρκετό ταλέντο- εξαιτίας του προπονητή τους έχουν σταματήσει τον αθλητισμό και πολλά επίσης έχουν αγαπήσει τον αθλητισμό εξαιτίας ενός «σωστού» προπονητή που βρέθηκε στο δρόμο τους.

Ομως το ίδιο  και ίσως  πιο έντονα έχουμε το ίδιο φαινόμενο σε ένα ατομικό άθλημα όπου η σχέση είναι πιο έντονη και κοντινή.

Τα «λόγια είναι μαχαίρια» όπως λέει και το λαικό ρητό. Τα λόγια είναι ένα πολύ δυνατό όπλο που θα μας δώσει ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ή θα στραφεί εναντίον μας.

 

Θετική σκέψη διαμέσου ενός εσωτερικού μονολόγου

Με τον ίδιο τρόπο που μας επηρεάζουν τα λόγια του προπονητή μας έτσι ακριβώς τα λόγια του εαυτού μας μπορούν να διαδραματίσουν πολύ σημαντικό ρόλο στις επιδόσεις μας σε οποιαδήποτε δραστηριότητα εμπλεκόμαστε και φυσικά στον αθλητισμό

Οι εικόνες που περνούν από το μυαλό μας δημιουργούν σκέψεις και οι σκέψεις ένα εσωτερικό μονόλογο. Αυτός ο εσωτερικός μονόλογος δημιουργεί θετική ή αρνητική προδιάθεση.

Εάν προσπαθήσουμε να μιλήσουμε στον εαυτό μας σε μία προπόνηση χρησιμοποιώντας αρνητικές σκέψεις θα παρατηρήσουμε ότι επηρεάζεται πάρα πολύ αρνητικά η απόδοσή μας, αντίθετα με θετική σκέψη όλα επιτυγχάνονται.

Ο κάθε αθλητής έχει δυνατά σημεία στα οποία μπορεί να χτίσει την αθλητική του καριέρα και αυτό/ -α τα δυνατά σημεία μπορεί να έχει ως αφετηρία στις σκέψεις του.

Για ακόμα μία φορά πρέπει να αντιληφθούμε ότι η αθλητική μας ανάπτυξη πρέπει να περιλαμβάνει και την νοητική ανάπτυξη.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης, Προπονητική ομάδα Smart Sport & Συντακτική ομάδα TriathlonWorld.gr/ Triathlon.gr & cyclingworld.gr (info@triathlonworld.gr)

 

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.