Προπόνηση Κολύμβησης για Τριαθλητές : “Μείνε μακριά από τον άξονα”

Προπόνηση Κολύμβησης για Τριαθλητές : “Μείνε μακριά από τον άξονα”

Η σημασία να κολυμπάμε με πλατιές και βαθιές χεριές μακριά από τον άξονα περιστροφής και το επίπεδο συμμετρίας.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης – Γιάννης Ψαρέλης (BSc, MSc, MBA, PhDc) Προπονητής Τριάθλου (Κινητό : 6937179260 & Email : smartsportcoach@hotmail.com)

Επίπεδο συμμετρίας

Ως γενική αρχή πρέπει να έχουμε  ότι το επίπεδο συμμετρίας του σώματός μας δεν πρέπει να το περνάμε με κάποιο μέρος του σώματός μας που μας δίνει προώθηση (εξαίρεση ίσως η σταυρωτή ποδιά) καθώς δημιουργούμε πλευρικές κινήσεις με άσκοπη δαπάνη ενέργειας και πολλές φορές αύξηση της πορείας που διανύουμε.

Ένα από τα πιο συνηθισμένα λάθη που κάνουν οι τριαθλητές και ενήλικες αθλητές/ κολυμβητές -που μαθαίνουν σε μεγάλη ηλικία κολύμβηση -είναι ότι πριν ή μετά την επαναφορά  το χέρι τους περνά το «επίπεδο συμμετρίας» του σώματός τους μετά την είσοδο του στο νερό.

Ένα επίσης συνηθισμένο λάθος είναι όταν μετά το πιάσιμο του νερού αντί να σπρώξουν το νερό προς τα πίσω σπρώχνουν το νερό προς το πλάι (από έξω προς τα μέσα) περνώντας το επίπεδο συμμετρίας. Μία λογική εξήγηση είναι ότι ανάλογα με το πόσο κοντά ή μακριά στο επίπεδο συμμετρίας γίνεται η είσοδος τόσο μετά το «πιάσιμο» μακριά, κοντά ή και διασχίζει το επίπεδο συμμετρίας.

Με δεδομένο ότι όλο και ενισχύεται η άποψη ότι η προώθησή μας στο νερό οφείλεται στον τρίτο νόμο του Νεύτωνα (Δράση- Αντίδραση) κατανοούμε ότι η χημική ενέργειά του σώματός μας δεν χρησιμοποιείται για να προωθηθούμε προς τα εμπρός αλλά σε πλευρικές κινήσεις. Έτσι αντί να κινούμαστε κατά μήκος μίας γραμμής  -γραμμή κίνησης/ πορείας -κάνουμε συνεχή (πολλές φορές δύσκολα αντιληπτά) ζιγκ-ζαγκ. Είναι αυτό που πολλές φορές περιγράφουν οι προπονητές ως την κίνηση της σαύρας.

Απαγορευμένη Γραμμή

Πολλοί προπονητές κολύμβησης αντί να μιλήσουν για επίπεδο συμμετρίας του σώματος ομιλούν για την απαγορευμένη γραμμή. Δηλαδή η απαγορευμένη γραμμή είναι η γραμμή πάνω στην οποία κινούμαστε για να πάμε από το σημείο Α στο σημείο Β.

Η γραμμή της πορείας μας είναι η γραμμή με την οποία πρέπει να ταυτίζεται και ο άξονας περιστροφής του σώματός μας. (Για την σημασία του άξονα περιστροφής και της σωστής περιστροφής στην κολύμβηση ελευθέρου αλλά και υπτίου θα μιλήσουμε σε διαφορετικό άρθρο).

Τρόπος εντοπίσμού και διόρθωσης του λάθους.

Είναι σχεδόν βέβαιο ότι μόνος του ο αθλητής δεν μπορεί να αντιληφθεί το λάθος του. Έτσι ο προπονητής πρέπει να το εντοπίσει βλέποντας τον αθλητή να κολυμπάει προς το μέρος είτε έξω από το νερό και ακόμα πιο εύκολο μέσα από το νερό. Μία κάμερα μπορεί να βοηθήσει τον αθλητή να κατανοήσει το λάθος και σε αντιπαραβολή με ένα βίντεο με το σωστό να κατανοήσει την διαφορά.

Όπως και με όλα τα λάθη τεχνικής απαιτούνται πολλές ασκήσεις με ξεκούραστο το κεντρικό νευρικόι σύστημα (δηλαδή στην αρχή της προπόνησης) για να μπορέσει να αντιληφθεί το σωστό (π.χ. κολύμβηση με το κεφάλι έξω). Φυσικά αυτό το λάθος εξαλείφεται εάν ο αθλητής δουλέψει πάνω στο EVF (έχουμε διαφορετικό άρθρο για αυτό).

Επίλογος

Τόσο το επίπεδο συμμετρίας όσο και η απαγορευμένη γραμμή/ γραμμή περιστροφής είναι δύο επιτυχημένα περιγραφικά παραδείγματα που βοηθούν του αθλητές να κατανοήσουν τι δεν πρέπει να κάνουν. Είναι λάθος το οποίο διορθώνεται σχετικά εύκολα αλλά απαιτεί την ένταξη συγκεκριμένων ασκήσεων σε κάθε προπόνηση.

 

Triathlon Coach

Triathlon Coach

Summary
Article Name
Προπόνηση Κολύμβησης για Τριαθλητές :
Author
Description
Προπόνηση Κολύμβησης για Τριαθλητές : "Μείνε μακριά από τον άξονα" Η σημασία να κολυμπάμε με πλατιές και βαθιές χεριές μακριά από τον άξονα περιστροφής και το επίπεδο συμμετρίας.