Αλλαγή προπονητή

Ολες οι σχέσεις στην ζωή – προσωπικές, φιλικές, κοινωνικές, επαγγελματικές- μακροπρόθεσμα για να αντέξουν βασίζονται στα εξής βασικά στοιχεία:

  • Ειλικρίνεια
  • Αμοιβαίος Σεβασμός
  • Εμπιστοσύνη
  • Επιθυμία για δέσμευση/ Πιστότητα
  • Κοινές Αξίες στην ζωή.

Εάν ένα από τα παραπάνω σταματήσει να υπάρχει τότε η σχέση δεν μπορεί άλλο να συνεχιστεί και εάν συνεχίζεται τότε δέχεται δυνατούς και συνεχόμενους κλυδωνισμούς και έντονες αμφισβητήσεις από την μία ή και τις δύο πλευρές.

Οι παραπάνω λόγοι είναι τα βασικά θεμέλια πάνω στην οποία χτίζεται μία προπονητική συνεργασία.

Ας δούμε όμως μερικά συχνά αίτια εξαιτίας των οποίων μία προπονητική συνεργασία διακόπτεται :

  1. Διαφορετική κουλτούρα και αξίες γενικότερα στην ζωή.Εχουμε γράψει ξεχωριστό άρθρο για την σημασία της Υπαρξιακής Νοημοσύνης ως βασικό κριτήριο επιλογής προπονητή. Τα ετερώνυμα έλκονται δεν ισχύει εδώ και μάλλον θα λέγαμε ότι ισχύει ο κανόνας της «εγγύτητας» αξιών, κουλτούρας, αισθητικής, μόρφωσης κ.λπ.
  2. Διαφορετικές και αλληλοσυγκρουόμενες προσωπικότητες.
  3. Πολύ συχνοί τραυματισμοί (όπου συνήθως ο ένας κατηγορεί τον άλλο)
  4. Διαφωνίες σχετικά με την προπονητική προσέγγιση, τους προπονητικούς στόχους, τα προπονητικά φορτία κ.λπ.
  5. Πολλοί «σύμβουλοι» δίπλα από τον αθλητή (γονείς, φίλοι, άλλοι προπονητές κ.λπ.)
  6. Αθλητικό «κάψιμο».
  7. Προπονητικό κάψιμο. Ο προπονητής βιώνει το «κάψιμο» με παρόμοιο τρόπο με τον αθλητή
  8. Αλλαγή κατοικίας είτε του αθλητή είτε του προπονητή
  9. Μικροπαρεξηγήσεις.
  10. Ελλειψη ή κακή επικοινωνία μεταξύ αθλητή και προπονητή.
  11. Μεταβολή ηλικίας αθλητή.
  12. Αλλαγή επιπέδου Αθλητή. Υπάρχουν εξαιρετικοί προπονητές που ειδικεύονται σε συγκεκριμένες ηλικίες ή επίπεδο αθλητών.
  13. Αποτυχία σε κάποιο αγώνα κλειδί.
  14. Μία αποτυχημένη αγωνιστική χρονιά.
  15. Κακή χημεία του προπονητή με το προσωπικό περιβάλλον του αθλητή, γονείς, σύζυγο κ.λπ.
  16. Οικονομικές διαφορές που αφορούν την συνεργασία.
  17. Ψυχολογικός κορεσμός του αθλητή. Πολλές φορές ένας αθλητής κουράζεται ψυχολογικά από το να ακολουθεί το ίδιο αθλητικό πρόγραμμα (φιλοσοφία και εκτέλεση) χρόνο με τον χρόνο.
  18. …οι λόγοι “διαζυγίου” αναρίθμητοι, εμείς παραθέσαμε μερικούς από τους πιο συχνούς.

Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όπως σε οποιοδήποτε χωρισμό στην ζωή η διαδικασία λύσης συνεργασίας αθλητή και προπονητή δεν είναι ευχάριστη αλλά αντίθετα είναι ψυχοφθόρα και για τις δύο πλευρές.

Ομως ωριμότητα στην ζωή είναι να μπορούμε να μη δραματοποιούμε τις καταστάσεις και να λαβάνουμε αποστασιωποιημένοι κάποιες αποφάσεις και να ενεργούμε λογικά μέσα σε αυτές τις συναισθηματικά φορτισμένες καταστάσεις.

Συνήθως ο αθλητής επιθυμεί να βρει μία άλλη προπονητική υποστήριξη αλλά υπάρχουν και λίγοι «ώριμοι» προπονητές που προτείνουν κάτι τέτοιο καθώς έχουν δει κάποιο σημαντικό πρόβλημα (π.χ. διαφορετική κουλτούρα/ αξίες κ.λπ.).

Στα κράτη όπου υπάρχει εθνικός σχεδιασμός και πραγματική ανάπτυξη του αθλητισμού οι προπονητές υποχρεώνονται να συνργαστούν για την ομαλή μετάβαση του αθλητή από τον ένα προπονητή στον άλλο. Ελπίζουμε ότι αυτό θα γίνει και στην Ελλάδα κάποια στιγμή.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης – Προπονητική Ομάδα Smart Sport/& Athens Triathlon Team & Συντακτική Ομάδα Triathlon World.gr/ Triathlon.gr. Cyclingworld.gr/ Roadrunning.gr/ Athensjournal.gr. (Email : info@triathlonworld.gr & 6937170260)

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.