Εξοπλισμός κολύμβησης :Wetsuit ακόμα και στο σπριντ;

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης – Προπονητική Ομάδα Smart Sport & Συντακτική Ομάδα TriathlonWorld.gr/ Triathlon.gr (Email : info@triathlonworld.gr)

  • Wetsuit μόνο στους αγώνες μεγάλης διάρκειας …ή ακόμα και σε αγώνες sprint;
  • Μήπως ότι κερδίζω φορώντας το wetsuit το χάνω στην T1;
  • Τι ακριβώς μου προσφέρει το wetsuit με όρους φυσιολογίας ;

 

Ας δούμε μερικά από τα ερευνητικά δεδομένα σχετικά με το πόσο επηρεάζει η χρήση της στολής (wetsuit) στην κολυμβητική απόδοση κολυμβητών και τριαθλητών

Για να εξετασθεί η επίδραση της στολής κολύμβησης στην απόδοση κολυμβητών και Τριαθλητών ερευνητές  ζήτησαν από αθλητές/ κολυμβητές να κολυμπήσουν 400 μέτρα με και χωρίς στολή:

  • Στους κολυμβητές δεν υπήρχε στατιστικά σημαντική διαφορά της κολύμβησης με στολή/ wetsuit (4 min 12.5 /- 8 s) σε σχέση χωρίς την στολή  (4 min 13.9 /- 4 s). Ομως και πάλι μπορεί οι χρόνοι να μην είχαν διαφορά, είχαν διαφορά οι συγκεντρώσεις γαλακτικού και η μέτρηση της VO2 max.
  • Στους τριαθλητές υπήρχε πολύ μεγάλη διαφορά στην απόδοση/ επίδοση και φυσικά υπήρχε στατιστικά σημαντικά σχέση :Διαφορά 19 δευτ. με την στολή (4 min 45.8 /- 34 s) σε σχέση χωρίς την στολή  (5 min 04.7 /- 30 s). Και να σκεφθεί κάποιος ότι μιλάμε για υψηλού επιπέδου Τριαθλητές. Όσο το κολυμβητικό επίπεδο “χειροτερεύει” τόσο αυτή η διαφορά μεγαλώνει σε απόλυτες τιμές. Στους Τριαθλητές η χρήση του wetsuit επέτρεψε την κολύμβηση με μεγαλύτερη συχνότητα (strokes per minute).

Για όλους τους αθλητές που συμμετείχαν στην έρευνα οι διαφορές στην επίδοση λόγω της χρήσης στολή εντοπίζεται στις συγκεντρώσεις γαλακτικού οξέος και στην υδροστατική άνωση.

 

Επίδραση της στολή στην συνολική απόδοση του αθλητή σε αγώνα sprint

Ας δούμε μία δεύτερη έρευνα. Σε εργαστήριο αθλητικής απόδοσης Πανεπιστημίου της Γαλλίας χρησιμοποίησαν 9 καλά προπονημένους αθλητές.

Τους υπέβαλλαν στις εξής υπομέγιστες προσπάθειες και δοκιμασίες :

  • Κολύμπησαν 750 μέτρα σε αγωνιστικό ρυθμό και έκαναν 10 λεπτά ποδηλασία σε ισχύ που αντιστοιχούσε στο αναπνευστικό κατώφλι.
  • Έκαναν ακριβώς την ίδια δοκιμασία με την διαφορά ότι χρησιμοποίησαν wetsuit στην κολύμβηση.
  • Έκαναν αντί κολύμβησης ποδηλατική προθέρμανση.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι με την χρήση στολής σε σχέση με το τεστ χωρίς στολή  μικρότερη καρδιακή συχνότητα (-14%) και κυρίως μικρότερη συγκέντρωση γαλακτικού οξέος (-47%).

Επιπρόσθετα στην ποδηλασία ύστερα από κολύμβηση με στολή είχαμε μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα  (12,1%). \

Συμπερασματικά με την χρήση στολής ο αθλητής/ -τρια δουλεύει σε μικρότερη ένταση, η οποία εντοπίζεται κυρίως στην χρέωση γαλακτικού οξέος, κάτι το οποίο βοηθάει σημαντικά στην συνολική απόδοση του αθλητή στο sprint τρίαθλο.

 

Συμπέρασμα

Η χρήση της στολής έχει πολλαπλά οφέλη για τους τριαθλητές τόσο από πλευράς απόδοσης στην κολύμβηση όσο και στον υπόλοιπο αγώνα Τριάθλου.

Αυτό αποδεικνύεται από όλες τις έρευνες που έχουν γίνει μέχρι σήμερα.

Ο χρόνος για να την βγάλει κάποιος είναι κάτι που μπορεί να βελτιωθεί με αρκετή εξάσκηση όμως δεν έχει λογική να αποφεύγει κάποιος να την χρησιμοποιήσει όταν οι κανονισμοί το επιτρέπουν.

Φυσικά δεν είναι όλες οι στολές για όλους. Ανάλογα με την απόσταση που προορίζεται, την σωματοδομή και κυρίως το στυλ κολύμβησης του αθλητή επιλέγουμε την σωστή στολή.

Δεν είναι κριτήριο εάν μας αρέσει μία στολή οπτικά ή εάν μας βολεύει όταν την δοκιμάζουμε σε ένα μαγαζί.

 

Summary
Swimming equipment  wetsuit
Article Name
Swimming equipment wetsuit
Description
Η χρήση της στολής έχει πολλαπλά οφέλη για τους τριαθλητές τόσο από πλευράς απόδοσης στην κολύμβηση όσο και στον υπόλοιπο αγώνα Τριάθλου. Αυτό αποδεικνύεται από όλες τις έρευνες που έχουν γίνει. Ο χρόνος για να την βγάλει κάποιος είναι κάτι που μπορεί να βελτιωθεί με αρκετή εξάσκηση όμως δεν έχει λογική να αποφεύγει κάποιος να την χρησιμοποιήσει όταν οι κανονισμοί το επιτρέπουν. Φυσικά δεν είναι όλες οι στολές για όλους. Ανάλογα με την απόσταση που προορίζεται, την σωματοδομή και κυρίως το στυλ κολύμβησης του αθλητή επιλέγουμε την σωστή στολή. Δεν είναι κριτήριο εάν μας αρέσει μία στολή οπτικά ή εάν μας βολεύει όταν την δοκιμάζουμε σε ένα μαγαζί.
Author

About triathlonworld

O Γιάννης Ψαρέλης γεννήθηκε το 1969 στην Αθήνα. Από το 1978 ασχολείται με τον αθλητισμό. Είναι αναγνωρισμένος προπονητής τριάθλου από την Ironman και Level 3 προπονητής τριάθλου από την εθνική Ομοσπονδία της Νεας Ζηλανδίας (με το καλύτερο σύστημα διαβίου εκπαίδευσης προπονητών), πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Επίσης, είναι πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4:5 (ASCA Level 4:5). Συνολικά έχει συμμετάσχει σε περισσότερους από 200 αγώνες τριάθλου και multistports και σε περισσότερους από 150 αγώνες τρεξίματος εκτός σταδίου. Έχει διατελέσει μέλος της Ολομέλειας της Ελληνικής Ολυμπιακής Επιτροπής, Διοικητικός Διευθυντής στην Διεθνή Ολυμπιακή Ακαδημία, Γενικός Γραμματέας στην Ελληνική Ομοσπονδία Τριάθλου, Διευθυντής Αθλήματος στην ΟΕΟΑ Αθήνα 2004 κ.λπ. Έχει επίσης εμπνευστεί και διατελέσει Αθλητικός Διευθυντής του Κέντρου Υψηλού Αθλητισμού (Sports Excellence). Σπουδές: Χημεία (ΕΚΠΑ), ΜΒΑ (ΟΠΑ), Μεταπτυχιακό στην Αθλητική Διοίκηση (MSc,Lyon 1), το Μάρκετινγκ και την Επικοινωνία ( από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο ΑθηνώνMSc). Πρόσφατα, είναι στη διαδικασία ολοκλήρωσης Μεταπτυχιακού πάνω στην Μεγιστοποίηση της Αθλητικής Απόδοσης και την Προπονητική (ΔΠΘ). Σήμερα, είναι υποψήφιος Διδάκτωρ στο ΔΠΘ με αντικείμενο την εφαρμοσμένη Φυσιολογία στα αθλήματα αντοχής.