Επιλογή ποδηλάτου : 73 ή 78 μοίρες ;

Επανερχόμαστε για ακόμα μία φορά στην γεωμετρία του σκελετού εξετάζοντας με πολύ απλό τρόπο την σημασία της γωνίας σέλας (seat angle) στην αίσθηση, άνεση, αποτελεσματικότητα, ασφάλεια και τρόπο χειρισμού του ποδηλάτου.

Τα περισσότερα ποδήλατα δρόμου έχουν γεωμετρία μεταξύ 73 και 74 μοίρες (η λεγόμενη και ιταλική γεωμετρία) γωνία σκελετού.

Εκείνα που έχουν  σχεδιαδιαστεί με πιο κάθετο σκελετό δηλαδή 75-78 μοίρες (λεγόμενη και αμερικάνικη γεωμετρία), όπως είναι τα τριαθλητικά ή ποδήλατα χρονομέτρου, έχουν μικρότερη γραμμή βάσης (απόσταση μεταξύ μπροστά και πίσω κέντρου) και συνεπώς έχουν τα εξής χαρακτηριστικά:

·        Εχουν γρήγορη ανταπόκριση. Ετσι σε μία τεχνική διαδρομή (π.χ.μέσα στην πόλη ή σε έναν αγώνα με πολλές στροφές) μπορούν να μετακινούνται πολύ γρήγορα.

·        Είναι περισσότερα άκαμπτα/ σκληρά (σε σχέση με ποδήλατα με ίδια κατασκευή αλλά ιταλική γεωμετρία) και συνεπώς το ποδήλατο δεν απορροφάει τους κραδασμούς. Ολοι οι κραδασμοί θα μεταφέρονται σε εσάς. Σε μία διαδρομή με πολλές ανωμαλίες στο οδόστρωμα αυτό γίνεται άμεσα αντιληπτό.

·        Επίσης στις κατηφόρες είναι πολύ πιο δύσκολο να ελέξουμε το ποδήλατο. Επειδή έχουμε χρησιμοποιήσει επί χρόνια τέτοια γεωμετρίας ποδήλατα θα μπορούσαμε να πούμε ότι είναι επικίνδυνα στις μεγάλες κατηφορικές ευθείες και η χρησιμοποίησή τους πρέπει να αποφεύγεται από αρχάριους αθλητές.Ακόμα και ένα έμπειρος ποδηλάτης εάν του μικρύνουμε την γραμμή βάσης και τον τοποθετήσουμε σε πολύ επιθετική γεωμετρία θα χάσει πολύ από τις ικανότητές του στην κατάβαση.

·        Είναι λίγότερο άνετα στις μεγάλες απόστάσεις καθώς περισσότερο βάρος θα πέφτει στα χέρια. Γι΄αυτό όσοι τριαθλητές έχουν αγοράσει τέτοια ποδήλατα θα τους δείτε να χρησιμοποιούν σε μόνιμη βάση τις αεροδυναμικές βάσεις/ προεκτάσεις (aerobars).

·        Οι επιθετικές γεωμετρίες μας βελτιώνουν την αεροδυναμική καθώς με δεδομένο ότι η γωνία ποδιών και κορμού δεν μπορεί να γίνει μικρότερη από κάποια τιμή ή μοναδική λύση είναι η σέλλα να έρθει πιο μπροστά σε σχέση με την μεσαία τριβή.

·        Οι επιθετικές γεωμετρίες μας βοηθάνε να χρησιμοποιήσουμε άλλες μυικές ομάδες (π.χ. γλουτούς) αποσυμφορίζοντας την παραγωγή του έργου από τους τετρακεφάλους

Ομως δεν είναι μόνο οι Τριαθλητές που χρησιμοποιούν τέτοια θέση ποδηλάτησης. Το ίδιο κάνουν και οι ποδηλάτες στα χρονόμετρα. Μερικοί ποδηλάτες για κάποιους προσωπικούς λόγους έχουν υιοθετήσει μία τέτοια θέση, π.χ. ο Alexi Grewal, χρυσός Ολυμπιονίκης στους ΟΑ του Λος Αντζελες αναγκάστηκε να κάθεται στις 78 μοίρες ώστε να μπορεί να ποδηλατεί άνετα χωρίς πόνο (είχε ενοχλήσεις στους γλουτούς).

Γωνία 72 μοιρών

Το αντίθετο άκρο είναι να κάθεται κάποιος πολύ πίσω (72 μοίρες γωνία). Αυτό δίνει μία μεγαλύτερη άνεση και το προτιμούν οι ποδηλάτες που έχουν προπονήσεις με πολλά χιλιόμετρα και οι ποδηλατο-τουρίστες. Ομως αυτή η γεωμετρία καθιστά το ποδήλατο να ανταποκρίνεται πιο αργά. Φυσικά σε μεγαλύτερα μεγέθη σκελετού υπάρχει πάντοτε η τάση να μικραίνει η γωνία (seat angle) στο ίδιο μοντέλο σε σχέση με τα μικρότερα μεγέθη.

Ποδήλατα Sloping και στραβές ντίζες σέλας

Τα ποδήλατα sloping καθώς και τα στραβά παλουκόσελλα μας επιτρέπουν να πάρουμε ένα ποδήλατο με συνηθισμένη γωνία (73-74) και να το μετατρέψουμε ανάλογα με τις ανάγκες μας.

Τα μοντέρνα τριαθλητικά ποδήλατα

Πλέον πολλά ποδήλατα μας δίνουν την δυνατότητα να  έχουν δύο διακριτές θέσεις (μία στις 73 μοίρες και μία στις 76 ή 78 μοίρες). Αυτό είναι ιδανικό ώστε να προσαρμόσουμε την γωνία εύκολα και πολλές φορές χωρίς ανάγκες μέτρησης με γωνιόμετρο.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης, Προπονητική Ομάδα smart sport & συντακτική ομάδαTriathlonWorld (Email :info@triathlonworld.gr) – Προσαρμογή άρθρου από παλιότερο άρθρο του ιδίου.

Triathlon Coach Services

Προπονητής Τριάθλου

Summary
Γιάννης Ψαρέλης
Article Name
Γιάννης Ψαρέλης
Description
Πλέον πολλά ποδήλατα μας δίνουν την δυνατότητα να  έχουν δύο διακριτές θέσεις (μία στις 73 μοίρες και μία στις 76 ή 78 μοίρες). Αυτό είναι ιδανικό ώστε να προσαρμόσουμε την γωνία εύκολα και πολλές φορές χωρίς ανάγκες μέτρησης με γωνιόμετρο.

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.