Προπόνηση Τριάθλου : Πως θα κάνω το «ξεκόλλημα»;

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης- Προπονητική Ομάδα Τριάθλου Athens Triathlon Team/ Smart Sport & Συντακτική ομάδα Triathlon.gr/ triathlon world.gr (Email : info@athensjournal.gr & info@triathlonworld.gr)

 

Εισαγωγή

Κάποιος που ξεκινάει τρίαθλο συνήθως διαβάζει κάποια περιοδικά και ξεκινάει να κάνει προπόνηση βγάζοντας μόνος του κάποιο πρόγραμμμα προπόνησης, ακολουθώντας τις συμβουλές κάποιου γνωστού του που ασχολείται πιο πολύ καιρό με το άθλημα, διαβάζοντας προπονητικά προγράμματα που βρίσκει σε κάποιο περιοδικό ή πληρώνοντας να πάρει ένα πρόγραμμα μέσω ίντερνετ…

Καθώς προπονείται βλέπει ότι βελτιώνεται πολύ γρήγορα και καθώς προσθέτει χιλιόμετρα βλέπει ότι υπάρχει κάποια σημαντική πρόοδος. Ετσι βγάζει το συμπέρασμα ότι όσο περισσότερο προπονείται τόσο πιο αποτελεσματικός θα γίνει. Ετσι όντας σε μία κατάσταση ενθουσιασμού αρχίζει και προσθέτει πολλά χιλιόμετρα.

Ομως κάποια στιγμή θα «κολλήσει» και δεν θα υπάρχει περαιτέρω βελτίωση. Εκεί δεν ξέρει τί να κάνει.

Οι πιο συνηθισμένες περιπτώσεις είναι οι εξής :

  1. Να είναι πολύ δυστυχισμένος καθώς πιστεύει ότι η κούραση από την εργασία του και οι οικογενειακές του υποχρεώσεις είναι αυτές που του στερούν το όνειρό του, δηλαδή να φτάσει στο αθλητικό επίπεδο που πάντοτε επιθυμούσε.
  2. Να κάνει ακόμα πιο πολλά χιλιόμετρα ευελπιστώντας ότι με αυτό τον τρόπο θα βελτιωθεί περαιτέρω.
  3. Να κάνει αλλαγές στον αθλητικό του εξοπλισμό, αγοράζοντας πιο ακριβό ποδήλατο, πιο ακριβές ρόδες, ….
  4. Να ρωτήσει διάφορους τριαθλητές δεξιά και αριστερά και από ότι ακούσει να φτιάξει το δικό του πρόγραμμα αλλαγής
  5. Να κόψει χιλιόμετρα και να βάλει ένταση στην προπόνησή του.

 

Εχοντας μιλήσει με πολλούς αθλητές που είναι σε αυτή την κατάσταση έχω βρει ότι η βέλτιστη προσέγγιση είναι η εξής :

  1. Να κάνουμε μία λεπτομερή συζήτηση & ανάλυση της μέχρι τώρα τριαθλητικής του προπόνησης και εξέλιξης.
  2. Να τον παρακολουθήσω και στα τρία αθλήματα
  3. Να κάνουμε μία νέα συζήτηση και εγώ να προσπαθήσω να εκμαιεύσω από τον αθλητή το πρόβλημα/ -τα που μόνος του συνήθως εντοπίζει.
  4. Τέλος καθόμαστε μαζί και θέτουμε ρεαλιστικούς στόχους, δηλαδή στόχους που να μπορούν να επιτευχθούν με βάση το ταλέντο του και τον τρόπο ζωής του.

Μέσα από την παραπάνω διαδικασία γίνεται αφενός καταννοητό εάν μπορούμε ή όχι να συνεργαστούμε και αφετέρου κατά πόσο εξακολουθεί ο αθλητής να αντιστέκεται σε μία διαδικασία αλλαγής. Γενικά υπάρχουν άνθρωποι που δεν μπορούν να κάνουν οποιαδήποτε αλλαγή στην ζωή τους οπότε και τότε τα πράγματα γίνονται πολύ δύσκολα για τον προπονητή που τους αναλαμβάνει.

Η διαδικασία αλλαγής είναι σύνθετη και προυποθέτει ότι ο αθλητής θα απαλλαχθεί από την άποψη ότι «όσο πιο πολύ προπόνηση κάνω ή όσο πιο σκληρά προπονούμαι τόσο πιο πολύ θα βελτιωθώ». Η διαδικασία προυποθέτει ότι ο αθλητής θα εμπιστευθεί τον νέο του προπονητή και ότι θα κλείσει τα αυτιά σε ότι διαβάζει ή ότι του λένε – συνήθως «ράδιο αρβύλα»- κατά την διάρκεια των μεγάλων ποδηλατικών προπονήσεων διάφοροι συναθλητές.

Ως προπονητής προσπαθώ αφού του αλλάξω νοοοτροπία και ταυτόχρονα με εμπιστευθεί – ή να μου δώσει πίστωση χρόνου για κάποιο χρονικό διάστημα- να διαγνώσω με λεπτομέρειες το πρόβλημα και ύστερα να προχωήσουμε σε διόρθωση όλων των προβλημάτων που έχουν δημιουργηθεί από την λάθος ενασχόληση με το τρίαθλο, π.χ. κακή τεχνική, ημιμάθεια σε πολλά ζητήματα, λάθος επιλογή εξοπλισμού, έλλειψη βασικής ταχύτητητας, υπερπροπόνηση, κακή ανάρρωση ανάμεσα στις προπονήσεις, κακή διατροφή, λάθος νοητική προσέγγιση κ.λπ.

Στο επόμενο στάδιο εφαρμόζουμε αυτό που ονομάζεται έξυπνη προπόνηση (smart training) προσθέτοντας προπονητικές μονάδες με τις οποίες θα δουλέψουμε προπονητικές αξίες που θα διασφαλίσουν γρήγορη εξέλιξη και θα μας πάνε με ταχείς ρυθμούς προς τον στόχο μας. Για κάποιο προπονητή το να μπορέσει να ξεκολλήσει έναν αθλητή είναι τεράστια πρόκληση και προσθέτει τεράστια ευχαρίστηση όταν μετά από πολύ κόπο το καταφέρνει.

About triathlonworld

Ο κ. Γιάννης Ψαρέλης είναι από τα ιστορικά στελέχη του Τριάθλου στη χώρα μας έχοντας παρακολουθήσει και συμμετέχει έντονά στη διοικητική ανάπτυξη του αθλήματος. Χρόνια μέλος των εθνικών ομάδων ,εκπρόσωπος των αθλητών στην τεχνική επιτροπή του αθλήματος, υπεύθυνος χάραξης των διαδρομών αγώνων της Ομοσπονδίας μεταξύ των οποίων και της Ολυμπιακής διαδρομής του 2004 στη Βουλιαγμένη,έχει διατελέσει γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Τριάθλου και εκπρόσωπος αυτής στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή. Έχει πληθώρα προπονητικών πιστοποιήσεων στα αθλήματα αντοχής από εθνικές ομοσπονδίες και συνδέσμους προπονητών. Έχει παρακολουθήσει πλήθος εκπαιδευτικών σεμιναρίων της Διεθνούς Ομοσπονδίας Τριάθλου τόσο για Διοργανωτές Αγώνων όσο και κριτές. Επίσης έχει παρακολουθήσει πολυήμερα σεμινάρια για διοργανωτές αγώνων στη Λοζάνη κάτω από την εποπτεία της ΔΟΕ. Έχει σπουδάσει Χημεία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει τους εξής πανεπιστημιακούς μεταπτυχιακούς τίτλους : Αθλητική Διοίκηση (Παν.Lyon1-Masters in Sport Organisations Management – πρόγραμμα αναγνωρισμένο από την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή), Αθλητική Διοίκηση (Παν. Leicester), Διοίκηση Επιχειρήσεων (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- Executive MBA), Μάρκετινγκ & Επικοινωνία (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών -MSc in Marketing and communication with New Technologies). Προπονητής Τριάθλου Προπονητής Τριάθλου Ο κ.Γιάννης Ψαρέλης έχει διατελέσει Διοικητικός Υπεύθυνος καθώς και Υπεύθυνος Στρατηγικής & Ανάπτυξης στο Sports Excellence (πρόγραμμα που πραγματοποιείται υπό την επιστημονική επίβλεψη της Α’ Ορθοπαιδικής Κλινικής του ΕΚΠΑ, όντας εγκεκριμένο κέντρο από τον Διεθνή Σύνδεσμο Κέντρων Υψηλού Αθλητισμού) έχοντας την επιστημονική επίβλεψη μέχρι και 1800 επίλεκτων αθλητών και αθλητριών προεθνικών και εθνικών ομάδων έως 18 ετών καθώς και των μελών της Προ-Ολυμπαικής προετοιμασίας για τους ΟΑ του Τόκυο (με μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΟΕ). Σε επίπεδο ακαδημαϊκό/ ερευνητικό με σημείο αναφοράς μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές ασχολείται κυρίως με την επίδραση των προϊόντων νεοπρενίου/ wetsuit στην κολύμβηση τριαθλητών καθώς και με την μεγιστοποίηση της απόδοσης των αθλητών στο mixed relay του Τριάθλου. Από το 1990 συμμετέχει ως εισηγητής σε πλήθος εκπαιδευτικά προγράμματα επιμόρφωσης προπονητών, καθηγητών Φυσικής Αγωγής, γονέων αλλά και αθλητών είτε αναπτύσσοντας τεχνικά θέματα που αφορούν το Τρίαθλο είτε θέματα που αφορούν την ηθική στον αθλητισμό και το αντι-ντόπινγκ. Αρθογραφεί σε πλήθος αθλητικών ιστοσελίδων και περιοδικών σε θέματα που αφορούν την προπονητική, τους κανονισμούς του Τριάθλου ή θέματα ηθικής/ κοινωνιολογίας του αθλητισμού. Ο ίδιος σε συνεργασία με αθλητικούς φορείς (Ομοσπονδίας, Σωματείων και Αθλητικών Οργανισμών των Δήμων) από το 1990 έως σήμερα έχει σχεδιάσει και διοργανώσει έχοντας την επίβλεψη πάνω από 50 αγώνων σε όλη την Ελλάδα (Αθήνα, Χανιά, Ρέθυμνο, Τρίπολη, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Πιερία κ.λπ.)