Κολύμβηση Open Water : Τα πιο συνηθισμένα και σημαντικά λάθη.

Κείμενο : Γιάννης Ψαρέλης. Ο Γιάνννης είναι πιστοποιημένος δάσκαλος κολύμβησης (Teacher ID: 15843) από τον Σύνδεσμο Προπονητών Κολύμβησης της Αυστραλίας καθώς και Αργυρού Επιπέδου Διεθνής προπονητής από τον ίδιο σύνδεσμο (ASCTA International Silver :0534). Είναι επίσης πιστοποιημένος προπονητής κολύμβησης από τον Σύνδεσμο Προπονητών κολύμβησης των ΗΠΑ επιπέδου 4 (ASCA Level 4).

Κολύμβηση Open Water : Τα πιο συνηθισμένα και σημαντικά λάθη …αλλά πρέπει να αποφεύγουμε.

Οι περισσότεροι αθλητές που κολυμπούν σε αγώνες κολύμβησης open water, δηλαδή σε θάλασσα/ λίμνη/ποτάμι,  συνήθως επαναλαμβάνουν ορισμένα βασικά λάθη. Λόγω του ότι είναι δύσκολο να έχουν την ανάδραση των προπονητών τους αυτά δεν διορθώνονται.

Ας δούμε λοιπόν τα πιο συνηθισμένα που κάνουν οι αθλητές/-τριες που λαμβάνουν μέρος σε αγώνες κολύμβησης open water, ιδίως όταν η θερμοκρασία του νερού είναι χαμηλή. Παρότι θα μπορούσαμε να παραθέσουμε μία τεράστια λίστα αποφασίσαμε να αναφέρουμε αυτά που θεωρούμε ότι είναι τα πιο σημαντικά.:

Προθέρμανση εκτός νερού. Οι αθλητές/κολυμβητές δεν κάνουν σωστή  ή ακόμα σε ορισμένες περιπτώσεις καθόλου προθέρμανση εκτός νερού όταν συμμετέχουν σε έναν αγώνα κολύμβησης open water.

Αυτό δημιουργεί όχι μόνο προβλήματα στο αθλητικό αποτέλεσμα αλλά και στην ίδια την υγεία του αθλητή. Ιδιαίτερα και για κάποιους αθλητές (π.χ. συγκεκριμένο ιατρικό ιστορικό και ηλικίας) αυτό μπορεί να αποδειχθεί πολύ δυσάρεστο όταν μάλιστα η θερμοκρασία νερού είναι ιδιαίτερα χαμηλή.

Είναι χρήσιμο να φτάσουμε έγκαιρα στο σημείο που θα διεξαχθεί ο αγώνας (90 λεπτά πριν) και αφού πληροφορηθούμε την ώρα που θα ξεκινήσει ο αγώνας (πολλές φορές υπάρχει καθυστέρηση) να ξεκινήσουμε την προθέρμανση  μας  το αργότερο 60 λεπτά πριν την ώρα εκκίνησης του αγώνα. Η προθέρμανση μπορεί να περιλαμβάνει τρέξιμο, περιφορές χεριών, διατάσεις αλλά και λάστιχα (εφόσον το έχουμε συνηθίσει ως προθέρμανση).

Προθέρμανση εντός νερού. Οι αθλητές πολλές φορές δεν  κάνουν καθόλου προθέρμανση εντός νερού, κάτι που μερικές φορές είναι δική τους απόφαση ή άλλες φορές οφείλεται σε καθυστέρηση στην γραμματεία ή και άλλα διαδικαστικά θέματα.

Μόλις μπαίνουμε στο κρύο νερό ακόμα και εάν φοράμε wetsuit νιώθουμε το κρύο νερό πολύ έντονα  σε ορισμένα σημεία του σώματός μας, ιδίως στο πρόσωπο.

Εάν αυτό συμβεί την ώρα που ξεκινάει ο αγώνας τότε θα συμβεί το εξής  : Καθώς το σώμα μας έχει ανάγκη από παροχή οξυγόνου αλλά δεν έχει κάνει την κατάλληλη προσαρμογή στο κρύο νερό τότε το στήθος σφίγγει και έτσι εμείς με δυσκολία μπορούμε να αναπνεύσουμε. Η Στολή νιώθουμε ότι μας πνίγει – ιδιαίτερα στον λαιμό- και νομίζουμε ότι εκεί εντοπίζεται το πρόβλημα. Φυσικά το χειρότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να αφήσουμε να μπεις νερό μέσα στην στολή. Εάν αυτό συμβεί σε κάποιον αγώνα μας αυτό θα αναγκαστούμε να σταματήσουμε, θα μας δημιουργηθεί πολύ έντονη φοβία και αυτή η δυσάρεστη εμπειρία θα  μας ακολουθεί σε όλους τους επόμενους αγώνες κολύμβησης Open water και τριάθλου.

Εάν το νερό είναι αρκετά κρύο αυτό που πρακτικά  πρέπει να κάνουμε είναι να μπούμε στο νερό – φορώντας σκουφάκι από νεοπρέν ή έστω 2-3 σκουφάκια σιλικόνης, αλοίφοντας ορισμένα σημεία στο κεφάλι με λίγο βαζελίνη ή λίπος- και αρχικά να κολυμπήσουμε με το κεφάλι έξω για ορισμένα μέτρα και σταδιακά να προσπαθήσουμε να βουτήξουμε το κεφάλι μας μέσα στο νερό. Ισως χρειαστεί να το κάνουμε αρκετές φορές μέχρι να μπορέσουμε να τοποθετήσουμε το κεφάλι μας μέσα στο νερό και να κολυμπήσουμε κανονικά ελεύθερο.

Τακτική αγώνα. Εκτός από τα παραπάνω συνήθως και ο τρόπος που διαχειριζόμαστε τον αγώνα είναι παρορμητικός χωρίς να έχουμε συγκεκριμένη τακτική, π.χ.

  • Ξεκινάμε πολύ γρήγορα τον αγώνα.

  • Δεν έχουμε τακτική τόσο ρυθμού, προσανατολισμού, drafting…

Προσανατολισμός

Από τα ηλεκτρονικά γραφήματα αλλά και πολύ προσεκτική παρατήρηση αθλητών  GPS είναι ξεκάθαρο ότι οι περισσότεροι αθλητές κολυμπούν πολύ μεγαλύτερη απόασταση από αυτή που έχει υπολογιστεί από τους διοργανωτές κατά την διαδικασία πόντισης των σημαδούρων. Αυτό οφείλεται στο ότι δεν ελέγχουν συχνά το που πηγαίνουν και σε συνέχεια αυτού δεν κάνουν τις απαραίτητες διορθώσεις.

Αλλοι λόγοι για τον κακό/λανθασμένο προσανατολισμό είναι τα εξής :

  • Γυαλάκια που θολώνουν.

  • Υψηλός Κυματισμός.

  • Μεγάλη απόσταση μεταξύ των σημαδούρων.

  • Μικρές σημαδούρες.

  • Χαμηλή ορατότητα ή ακόμα και ομίχλη.

  • Ακολουθούμε ορισμένους αθλητές χωρίς να τσεκάρουμε εάν ακολουθούν την σωστή πορεία.

  • Ρεύματα

  • Κακή τεχνική που μας οδηγεί να κάνουμε λοξοδρομήσεις.