Η ψυχολογία στην καθημερινή μας προπόνηση

Κείμενο : Λίνα Ψούνη, Αθλητική Ψυχολόγος – MSc. Οι αθλητές σε όλα τα αθλήματα για να βελτιωθούν προπονούνται καθημερινά 1 ή και 2 φορές την ημέρα. Η προπόνηση στοχεύει στην βελτίωση της φυσικής κατάστασης αλλά και της τεχνικής ανάλογα πάντα με το άθλημα. Η προπόνηση δεν πρέπει να γίνεται μηχανικά απλώς και μόνο για να «βγει». Σε κάθε προπόνηση πρέπει να υπάρχει ένας στόχος.  Ο στόχος αυτός μπορεί να είναι είτε για τη βελτίωση της φυσικής κατάστασης πχ βελτίωση της ταχύτητας, βελτίωση της αντοχής, είτε για την βελτίωση της τεχνικής μας, πχ συχνότητα διασκελισμών, χεριές στο κολύμπι κτλ.

Ο καθορισμός στόχων αποτελεί ψυχολογική τεχνική η οποία μας βοηθάει να κατευθύνουμε την προσοχή και βελτιώνει τη συγκέντρωση στην προπόνηση επιφέροντας καλύτερα αποτελέσματα. Η συγκέντρωση στον καθημερινό στόχο θα πρέπει να ξεκινάει από την προθέρμανση. Η φάση της προθέρμανσης μας προετοιμάζει σωματικά για το κυρίως προπονητικό πρόγραμμα που θα ακολουθήσει, αλλά μας προετοιμάζει και ψυχολογικά κάνοντας σταδιακή προσαρμογή στη συγκέντρωση που θα χρειαστούμε για την επίτευξη του καθημερινού μας στόχου.

Επειδή η προπόνηση του τριάθλου-όπως και το αγώνισμα, είναι αρκετά επίπονη, ως προς τη διάρκεια αλλά και την ποσότητα, θα πρέπει να την μοιράζουμε σε επιμέρους κομμάτια. Αν την βλέπουμε συνολικά σαν ένα μέρος τότε και η προσπάθεια μας θα είναι μικρότερη αλλά και η συγκέντρωσή μας θα είναι περιορισμένη.  Ο ημερήσιος στόχος μπορεί να μην είναι μόνο ένας και να προσαρμόζεται ανάλογα με το κομμάτι της προπόνησης. Το ζητούμενο είναι το κάθε τι που κάνουμε να το κάνουμε συνειδητά, καθορίζοντας παράλληλα και κάποιο στόχο. Βέβαια οι καθημερινοί στόχοι δεν θα πρέπει να είναι πολλοί, άλλωστε και προπονητικά θα ήταν λάθος κάτι τέτοιο.

Επιλέγουμε το προπονητικό περιβάλλον να είναι κατάλληλο για την συγκέντρωσή μας. Είναι προτιμότερο να προπονούμαστε σε δρόμους οι οποίοι δεν έχουν πολλή κίνηση.  Στόχος είναι η προσοχή μας να μένει στο σώμα μας και να μη διακόπτεται από εξωτερικά ερεθίσματα. Το ίδιο ισχύει για τους συναθλητές που προπονούνται μαζί μας. Είναι βοηθητικό να προπονούμαστε με κάποιον άλλο αρκεί να μην παρεμβαίνει στη συγκέντρωσή μας. Επίσης καλό θα είναι να βρισκόμαστε στο ίδιο επίπεδο αγωνιστικά αλλά και ψυχολογικά. Δηλαδή αν θέτουμε κοινούς στόχους στο ημερήσιο προπονητικό πρόγραμμα θα είναι πιο αποτελεσματικό από το να δουλεύει ο καθένας κάτι διαφορετικό σε κοινή προπόνηση.

Τελειώνοντας την προπόνηση όπως και στους αγώνες,  θα πρέπει να γίνεται η καθημερινή αποτίμηση. Δηλαδή ο αθλητής ασκεί κριτική στον εαυτό του για το τι έκανε σωστά τι έκανε λάθος, πού έχασε τη συγκέντρωσή του, που χρειάζεται να δώσει περισσότερη προσοχή και να θέσει τους στόχους για την επόμενη προπόνηση. Όλη αυτή η διαδικασία θα πρέπει να γίνεται με θετική προσέγγιση με στόχο τη βελτίωση. Η απόλυτη καθημερινή αρνητική κριτική  είναι αποθαρρυντική. Για το λόγο αυτό θα πρέπει να έχουμε και καθημερινή θετική ανατροφοδότηση. Δηλαδή να επιδιώκουμε να τονώνουμε τον εαυτό μας σε κάθε προπονητική μονάδα για αυτό που πέτυχε και να μην μένουμε μόνο στις παρατηρήσεις και στις διορθώσεις.

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.