Ελαστικά ποδηλάτου δρόμου : Βασικές γνώσεις

Κείμενο: Γιάννης Ψαρέλης*, BSc, MSc, MBA, (προπονητής Τριάθλου)

Email : smartsportcoach@hotmail.com & info@triathloncoach.gr -Κινητό : +30 693 71 70 260  www.triathloncoach.gr & www.triathlon.gr & www.triathlonworld.gr

΄Προπόνηση Ποδηλασίας για Τριαθλητές

Προπόνηση Ποδηλασίας για τριαθλητές

Εισαγωγή

Οι περισσότεροι τριαθλητές ασχολούνται αρκετά με θέματα αθλητικού εξοπλισμού όμως στην επιλογή ορισμένων υλικών δεν δίνουν ιδιαίτερη σημασία. Τέτοιες περιπτώσεις είναι το wetsuit, τα ελαστικά του ποδηλάτου, τα ισοτονικά διαλύματα που χρησιμοποιούν κ.λπ. Ίσως αυτό συμβαίνει γιατί θεωρούν ότι δεν υπάρχουν πολύ μεγάλες διαφορές μεταξύ των διαφόρων εταιρειών και ίσως δεν έχουν τις γνώσεις να επιλέξουν την εταιρεία και το μοντέλο που εξυπηρετεί τους προπονητικούς ή και αγωνιστικούς της στόχους. Αυτό είναι ιδιαίτερα αντιληπτό στην επιλογή των ελαστικών.

Βασικές γνώσεις

  • Το νούμερο 700Χ 23….700Χ 21 δηλώνει το πρώτο την διάμετρο του ελαστικού/ τροχού και το δεύτερο το πλάτος του πέλματος. Ο αριθμός αναγράφεται στο πλάι του ελαστικού. Πολλοί τριαθλητές πιστεύουν ότι όσο πιο μικρό το πλάτος του πέλματος τόσο μικρότερη η αντίσταση τριβής. Αυτό θα ήταν απόλυτα σωστά εάν είχαμε ιδανικές συνθήκες, όπως π.χ. σε ένα ποδηλατοδρόμιο. Στην άσφαλτο τα πράγματα είναι διαφορετικό. Για δρόμους όπως της Ελλάδας σίγουρα αυτό απέχει από την πραγματικότητα,

  • Ο κατασκευαστής μας δίνει το μέγιστο της πίεσης των ελαστικών (π.χ. 120psi) και πολλές φορές και το ελάχιστο.  Επίσης αναγράφεται στο πλάι του ελαστικού συνήθως από την άλλη πλευρά που υπάρχει το νούμερο Διάμετρος Χ Πλάτος. Είναι σαφές ότι μία τρόμπα ποδιού δεν είναι πολυτέλεια αλλά απραίτητο μέρος του εξοπλισμού μας. Με την τρόμπα ποδιού και τον έλεγχο της πίεσης των ελαστικών κάθε φορά πριν ξεκινήσουμε μία προπόνηση ποδηλασίας είναι σίγουρο ότι θα ελαττώσουμε τα έξοδα που αφορούν τα ελαστικά του ποδηλάτου μας

  • Ορισμένοι κατασκευαστές ελαστικών ποδηλασίας δίνουν φορά στο ελαστικό ενώ μερικοί άλλοι όχι (συνήθως υπάρχει ένα τόξο). Είναι απαραίτητο να το διευκρινίζουμε αυτό από το σημείο πώλησης.

Ορισμένα  επίσης σημαντικά στοιχεία

Εκτός από τα παραπάνω είναι απαραίτητο να διευκρινιστούν και τα παραπάνω

  • Πρώτη τοποθέτηση : Ενώ στα αυτοκίνητα οποιαδήποτε επιλογή ενός ιδιώτη πρέπει να είναι σύμφωνη με τον εξοπλισμό της πρώτης τοποθέτησης – ή των εναλλακτικών που δίνει ο κατασκευαστής- στο ποδήλατο έχουμε το περιθώριο να κινηθούμε πιο ελεύθερα.

  • Όπως και στα αυτοκίνητα οι κατασκευαστές ποδηλάτων δυστυχώς δεν επιλέγουν την εταιρεία ελαστικών και το μοντέλο που τοποθετούν στο ποδήλατο με γνώμονα την καλύτερη απόδοση του ποδηλάτου/ αθλητή αλλά με γνώμονα την οικονομική συνεργασία που έχουν με τον προμηθευτή τους ΟΕΜ (Original Equipment manufacturer).

  • Επιλογή πρώτης τοποθέτησης με γνώμονα την μεγάλη αγορά. Υπάρχουν εταιρείες παραγωγής ποδηλάτων οι οποίες επιλέγουν ελαστικό – αναφερόμαστε στα έτοιμα ποδήλατα- με γνώμονα μία συγκεκριμένη αγορά, συνήθως μεγάλη-  και έτσι για μικρές αγορές όπως η Ελλάδα αυτή η επιλογή είναι άκυρη.

  • Φιλοσοφία εταιρεία κατασκευής. Ολες οι εταιρείες έχουν συγκεκριμένη φιλοσοφία στην κατασκευή των ελαστικών κάτι το οποίο είναι ορατό σε όλα τα μοντέλα της κάθε εταιρείας. Ετσι εάν υπάρχει κάτι που μας ενοχλεί σε ένα μοντέλο ελαστικών μίας εταιρείας μάλλον θα πρέπει να αλλάξουμε εταιρεία.

  • Το ράφι κάνει κακό στο λάστιχο. Οπως και στα ελαστικά αυτοκινήτου ένα ελαστικό που έχει καθήσει πολύ καιρό (!) στο ράφι δεν είναι η καλύτερη επιλογή.

  • Latex σαμπρέλα. Καθώς η σαμπρέλα από latex έχει μεγαλύτερη ελαστικότητα από τις σαμπρέλες βουτυλίου είναι σύνηθες όλο και περισσότεροι αθλητές να τις χρησιμοποιούν. Ομως πρέπει να γνωρίζουμε ότι χάνουν αέρα και έτσι πριν από κάθε προπόνηση πρέπει να φουσκώνουμε τα λάστιχα και αν ελέγχουμε την πίεση.

Τί θέλει ένας τριαθλητής από ένα ελαστικό

Ολοι οι ποδηλάτες δρόμου και οι τριαθλητές θέλουν τα παρακάτω από ένα ελαστικό

  • Να είναι ανθεκτικό και να μην παθαίνει εύκολα λάστιχο

  • Να έχει χαμηλή τριβή αντίστασης

  • Να έχει καλή επαφή με την άσφαλτο και να «μπαίνει» καλά σε στροφές

  • Να μην γλιστράει σε βρεγμένο δρόμο

  • Να μπορεί να το βγάζει εύκολα εάν χρειαστεί

  • Να δέχεται υψηλή πίεση ελαστικών

  • Να μην κοστίζει πολλά χρήματα

  • Να έχει μεγάλη ανθεκτικότητα

Δυστυχώς όλα αυτά δεν μπορούν να επιτευχθούν ταυτόχρονα σε μέγιστο βαθμό και έτσι πρέπει πολλές φορές να συμβιβαστούμε σε κάποιους τομείς. Θεωρητικά τα λάστιχα με υψηλά TPI (Threads per inch) είναι καλύτερα σε όλους του τομείς σε σχέση με αυτά με μικρότερα TPI.

 

Καθημερινός έλεγχος

Πριν ξεκινήσουμε μία προπόνηση ποδηλασίας είναι απαραίτητο να τσεκάρουμε την πίεση των ελαστικών μας. Εάν υπάρχει ασυνήθιστη απώλεια πίεσης πρέπει να προβληματιστούμε και ίσως απαιτείται να προβληματιστούμε για την αιτία αυτής της απώλειας. Για την συγκεκριμένη προπόνηση ίσως είναι καλύτερα να πάρουμε έναν άλλο τροχό.

Η πίεση των ελαστικών πρέπει να είναι πάντοτε εντός των ορίων που ορίζει ο κατασκευαστής και ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες. Ομως επειδή το εύρος είναι πολύ μεγάλο είναι χρήσιμο να πειραματιζόμαστε μεταβάλλοντας την πίεση κατά 5-10 Psi και να καταγράφουμε σε ημερολόγιο την συμπεριφορά του ελαστικού.

Εκτός από τον έλεγχο της πίεσης των ελαστικών πρέπει να κάνουμε ένα γρήγορο έλεγχο στο πέλμα αλλά και το πλάι των ελαστικών ώστε να δούμε εάν υπάρχει κάποιο κόψιμο, διάτρηση ή ορατή παραμόρφωση.

Triathlon Coach

Triathlon Coach

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό.
Είναι αναγνωρισμένος προπονητής προπονητής τριάθλου στο υψηλότερο επίπεδο από την εθνική Ομοσπονδία της Νέας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών) χώρα που πρωταγωνιστεί σε επίπεδο elite στο Τρίαθλο (Χρυσό & Αργυρό Μετάλλιο στους άντρες στους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας το 2004)
Είναι επίσης πιστοποιημένος προπονητής και μέλος πολλών προπονητικών συνδέσμων από όλο τον κόσμο σε πολλά αθλήματα αντοχής (Τρίαθλο, Τρέξιμο, Ποδηλασία, Κωπηλασία κ.λπ.)
Μεταξύ άλλων είναι δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5).
Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports (1991 – 2020) και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου (1990 – 2020).
Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού.

Σπουδές:
Χημεία- Σχολή Θετικών Επιστημών Παν. Αθηνών (ΕΚΠΑ)
Masters in Βusiniess Αadministration στο Οικονομικό Παν. Αθηνών (ΟΠΑ)
Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1),
Μεταπτυχιακό (MSc) «Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία» από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.

Πιστοποιημένος Προπονητής Τριάθλου Γιάννης Ψαρέλης

Triathlon Coach

Summary
Ελαστικά ποδηλάτου δρόμου : Βασικές γνώσεις
Article Name
Ελαστικά ποδηλάτου δρόμου : Βασικές γνώσεις
Description
Οι περισσότεροι τριαθλητές ασχολούνται αρκετά με θέματα αθλητικού εξοπλισμού όμως στην επιλογή ορισμένων υλικών δεν δίνουν ιδιαίτερη σημασία. Τέτοιες περιπτώσεις είναι το wetsuit, τα ελαστικά του ποδηλάτου, τα ισοτονικά διαλύμετα που χρησιμοποιούν κ.λπ. Ισως αυτό συμβαίνει γιατί θεωρούν ότι δεν υπάρχουν πολύ μεγάλες διαφορές μεταξύ των διαφόρων εταιρειών και ίσως δεν έχουν τις γνώσεις να επιλέξουν την εταιρεία και το μοντέλο που εξυπηρετεί τους προπονητικούς ή και αγωνιστικούς της στόχους. Αυτό είναι ιδιαίτερα αντιληπτό στην επιλογή των ελαστικών.
Author

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.