Ντόπινγκ : Στάση & θέση προπονητών/ καθηγητών.

Ερευνα : Αρβανίτη Ν., Γκέκα Π., Ψαρέλης Ι

Sparti_Kathigites

Οι εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής είναι δυνατόν να συνεισφέρουν αποτελεσματικά στην καταπολέμηση του ντόπινγκ.

Στόχος της έρευνας ήταν η διερεύνηση της στάσης και θέσης των λειτουργών της Φυσικής Αγωγής και του Σχολικού Αθλητισμού στο θέμα ντόπινγκ.

Χρόνος διεξαγωγής της έρευνας: Οκτώβριος 2004- Ιανουάριος 2005. n=150, άνδρες 45,5%, γυναίκες 54,5%.

Η έρευνα διεξήχθη σε οχτώ πόλεις της Ελλάδας αλλά η πλειοψηφία των μετεχόντων ήταν από την περιοχή της Αθήνας (64%).

Το μεγαλύτερο ποσοστό (61%) ήταν ηλικίας 30- 40 ετών, με προϋπηρεσία και διδακτική εμπειρία στην Εκπαίδευση μέχρι δέκα χρόνια (62%). Το 71% είχε εργαστεί ή συνεχίζει να εργάζεται σε αθλητικό σωματείο με την ιδιότητα κυρίως του προπονητή (67%) ή του γυμναστή (24%).

Το 69% δήλωσε ενεργή αθλητική ιδιότητα κυρίως στο στίβο (49%), το ποδόσφαιρο (17%), την πετοσφαίριση (10%) και την καλαθοσφαίριση (9%).

Οι εκπαιδευτικοί θεωρούν σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό (83%) ότι το ντόπινγκ είναι κοινωνικό φαινόμενο που αφορά όλες τις χώρες (67,7%) και όλα τα αθλήματα (60,7%).

Το σύνολο σχεδόν (94%) είναι αντίθετο στη χρήση ουσιών ντόπινγκ από τους αθλητές. Αναγνωρίζουν ότι οι ουσίες ντόπινγκ προκαλούν βλάβες στον ανθρώπινο οργανισμό (100%) και μάλιστα το 80% θεωρεί ότι είναι δυνατόν να επιφέρουν, ακόμη, και το θάνατο.

Όσον αφορά στους τρόπους αντιμετώπισης του φαινομένου, οι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν, σε ένα μεγάλο ποσοστό (74%), την ανάγκη αγωγής και εκπαίδευσης όλων όσοι εμπλέκονται με το σύστημα αθλητισμός.

Ένα σημαντικό ποσοστό (52%) εκτιμά την ανάγκη ύπαρξης κατασταλτικών μεθόδων (έλεγχοι ντόπινγκ) για τους αθλητές.

Σχετικά με την επιστημονική τους επάρκεια για  υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και διδασκαλία θεμάτων ντόπινγκ, οι καθηγητές Φυσικής Αγωγής εκτιμούν, σε ένα μεγάλο ποσοστό (64 %) ότι δεν έχουν μέχρι τώρα καταρτιστεί και επιμορφωθεί ώστε να επιτελέσουν εκπαιδευτικό έργο και από αυτούς δηλώνουν στο σύνολό τους ( 99%) πρόθυμοι να εκπαιδευτούν και να εκπαιδεύσουν.

Από τα δεδομένα προκύπτει η τάση ότι οι εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής είναι ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι στο θέμα της ηθικής στον αθλητισμό. Με την παιδαγωγική τους ιδιότητα και με κατάλληλη επιμόρφωση είναι δυνατόν να συμβάλουν στην αντιμετώπιση του φαινομένου ντόπινγκ.

About triathlonworld

Ο κ. Γιάννης Ψαρέλης είναι από τα ιστορικά στελέχη του Τριάθλου στη χώρα μας έχοντας παρακολουθήσει και συμμετέχει έντονά στη διοικητική ανάπτυξη του αθλήματος. Χρόνια μέλος των εθνικών ομάδων ,εκπρόσωπος των αθλητών στην τεχνική επιτροπή του αθλήματος, υπεύθυνος χάραξης των διαδρομών αγώνων της Ομοσπονδίας μεταξύ των οποίων και της Ολυμπιακής διαδρομής του 2004 στη Βουλιαγμένη,έχει διατελέσει γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Τριάθλου και εκπρόσωπος αυτής στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή. Έχει πληθώρα προπονητικών πιστοποιήσεων στα αθλήματα αντοχής από εθνικές ομοσπονδίες και συνδέσμους προπονητών. Έχει παρακολουθήσει πλήθος εκπαιδευτικών σεμιναρίων της Διεθνούς Ομοσπονδίας Τριάθλου τόσο για Διοργανωτές Αγώνων όσο και κριτές. Επίσης έχει παρακολουθήσει πολυήμερα σεμινάρια για διοργανωτές αγώνων στη Λοζάνη κάτω από την εποπτεία της ΔΟΕ. Έχει σπουδάσει Χημεία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει τους εξής πανεπιστημιακούς μεταπτυχιακούς τίτλους : Αθλητική Διοίκηση (Παν.Lyon1-Masters in Sport Organisations Management – πρόγραμμα αναγνωρισμένο από την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή), Αθλητική Διοίκηση (Παν. Leicester), Διοίκηση Επιχειρήσεων (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- Executive MBA), Μάρκετινγκ & Επικοινωνία (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών -MSc in Marketing and communication with New Technologies). Προπονητής Τριάθλου Προπονητής Τριάθλου Ο κ.Γιάννης Ψαρέλης έχει διατελέσει Διοικητικός Υπεύθυνος καθώς και Υπεύθυνος Στρατηγικής & Ανάπτυξης στο Sports Excellence (πρόγραμμα που πραγματοποιείται υπό την επιστημονική επίβλεψη της Α’ Ορθοπαιδικής Κλινικής του ΕΚΠΑ, όντας εγκεκριμένο κέντρο από τον Διεθνή Σύνδεσμο Κέντρων Υψηλού Αθλητισμού) έχοντας την επιστημονική επίβλεψη μέχρι και 1800 επίλεκτων αθλητών και αθλητριών προεθνικών και εθνικών ομάδων έως 18 ετών καθώς και των μελών της Προ-Ολυμπαικής προετοιμασίας για τους ΟΑ του Τόκυο (με μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΟΕ). Σε επίπεδο ακαδημαϊκό/ ερευνητικό με σημείο αναφοράς μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές ασχολείται κυρίως με την επίδραση των προϊόντων νεοπρενίου/ wetsuit στην κολύμβηση τριαθλητών καθώς και με την μεγιστοποίηση της απόδοσης των αθλητών στο mixed relay του Τριάθλου. Από το 1990 συμμετέχει ως εισηγητής σε πλήθος εκπαιδευτικά προγράμματα επιμόρφωσης προπονητών, καθηγητών Φυσικής Αγωγής, γονέων αλλά και αθλητών είτε αναπτύσσοντας τεχνικά θέματα που αφορούν το Τρίαθλο είτε θέματα που αφορούν την ηθική στον αθλητισμό και το αντι-ντόπινγκ. Αρθογραφεί σε πλήθος αθλητικών ιστοσελίδων και περιοδικών σε θέματα που αφορούν την προπονητική, τους κανονισμούς του Τριάθλου ή θέματα ηθικής/ κοινωνιολογίας του αθλητισμού. Ο ίδιος σε συνεργασία με αθλητικούς φορείς (Ομοσπονδίας, Σωματείων και Αθλητικών Οργανισμών των Δήμων) από το 1990 έως σήμερα έχει σχεδιάσει και διοργανώσει έχοντας την επίβλεψη πάνω από 50 αγώνων σε όλη την Ελλάδα (Αθήνα, Χανιά, Ρέθυμνο, Τρίπολη, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Πιερία κ.λπ.)