Καθορισμός Στόχων

Συντάκτης : Λίνα Ψούνη – Αθλητική Ψυχολόγος, MSc

Σε όλους τους τομείς της ζωής μας το να θέσουμε ένα στόχο μας βοηθάει να συγκεκριμενοποιήσουμε αυτό που επιδιώκουμε να πετύχουμε. Επίσης, οι στόχοι μας βοηθάνε να καθορίσουμε προσπάθεια που θα κάνουμε και διαδοχικά τα βήματα που θα χρειαστούν. Στον αθλητισμό οι στόχοι μας βοηθούν:
●     να συγκεντρωθούμε περισσότερο
●    να προσδιορίσουμε τι ακριβώς θέλουμε να πετύχουμε
●    να οργανώσουμε την προπόνηση μας
●    να τονώσουμε την αυτοπεποίθηση μας
●    να μειώσουμε το άγχος
●    να αυξήσουμε τα κίνητρα για περισσότερη δουλειά

Οι αθλητές θα πρέπει να ορίζουν τους στόχους τους στην αρχή της κάθε σεζόν και φυσικά να προσαρμόζουν την προπόνηση κατάλληλα. Γενικά θα πρέπει να υπάρχει ένας “στόχος όνειρο” ο οποίος να προσδιορίζεται σε 3-4 χρόνια και όλοι οι μεσοπρόθεσμοι στόχοι να βασίζονται σε αυτόν. Έτσι τα σχέδια για τις μελλοντικές επιδόσεις και την προσπάθεια επίτευξης τους θα είναι πιο συγκεκριμένα.

Για τον σωστό καθορισμό των στόχων:

Προσδιορίζουμε σωστά τους στόχους μας Οι στόχοι πρέπει να αναφέρονται στην απόδοση και όχι στο αποτέλεσμα. Όταν λέμε απόδοση εννοούμε την τεχνική, την φυσική κατάσταση, τη δύναμη, την αντοχή και τον προσδιορισμό όποιας άλλης δεξιότητας χρειάζεται να προσέξουμε ή να διορθώσουμε. Ο στόχος αποτελέσματος είναι ο στόχος που προσδιορίζει για παράδειγμα τη θέση που θα πάρουμε σε ένα αγώνα. Είναι ανούσιο να έχουμε στόχο τη θέση που θα τερματίσουμε γιατί είναι κάτι που δεν εξαρτάται από εμάς. Αντίθετα ο χρόνος επίδοσης μας είναι κάτι που εξαρτάται από εμάς και κάτι που μπορούμε να επηρεάσουμε. Άρα ο αθλητής ως στόχο πρέπει να ορίζει τα βήματα για το πώς θα πετύχει το επιθυμητό αποτέλεσμα και όχι το αποτέλεσμα αυτό κάθε αυτό.

Ορίζουμε στόχους μακροπρόθεσμους και βραχυπρόθεσμους. Για να φτάσουμε στο επιθυμητό αποτέλεσμα θα πρέπει να ορίσουμε τους στόχους μας βήμα-βήμα. Έτσι ξέρουμε τι θα κάνουμε σε κάθε προπόνηση κάθε εβδομάδα κάθε μήνα κτλ. Για να φτάσουμε στον ετήσιο μακροπρόθεσμο στόχο μας. Με αυτό τον τρόπο ξέρουμε κάθε στιγμή τι είναι αυτό που δουλεύουμε στην προπόνηση και έτσι συγκεντρωνόμαστε περισσότερο και συνθέτουμε αποτελεσματικότερα το τελικό αποτέλεσμα. Η τήρηση ενός ημερολογίου που εκτός απο τον όγκο προπόνησης περιλαμβάνει και τους καθημερινούς στόχους είναι πολύ βοηθητική.

Παρακολουθούμε την επίτευξη των στόχων μας και τους αναπροσδιορίζουμε εάν το κρίνουμε απαραίτητο. Το να θέτουμε απλά στόχους χωρίς να παρακολουθούμε την εξέλιξή μας είναι η μισή δουλειά. Με την παρακολούθηση της επίτευξης των στόχων αυξάνουμε την αυτοπεποίθηση μας, επιβραβεύουμε τον εαυτό μας και προχωράμε στον επόμενο στόχο. Ακόμα και στους στόχους της ημερήσιας προπόνησης μπορούμε να καταγράφουμε τη επίτευξή τους και την πρόοδο μας. Άρα στο καθημερινό ημερολόγιο μπορεί να υπάρχει κάποιο σημείο που θα σημειώνουμε την επίτευξη ή όχι του καθημερινού μας στόχου.

Θέτουμε στόχους οι οποίοι είναι δύσκολοι αλλά εφικτοί. Όταν οι στόχοι είναι πολύ εύκολοι δεν υπάρχει ισχυρό κίνητρο για την επίτευξή τους. Επίσης αν οι στόχοι είναι πολύ δύσκολοι ίσως στην πορεία να απογοητευτούμε. Έτσι ο καθορισμός δύσκολων αλλά εφικτών στόχων, μας κινεί το ενδιαφέρον και παράλληλα γνωρίζουμε ότι αν προσπαθήσουμε μπορούμε να πετύχουμε.

Οι στόχοι μας πρέπει να είναι μετρήσιμοι και όχι γενικοί. Δηλαδή πρέπει να ορίζουμε συγκεκριμένους χρόνους, επαναλήψεις, μέτρα, ποσοστά βελτίωσης κτλ. Έτσι μπορούμε να παρακολουθούμε καλύτερα την εξέλιξή μας και την επίτευξη των στόχων μας και συγχρόνως ξέρουμε ακριβώς τι πρέπει να κάνουμε και γιατί το κάνουμε.

Δεσμευόμαστε στους στόχους μας. Η καταγραφή των στόχων και η ανάρτησή τους σε κάποιο εμφανές σημείο είναι ένας καλός τρόπος για να δεσμευτούμε στην επίτευξη των στόχων μας. Όταν σχεδιάζουμε τον ετήσιο προγραμματισμό μπορούμε να καταγράφουμε  τους αγώνες που θα συμμετάσχουμε, τον χρόνο που επιδιώκουμε να κάνουμε σε κάθε αγώνισμα ξεχωριστά, τον προπονητικό όγκο για κάθε εβδομάδα, βελτίωση στα επιμέρους αγωνίσματα την τεχνική μας, αλλά και ότι άλλο κρίνουμε απαραίτητο.

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.