Τεχνική ποδηλασίας : Με τι στροφές να ποδηλατήσω σε αγώνα Τριάθλου;

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης – Γιάννης Ψαρέλης (BSc, MSc, MBA, PhDc) Προπονητής Τριάθλου (Κινητό : 6937179260 & Email : smartsportcoach@hotmail.com)

Σε προηγούμενο άρθρο αναφερθήκαμε στο στροφάρισμα στην διάρκεια του ποδηλατικού σκέλους ενός αγώνα Τριάθλου και πόσο αυτό επηρεάζει την αποτελεσματικότητα του αθλητή στο ποδηλατικό σκέλος, την αποτελεσματικότητα στο υπόλοιπο του αγώνα κ.λπ.

Σε συνέχεια αυτού του άρθρου, των διαφόρων παρατηρήσεων και ερωτήσεων που έλαβα αλλά και της παραπληροφόρησης η οποία υπάρχει – και στην οποία έχουμε όλοι ευθύνη που την αφήνουμε να υπάρχει – επανέρχομαι με ακόμα μία κλασσική έρευνα που έχει γίνει πάνω στο θέμα.

Στο προηγούμενο άρθρο είχαμε ασχοληθεί με το ποιο είναι το κατάλληλο αποτελεσματικό στροφάρισμα στο Τρίαθλο. Είχαμε καταλήξει ότι το κατάλληλο στροφάρισμα για κάθε αθλητή είναι διαφορετικό.

Ενας αθλητής μπορεί να πρέπει να στροφάρει στις 80 στροφές και άλλος στις 100, κάτι που εξαρτάται εκτός από τα αθλητικά προσόντα, το αθλητικό βιογραφικό του και ιδιαιτερότητες του αθλητή όσο την μορφή του αγώνα (drafting ή Non drafting, με ή χωρίς ανηφόρες, απόσταση αγώνα, την στρατηγική του κ.λπ.).

Το παρών άρθρο έρχεται ως συμπλήρωμα στο σχετικό μας άρθρο για να δώσει μία κατεύθυνση στους προπονητές και τους αθλητές στην τακτική που θα ακολουθήσουν.

Εννέα αθλητές επιλέχθηκαν για να κάνουν τις εξής δοκιμασίες :

  1. Ενα εργομετρικό στην ποδηλασία (τεστ μέγιστης αερόβιας απόδοσης)

  2. Ενα τεστ 3000 μέτρων στο τρέξιμο και

  3. 3 τεστ ποδηλασίας –τρεξίματος (20 λεπτά ποδηλασίας + 3000μέτρα τρεξίματος).

Στο κάθε συνδυαστικό τεστ ποδηλασίας –τρεξίματος έπρεπε να ποδηλατούν με 60,80 και 100 στροφές με ένταση που αντιστοιχεί στην ένταση που θα ποδηλατούσαν σε έναν αγώνα σπριντ.  Οι συχνότητες στο στροφάρισμα δεν επιλέχθηκαν τυχαία αλλά αντιστοιχούν στο εύρος που υπάρχει στο τρίαθλο – και το οποίο είχαν παρατηρήσει και καταγράψει οι ερευνητές όταν σχεδίαζαν την έρευνα- όταν κάποιος ποδηλατεί με 40χλμ/ ώρα με πάτημα 53:11 και 67 στροφές/ λεπτό μέχρι 103στροφές το λεπτό με πάτημα 53:17.

Ενώ είναι πιο αποτελεσματικό να ποδηλατείς με χαμηλότερες στροφές το πιο συχνά απαντούμενο είναι οι 80 στροφές  (ή για να το πούμε πιο σωστά είναι αυτό που μας βγαίνει πιο φυσιολογικά στους περισσότερους από εμάς) ενώ οι 100 στροφές είναι αυτό που συναντάμε σε αγώνες Τριάθλου με drafting.

Χωρίς να “υπεραναλύουμε” τα αποτελέσματα της έρευνας να πούμε ότι η έρευνα έδειξε ότι η ποδηλασία επηρεάζει σημαντικά την επίδοση και απόδοση στο τρέξιμο – κάτι το οποίο συμφωνεί με όλα τα ευρήματα όλων των σχετικών ερευνών- όμως το πως στροφάρει ο αθλητής όχι.

Δηλαδή δεν υπάρχει στατιστικά σημαντική σχέση μεταξύ του στροφρίσματος του αθλητή και του χρόνου που θα κάνει ο αθλητής στο τρέξιμο.

Είναι όμως πάρα πολύ ενδιαφέρον να αναφερθεί ότι στα πρώτα 500 μέτρα του τρεξίματος το στροφάρισμα είχε στατιστικά σημαντικά σχέση με την ταχύτητα του αθλητή σε αυτή την απόσταση, δηλαδή βγαίνοντας ο αθλητής από την Τ2. Δηλαδή το στροφάρισμα με 80 ή 100 στροφές επέφερε μεγαλύτερη ταχύτητα σε σχέση με το στροφάρισμα με 60 στροφές. Αυτό συνδέεται από τους ερευνητές με την συχνότητα τρεξίματος/διασκελισμού.

Ως βασική αδυναμία της έρευνας εμείς θεωρούμε το γεγονός ότι επιλέχθηκε μικρή χρονική διάρκεια στον ποδήλατο και στο τρέξιμο. Δηλαδή δεν μπορούμε να πούμε ότι το ίδιο θα ισχύσει και στην ολυμπιακή απόσταση, στο 70.3 και το ironman.

Εμείς θεωρούμε ότι ο κάθε αθλητής και ο κάθε προπονητής που τον επιβλέπει πρέπει να επιμείνουν πάρα πολύ στην εύρεση του βέλτιστου τρόπου ποδηλάτισης από τον κάθε αθλητή στην κάθε απόσταση και να απαλλαχθούν από τα γενικά, π.χ. στρόφαρε με 80 -90 στροφές κ.λπ.

Summary
Article Name
Τεχνική ποδηλασίας : Με τι στροφές να ποδηλατήσω σε αγώνα Τριάθλου;
Description
Σε προηγούμενο άρθρο αναφερθήκαμε στο στροφάρισμα στην διάρκεια του ποδηλατικού σκέλους ενός αγώνα Τριάθλου και πόσο αυτό επηρεάζει την αποτελεσματικότητα του αθλητή στο ποδηλατικό σκέλος, την αποτελεσματικότητα στο υπόλοιπο του αγώνα κ.λπ. Σε συνέχεια αυτού του άρθρου, των διαφόρων παρατηρήσεων και ερωτήσεων που έλαβα αλλά και της παραπληροφόρησης η οποία υπάρχει - και στην οποία έχουμε όλοι ευθύνη που την αφήνουμε να υπάρχει - επανέρχομαι με ακόμα μία κλασσική έρευνα που έχει γίνει πάνω στο θέμα. Στο προηγούμενο άρθρο είχαμε ασχοληθεί με το ποιο είναι το κατάλληλο αποτελεσματικό στροφάρισμα στο Τρίαθλο. Είχαμε καταλήξει ότι το κατάλληλο στροφάρισμα για κάθε αθλητή είναι διαφορετικό.
Author

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.

,