Προπόνηση Τριάθλου : “Θέλω να ξεκινήσω τρίαθλο αλλά με αγχώνει η κολύμβηση!”

To μεγαλύτερο ποσοστό των αθλητών πουκάθε χρόνο δοκιμάζουν να τρέξουν έναν αγώνα Τριάθλου προέρχονται κυρίως από το τρέξιμο. Είναι αθλητές που έχουν τρέξει κάποιους αγώνες τρεξίματος και θέλουν να δοκιμάσουν να τρέξουν έναν αγώνα τριάθλου. Ομως αγχώνονται για την κολύμβηση. Ακόμα και εκείνοι που τελικά δεν θα το επιχειρήσουν τις περισσότερες φορές αυτό οφείλεται στην κολύμβηση.

Ελεύθερη κολύμβηση. Εχω παρατηρήσει ότι κάποιοι αθλητές συμμετέχουν σε αγώνα Τριάθλου κολυμπώντας αρκετά μέτρα ύπτιο ή πρόσθιο. Αυτό είναι τελείως λάθος. Εάν δεν μπορούμε να κολυμπήσουμε ελεύθερο και με αυτό το στυλ να καλύψουμε όλη την απόσταση είναι καλύτερα να μην συμμετέχουμε σε αγώνα τριάθλου. Πέρα από το να σκεφτόμαστε τον εαυτό μας πρέπει να σκεφτούμε ότι ουσιαστικά μπορούμε να ανατρέψουμε όλο το πλάνο της διοργάνωσης (ειδικά της ασφάλειας) με το είμαστε να κολυμπήσουμε και να μπούμε στον αγώνα.

Προπονητής. Είναι ο πιο εύκολος τρόπος το να βρείτε κάποιον προπονητή κολύμβησης. Προσοχή υπάρχουν προπονητές που εξιδεικεύονται σε ενήλικους αθλητές χωρίς κολυμβητική υποδομή. Στην Ελλάδα δεν είναι αρκετοί όπως στο εξωτερικό όπου υπάρχουν τμήματα Masters. Μπορεί να υπάρχουν εξαιρετικοί προπονητές κολύμβησης που ή να μην ειδικεύονται στην εκμάθηση κολύμβησης σε ενήλικους ή να μην έχουν την υπομονή.

Κολυμβητήριο. Για να μάθουμε να κολυμπάμε η επίσκεψη/ συνδρομή  σε κάποιο κολυμβητήριο είναι μονόδρομος (όχι ότι είναι αδύνατο να μάθουμε να κολυμπάμε στην θάλασσα). Ακόμα και να μην μπορούμε να έχουμε έναν προπονητή που θα μας προπονεί κατ’ αποκλειστικότητα σε αρκετά κολυμβητήρια υπάρχουν προπονητές για το κοινό που δίνουν συμβουλές σε όσους τους το ζητήσουν.

Αναπνοή. Το πρώτο πράγμα που πρέπει να μάθουμε – όπως ακριβώς μαθαίνουν και τα παιδιά που ξεκινούν κολύμβηση – είναι να αναπνέουν σωστά. Εκπνέουμε μέσα στο νερό και εισπνέουμε έξω από το νερό. Δεν χρειάζεται να κρατάμε την αναπνοή μας μέσα στο νερό και ούτε να εισπνέουμε κάθε 3-4 χεριές. Ξεκινάμε με εισπνοή κάθε 2 χεριές.

Πόδια. Πρέπει να μάθουμε να χτυπάμε σωστά τα πόδια ώστε να μπορούμε να κάνουμε σωστά τις ασκήσεις  τεχνικής και να διατηρούμε σωστή υδροδυναμική θέση, δηλαδή πρακτικά να κρατάμε ψηλά το σώμα μας στο νερό. Υπάρχουν δύο ειδών αρχάριοι κολυμβητές. Αυτοί που χτυπούν σωστά και δυνατά τα πόδια τους και οι οποίοι πρέπει να περιορίσουν το χτύπημα. Υπάρχουν όμως και αυτοί που δεν κάνουν την σωστή κίνηση ή έχουν πολύ περιορισμένοι ευλυγισία στην ποδοκνημική και χρειάζονται οπωσδήποτε κομμένο πέδιλο στην αρχή τουλάχιστον.

Ασκήσεις. Αφού έχουμε μάθει να αναπνέουμε σωστά και να χτυπάμε σωστά τα πόδια μας μπορούμε να ξεκινήσουμε τις ασκήσεις τεχνικής. Εδώ χρειάζεται να επιλέξουμε ασκησιολόγιο που θα μας διορθώσει τα δικά μας βασικά λάθη τεχνικής.

Βελτίωση φυσικής κατάστασης. Αυτό που κάνουν οι περισσότεροι αρχάριοι αθλητές είναι να προσπαθούν από προπόνηση σε προπόνηση να κολυμπούν όλο και μεγαλύτερη απόσταση συνεχόμενα  μέχρι να βεβαιωθούν ότι θα μπορέσουν να ολοκληρώσουν την απόσταση του αγώνα. Αυτή η προσέγγιση είναι ότι χειρότερο μπορούμε να κάνουμε . Θα βελτιωθεί η φυσική μας κατάσταση δομώντας ένα πρόγραμμα interval με επαναλήψεις των 25-50-100 μέτρων  πολύ πιο αποτελεσματικά από το να προσπαθούμε να κολυμπούμε δίχως διακοπή.

Open water. Αφού μπορέσουμε να είμαστε έτοιμοι τόσο τεχνικά όσο και σε επίπεδο φυσικής κατάστασης πρέπει να κάνουμε ειδικές ασκήσεις προσανατολισμού για να κολυμπήσουμε στο ανοιχτό νερό. Πριν το αγώνα είναι χρήσιμο να κολυμπήσουμε ορισμένες φορές στο νερό, που θα είναι πιο κρύο από το νερό στο κολυμβητήριο, και να προσπαθούμε να προσανατολιστούμε σωστά. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι όλοι οι αρχάριοι αθλητές κολυμπούν 10%  (σε μερικούς ξεπερνά και το 15%) παραπάνω απόσταση σε αγώνες σε ανοιχτό νερό ακόμα και με σωστή σηματοδότηση και αυτό λόγω κακού προσανατολισμού.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης, Προπονητική Ομάδα Smart Sport/ Athens Triathlon Team & Συντακτική Ομάδα TriathlonWorld.gr & Triathlon.gr (Email :info@triathlonworld.gr)

 

 

 

 

About triathlonworld

Ο κ. Γιάννης Ψαρέλης είναι από τα ιστορικά στελέχη του Τριάθλου στη χώρα μας έχοντας παρακολουθήσει και συμμετέχει έντονά στη διοικητική ανάπτυξη του αθλήματος. Χρόνια μέλος των εθνικών ομάδων ,εκπρόσωπος των αθλητών στην τεχνική επιτροπή του αθλήματος, υπεύθυνος χάραξης των διαδρομών αγώνων της Ομοσπονδίας μεταξύ των οποίων και της Ολυμπιακής διαδρομής του 2004 στη Βουλιαγμένη,έχει διατελέσει γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Τριάθλου και εκπρόσωπος αυτής στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή. Έχει πληθώρα προπονητικών πιστοποιήσεων στα αθλήματα αντοχής από εθνικές ομοσπονδίες και συνδέσμους προπονητών. Έχει παρακολουθήσει πλήθος εκπαιδευτικών σεμιναρίων της Διεθνούς Ομοσπονδίας Τριάθλου τόσο για Διοργανωτές Αγώνων όσο και κριτές. Επίσης έχει παρακολουθήσει πολυήμερα σεμινάρια για διοργανωτές αγώνων στη Λοζάνη κάτω από την εποπτεία της ΔΟΕ. Έχει σπουδάσει Χημεία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει τους εξής πανεπιστημιακούς μεταπτυχιακούς τίτλους : Αθλητική Διοίκηση (Παν.Lyon1-Masters in Sport Organisations Management – πρόγραμμα αναγνωρισμένο από την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή), Αθλητική Διοίκηση (Παν. Leicester), Διοίκηση Επιχειρήσεων (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- Executive MBA), Μάρκετινγκ & Επικοινωνία (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών -MSc in Marketing and communication with New Technologies). Προπονητής Τριάθλου Προπονητής Τριάθλου Ο κ.Γιάννης Ψαρέλης έχει διατελέσει Διοικητικός Υπεύθυνος καθώς και Υπεύθυνος Στρατηγικής & Ανάπτυξης στο Sports Excellence (πρόγραμμα που πραγματοποιείται υπό την επιστημονική επίβλεψη της Α’ Ορθοπαιδικής Κλινικής του ΕΚΠΑ, όντας εγκεκριμένο κέντρο από τον Διεθνή Σύνδεσμο Κέντρων Υψηλού Αθλητισμού) έχοντας την επιστημονική επίβλεψη μέχρι και 1800 επίλεκτων αθλητών και αθλητριών προεθνικών και εθνικών ομάδων έως 18 ετών καθώς και των μελών της Προ-Ολυμπαικής προετοιμασίας για τους ΟΑ του Τόκυο (με μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΟΕ). Σε επίπεδο ακαδημαϊκό/ ερευνητικό με σημείο αναφοράς μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές ασχολείται κυρίως με την επίδραση των προϊόντων νεοπρενίου/ wetsuit στην κολύμβηση τριαθλητών καθώς και με την μεγιστοποίηση της απόδοσης των αθλητών στο mixed relay του Τριάθλου. Από το 1990 συμμετέχει ως εισηγητής σε πλήθος εκπαιδευτικά προγράμματα επιμόρφωσης προπονητών, καθηγητών Φυσικής Αγωγής, γονέων αλλά και αθλητών είτε αναπτύσσοντας τεχνικά θέματα που αφορούν το Τρίαθλο είτε θέματα που αφορούν την ηθική στον αθλητισμό και το αντι-ντόπινγκ. Αρθογραφεί σε πλήθος αθλητικών ιστοσελίδων και περιοδικών σε θέματα που αφορούν την προπονητική, τους κανονισμούς του Τριάθλου ή θέματα ηθικής/ κοινωνιολογίας του αθλητισμού. Ο ίδιος σε συνεργασία με αθλητικούς φορείς (Ομοσπονδίας, Σωματείων και Αθλητικών Οργανισμών των Δήμων) από το 1990 έως σήμερα έχει σχεδιάσει και διοργανώσει έχοντας την επίβλεψη πάνω από 50 αγώνων σε όλη την Ελλάδα (Αθήνα, Χανιά, Ρέθυμνο, Τρίπολη, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Πιερία κ.λπ.)