Κολύμβηση

Συντάκτης : Γιάννης Ψαρέλης

Το 1994 η Παγκόσμια Ομοσπονδία Τριάθλου (ITU) αποφάσισε να εισάγει το drafting στους αγώνες κλασσικής απόστασης (1500 μέτρα κολύμβηση – 40χλμ. Ποδηλασία –10 χλμ. Τρέξιμο). Αυτό σήμαινε αυτόματα ότι η κολύμβηση αποκτούσε μεγαλύτερη βαρύτητα από ότι πριν. Οι αθλητές που δεν ήταν δυνατοί στην κολύμβηση ήταν καταδικασμένοι να βγαίνουν από το νερό με αδύναμους αθλητές και συνεπώς να μην έχουν βοήθεια κατά την διάρκεια της ποδηλασίας. Ετσι είναι υποχρεωμένοι να καταναλώσουν μεγάλο μέρος της ενεργειάς τους ώστε να μειώσουν την απόσταση από τους προπορευόμενους. Αυτό συνεπάγεται ότι ξεκινούν το τελευταίο αγώνισμα του τριάθλου με εξαντλημένα ενεργειακά απόθέματα.
Οι Εθνικές Ομοσπονδίες προσλαμβάνουν εξειδικευμένους προπονητές κολύμβησης, που συνεργάζονται με τον Ομοσπονδιακό προπονητή τριάθλου, ώστε να μπορέσουν οι αθλητές των εθνικών τους ομάδων να φτάσουν σε επίπεδο εξειδικευμένων αθλητών κολύμβησης. Αυτοί οι προπονητές έχουν το χαρακτηριστικό ότι γνωρίζουν πολύ καλά την τεχνική της κολύμβησης. Ακόμα και υψηλού επιπέδου κολυμβητές, που ξεκινούν την ποδηλασία και το τρέξιμο τείνουν να χαλάνε την τεχνική τους.
Για να μπορέσει ένας τριαθλητής να είναι ανταγωνιστικός σε ένα αγώνα Παγκοσμίου κυπέλλου πρέπει να μπορεί να κολυμπάει τα 1500 μέτρα κάτω από 18 λεπτά (πισίνα 50 μέτρων). Υπάρχουν τριαθλητές που οι χρόνοι τους πλησιάζουν το πανελλήνιο ρεκόρ στα 1500 μέτρα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι ο Γάλλος Benjamin Sanson o οποίος έχει σημειώσει 15:05 (πισίνα 25μέτρων).

Τεχνική

Από τα τρία αγωνίσματα του Τριάθλου η κολύμβηση είναι το πιο τεχνικό. Για να γίνει αυτό κατανοητό ας δώσουμε μερικά παραδείγματα. Εχουμε δώσει σανίδα σε αρχάριο αθλητή για να κάνει πόδια και παρότι χτυπούσε πολύ δυνατά τα πόδια του ήταν συνεχώς στο ίδιο σημείο. Ενα άλλο παράδειγμα που φανερώνει το πόσο σημαντική είναι η τεχνική στην κολύμβηση είναι αυτό που συνέβει με κάποιο αθλητή που προσπάθησε να κάνει πεταλούδα και αντί να προωθηθεί προς τα μπροστά, πήγαινε προς τα πίσω.

Για να μπορέσει  ο κολυμβητής να βελτιώσει τους χρόνους του πρέπει :
•    να κατανοήσει κάποια πράγματα σχετικά με την υδροδυναμική του σώματός του μέσα στο νερό,
•    να γνωρίζει πως πρέπει να χρησιμοποιήσει την ενεργειά του ώστε να προωθηθεί μπροστά.

Συνηθίζουμε να λέμε ότι στην κολυμβητική απόδοση μεγαλύτερη σημασία έχει η θέση του σώματος μέσα στο νερό (70%) και λιγότερο η  αποτελεσματικότητα των «χεριών» του.
Είναι φανερό ότι ένας αθλητής μπορεί να βελτιωθεί πολύ εύκολα αν καταφέρει να βελτιώσει την υδροδυναμική του. Αυτό είναι πιο εύκολο από τα σπαταλήσει χρόνο και ενέργεια προπονούμενος σκληρά με λάθος τεχνική. Εάν μάθει να κολυμπάει με λάθος τεχνική μετά θα είναι πολύ δύσκολο να μπορέσει να διορθώσει τα λάθη του και να μάθει να κολυμπάει με την σωστή τεχνική.
Κρίνουμε απαραίτητο να παρουσιάσουμε κάποια χρήσιμες θεωρητικές πληροφορίες. Ταυτόχρονα πρέπει να τονίσουμε ότι η κατανόηση κάποιων θεωρητικών αρχών δεν αρκεί ώστε να μπορέσει κάποιος να κολυμπήσει γρήγορα. Χρειάζεται ο αθλητής να μπεί στο νερό και συνειδητά να μπορέσει να εφαρμόσει αυτά που έχει μάθει. Για να αφομοιωθεί κάθε τί από αυτά που μαθαίνουμε θα χρειαστεί να εκτελέσουμε αρκετές “χιλιάδες” φορές.
Είναι χρήσιμο να μπορέσουμε να έχουμε έναν έμπειρο προπονητή κολύμβησης ο οποίος θα μας παρακολουθεί και θα μας διορθώνει. Επίσης χρήσιμο είναι να έχουμε την δυνατότητα βιντεοσκόπησης της προπόνησής μας. Πολλοί αθλητές δεν μπορούσαν να πιστέψουν ότι έκαναν τόσο βασικά λάθη παρά μόνο όταν είδαν τον εαυτό τους στο βίντεο.
Ενας έμπειρος προπονητής κολύμβησης μπορεί να καταλάβει τι επιπέδου κολυμβητής είστε καθώς και τι χρόνο θα κάνετε στα 1500 κολύμβησης μόλις του δώσετε το DPS ή του πείτε πόσες χεριές χρειάζεστε για το test των 400 μέτρων.

Εξοπλισμός

Ο εξοπλισμός στην κολύμβηση είναι ουσιαστικά το μαγιώ και τα γυαλάκια για να μην ερεθίζονται τα μάτια. Λόγω των κανονισμών των κολυμβητηρίων περιλαμβάνεται και το σκουφάκι, και για το τρίαθλο όταν γίνονται προπονήσεις σ’ ανοιχτό νερό λόγω του κρύου, είναι και η στολή κολύμβησης.
Πέρα όμως από τον βασικό εξοπλισμό στην κολύμβηση χρειάζονται κάποια βοηθητικά μέσα κυρίως για τη μυϊκή ενδυνάμωση και την αύξηση της αντοχής μέσα και έξω από το νερό. Τα οποία είναι:

Μέσα στο νερό
1. Σανίδα, (για ενδυνάμωση των ποδιών) την οποία κρατάμε με τα χέρια και χτυπάμε μόνο τα πόδια.
2. Βατραχοπέδιλα τα οποία επίσης βοηθούν στην ενδυνάμωση των ποδιών. Περισσότερο βοηθούν όμως τους τριαθλητές που δεν έχουν κολυμβητικό υπόβαθρο, γιατί συνήθως τα πόδια βυθίζονται περισσότερο από το κανονικό. Τα βατραχοπέδιλα  βοηθούν να κρατήσει ο κολυμβητής ευκολότερα την σωστή θέση του σώματος, αλλά και για την απόκτηση ευλυγισίας στην ποδοκνημική άρθρωση, η οποία βοηθά στην καλύτερη απόδοση της ποδιάς.
3. Το βαρελάκι (pull buoys) βοηθάει ώστε να μένει το σώμα πιο  ψηλά από τη συνηθισμένη θέση μέσα στο νερό. Επειδή στην κολύμβηση τα πόδια παίζουν πολύ μικρό ρόλο στην προώθηση και επειδή συχνά τα πόδια των τριαθλητών είναι κουρασμένα από τις άλλες προπονήσεις (ποδηλασία, τρέξιμο), το βαρελάκι εξυπηρετεί στη μείωση της αντίστασης από το νερό, αλλάζοντας τον τρόπο πλεύσης. Τον ίδιο ρόλο παίζει και η στολή κολύμβησης που χρησιμοποιούν οι τριαθλητές στους αγώνες, δηλαδή τους παρέχει άνωση. Λόγω της αλλαγής του τρόπου πλεύσης, συνήθως μία ή περισσότερες προπονήσεις στην πισίνα τις μέρες πριν από έναν αγώνα στον οποίο θα φορέσουμε τη στολή κολύμβησης, καλό είναι να γίνονται με βαρελάκι. Το πόσες θα είναι αυτές οι προπονήσεις εξαρτάται από το πόσες φορές στο παρελθόν έχει κολυμπήσει ο αθλητής με στολή.
4. Το δέσιμο αστραγάλων που συνήθως επιτυγχάνεται με κάποιο λάστιχο, εφαρμόζεται όταν θέλουμε να πετύχουμε το αντίθετο αποτέλεσμα από το βαρελάκι, δηλαδή να βυθιστούν τα πόδια μέσα στο νερό και να μεγαλώσει η αντίσταση, δυναμώνοντας έτσι τα χέρια.
5. Τον ίδιο στόχο έχουν και τα μαγιώ με αντιστάσεις (τσέπες), καθώς και οι λεγόμενες ‘’λεκάνες’’.
6. Τέλος τα χεράκια, όταν χρησιμοποιούνται σωστά, μπορούν να βελτιώσουν την ειδική κολυμβητική δύναμη και τη μηχανική της χεριάς. Ετσι αν ένας αθλητής υστερεί σε δύναμη σε κάποια φάση της χεριάς, τα χεράκια μπορούν να ενταχθούν στο προπονητικό πρόγραμμα για να διορθώσουν αυτό το μειονέκτημα, αφού αυξάνουν το φορτίο και δυναμώνουν το πάνω μέρος του σώματος.

About triathlonworld

Ο κ. Γιάννης Ψαρέλης είναι από τα ιστορικά στελέχη του Τριάθλου στη χώρα μας έχοντας παρακολουθήσει και συμμετέχει έντονά στη διοικητική ανάπτυξη του αθλήματος. Χρόνια μέλος των εθνικών ομάδων ,εκπρόσωπος των αθλητών στην τεχνική επιτροπή του αθλήματος, υπεύθυνος χάραξης των διαδρομών αγώνων της Ομοσπονδίας μεταξύ των οποίων και της Ολυμπιακής διαδρομής του 2004 στη Βουλιαγμένη,έχει διατελέσει γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας Τριάθλου και εκπρόσωπος αυτής στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή. Έχει πληθώρα προπονητικών πιστοποιήσεων στα αθλήματα αντοχής από εθνικές ομοσπονδίες και συνδέσμους προπονητών. Έχει παρακολουθήσει πλήθος εκπαιδευτικών σεμιναρίων της Διεθνούς Ομοσπονδίας Τριάθλου τόσο για Διοργανωτές Αγώνων όσο και κριτές. Επίσης έχει παρακολουθήσει πολυήμερα σεμινάρια για διοργανωτές αγώνων στη Λοζάνη κάτω από την εποπτεία της ΔΟΕ. Έχει σπουδάσει Χημεία στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Έχει τους εξής πανεπιστημιακούς μεταπτυχιακούς τίτλους : Αθλητική Διοίκηση (Παν.Lyon1-Masters in Sport Organisations Management – πρόγραμμα αναγνωρισμένο από την Διεθνή Ολυμπιακή Επιτροπή), Αθλητική Διοίκηση (Παν. Leicester), Διοίκηση Επιχειρήσεων (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών- Executive MBA), Μάρκετινγκ & Επικοινωνία (Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών -MSc in Marketing and communication with New Technologies). Προπονητής Τριάθλου Προπονητής Τριάθλου Ο κ.Γιάννης Ψαρέλης έχει διατελέσει Διοικητικός Υπεύθυνος καθώς και Υπεύθυνος Στρατηγικής & Ανάπτυξης στο Sports Excellence (πρόγραμμα που πραγματοποιείται υπό την επιστημονική επίβλεψη της Α’ Ορθοπαιδικής Κλινικής του ΕΚΠΑ, όντας εγκεκριμένο κέντρο από τον Διεθνή Σύνδεσμο Κέντρων Υψηλού Αθλητισμού) έχοντας την επιστημονική επίβλεψη μέχρι και 1800 επίλεκτων αθλητών και αθλητριών προεθνικών και εθνικών ομάδων έως 18 ετών καθώς και των μελών της Προ-Ολυμπαικής προετοιμασίας για τους ΟΑ του Τόκυο (με μνημόνιο συνεργασίας με την ΕΟΕ). Σε επίπεδο ακαδημαϊκό/ ερευνητικό με σημείο αναφοράς μεταπτυχιακές και διδακτορικές σπουδές ασχολείται κυρίως με την επίδραση των προϊόντων νεοπρενίου/ wetsuit στην κολύμβηση τριαθλητών καθώς και με την μεγιστοποίηση της απόδοσης των αθλητών στο mixed relay του Τριάθλου. Από το 1990 συμμετέχει ως εισηγητής σε πλήθος εκπαιδευτικά προγράμματα επιμόρφωσης προπονητών, καθηγητών Φυσικής Αγωγής, γονέων αλλά και αθλητών είτε αναπτύσσοντας τεχνικά θέματα που αφορούν το Τρίαθλο είτε θέματα που αφορούν την ηθική στον αθλητισμό και το αντι-ντόπινγκ. Αρθογραφεί σε πλήθος αθλητικών ιστοσελίδων και περιοδικών σε θέματα που αφορούν την προπονητική, τους κανονισμούς του Τριάθλου ή θέματα ηθικής/ κοινωνιολογίας του αθλητισμού. Ο ίδιος σε συνεργασία με αθλητικούς φορείς (Ομοσπονδίας, Σωματείων και Αθλητικών Οργανισμών των Δήμων) από το 1990 έως σήμερα έχει σχεδιάσει και διοργανώσει έχοντας την επίβλεψη πάνω από 50 αγώνων σε όλη την Ελλάδα (Αθήνα, Χανιά, Ρέθυμνο, Τρίπολη, Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Πιερία κ.λπ.)