Προπόνηση Τρεξίματος : Barefoot

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης (Tri NZ Level 2 Accredited Coach, ASCA Level 2 Certified Coach, ITCA Certified Coach)- Συντακτική Ομάδα TriathlonWorld & Triathlon.gr -Προπονητική ομάδα Smart Sport (Email :info@triathlonworld.gr)

Ενα από τα ζητήματα τα οποία συζητιέται μεταξύ των δρομέων αλλά και το Τριαθλητών είναι το τρέξιμο δίχως αθλητικά παπούτσια. Υπάρχουν φανατικοί υποστηρικτές του barefoot όσο και φανατικοί πολέμιοι. Σε διάφορα αθλητικά περιοδικά παρουσιάζονται προσωπικές ιστορίες ανθρώπων οι οποίοι με το barefoot τρέξιμο κατάφεραν είτε να ξεπεράσουν τραυματισμούς είτε να τραυματιστούν τρέχοντας ξυπόλυτοι. Οι εταιρείες κατασκευής παπουτσιών βλέποντας πως υπάρχει κοινό που ενδιαφέρεται να αποκομοίσει αθλητικά οφέλη από το barefoot δημιουργούν μοντέλα που δίνουν την αίσθηση του Barefoot.

 

Οι υποστηρικτές του barefoot παρουσιάζουν ως επιχείρημα ότι βελτιώνεται η τεχνική στο τρέξιμο καθώς μεταξύ άλλων αυξάνεται η συχνότητα διασκελισμού, μειώνεται το μήκος διασκελισμού και αναγκάζεται ο δρομέας να τρέξει με το μεσαίο μέρος του πέλματος (Mid foot). Επίσης χρησιμοποιούν το επιχείρημα ότι τρέχοντας ξυπόλυτοι οι άνθρωποι έτρεχαν με την σωστή τεχνική επί χρόνια δίχως πολλούς τραυματισμούς ενώ η τεχνολογία των σύγχρονων αθλητικών υποδημάτων έχει δημιουργήσει αλλαγές σε αυτή την τεχνική και έχει οδηγήσει περιέργως σε πολλούς τρυματισμούς.

 

Οι πολέμιοι του barefoot χρησιμοποιούν ως επιχειρήματα μεταξύ άλλων τα παρακάτω :

  1. Με το barefoot έχουν υπάρξει πολλές περιπτώσεις τραυματισμών, ιδίως στην ποδοκνημική.
  2. Δεν μπορούν όλοι να τρέχουν barefoot αλλά μόνο αθλητές μικρού σωματικού βάρους και οι οποίοι είναι καλά προπονημένοι καθώς οι δυνάμεις που δεχόμαστε από το έδαφος είναι 3-4 φορές το σωματικό μας βάρος για κάθε βήμα τρεξίματος.
  3. Οι τραυματισμοί που δημιουργούνται όταν ο δρομέας τρέχει με αθλητικά παπούτσια θα ήταν πιο σοβαρός εάν ο ίδιος αθλητής έκανε την ίδια προπόνηση ξυπόλυτος.
  4. Τα αθλητικά υποδήματα βοηθούν πάρα πολύ τόσο στις αθλητικές επιδόσεις όσο και την σημαντική αύξηση των προπονητικών φορτίων τα οποία είναι απαραίτητα για να εξασφασλισθούν οι απαραίτητες προσαρμογές, απαραίτητες για την επίτευξη υψηλών επιδόσεων. Υποστηρίζουν ότι η εξέλιξη των αθλητικών υποδημάτων έχει συμβάλλει τα μέγιστα στην πολύ εντυπωσιακή και συνεχόμενη κατάρριψη των ρεκόρ.

To barefoot τρέξιμο είναι κάτι το οποίο απασχολεί όλους τους προπονητές. Εάν είναι επικίνδυνη μόδα ή μπορεί να αποφέρει αθλητικά οφέλη θα φανεί τα επόμενα χρόνια τόσο από σοβαρές ερευνητικές μελέτες όσο και από τις μαρτυρίες σημαντικών αθλητών και προπονητών.

Στην φωτογραφία απεικονίζεται η Zola Budd η οποία είχε πολλές διεθνείς επιτυχίες τρέχοντας ξυπόλυτοι. Διάσημοι αθλητές υψηλού επιπέδου που έτρεχαν ξυπόλυτοι είναι φυσικά και ο Abebe Bikila και η Tegla Loroupe.

Είναιο σαφές ότι η επιλογή αθλητικού παπουτσιού είναι υψίστης σημασίας για ένα αθλητή, γι’ αυτό και στο επόμενο τεύχος υπάρχει σχετικό αφιέρωμα.Είναι σαφές ότι όπως σε όλες τις κατηγορίες αθλητικού εξοπλισμού οι απόψεις και φιλοσοφία σχεδιασμού συνεχώς αλλάζουν και τα επόμενα χρόνια θα δούμε σε τί βαθμό και έκταση η φιλοσοφία κατασκευής αθλητικών υποδημάτων θα έχει επηρρεαστεί από το barefoot.

Επίσης είναι πολύ σημαντική η τεχνική τρεξίματος. Δυστυχώς οι περισσότεροι αθλητές ούτε κάνουν δρομικές ασκήσεις ούτε κάνουν ασκήσεις ενδυνάμωσης ώστε να προλάβουν τραυματισμούς. Η χρήση barefoot έχει νόημα μόνο για ορισμένους αθλητές και εφόσον γίνει υπό την επίβλεψη προπονητή και φυσικά δεν μπορεί να γίνει απότομα και σε οποιαδήποτε επιφάνεια.