Προς:
• Δήμαρχο Θεσσαλονίκης
• Αντιδήμαρχο Αστικού Σχεδιασμού Πολεοδομίας και Δικτύων
• Δημοτικό Συμβούλιο Δήμου Θεσσαλονίκης
• Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας
• Διεύθυνση Οδοποιίας Δήμου Θεσσαλονίκης
• Διεύθυνση Κυκλοφορίας Δήμου Θεσσαλονίκης
• Δημοτική Αστυνομία
Κοινοποίηση:
• Έντυπα ΜΜΕ
• Ηλεκτρονικά ΜΜΕ
Θεσσαλονίκη, 14.02.2012
Αγαπητοί κύριοι/ες,
Μετά από παρουσία πλέον των τριών ετών στα ποδηλατικά πράγματα της πόλης μας και πλήθος δράσεων, διαβουλεύσεων και διεκδικήσεων, οι Ποδηλάτες Θεσσαλονίκης με λύπη κάνουμε κάποιες διαπιστώσεις για την τρέχουσα κατάσταση στην πόλη μας.
Με πρόφαση την οικονομική κρίση, την καθεστηκυία δυσλειτουργία του κράτους μέσα σε ένα περιβάλλον ανυπέρβλητης γραφειοκρατίας, την ανομία και την έλλειψη τελικά δραστικών κινήσεων για την αλλαγή της παρούσας κατάστασης, η πόλη μας, η Θεσσαλονίκη σαπίζει κάθε μέρα κυριολεκτικά.
Ένα αστικό κέντρο, το οποίο είναι πλέον γεμάτο από αυτοκίνητα που καταλαμβάνουν κάθε ζωτικό χώρο όχι μόνο από ποδηλάτες, αλλά και από πεζούς και ομάδες πολιτών με ειδικές ανάγκες. Τα διπλοπαρκαρισμένα αυτοκίνητα σε όλες τις κεντρικές αρτηρίες, αλλά και σε περιφερειακές οδούς όχι απλώς δυσχεραίνουν, αλλά κάνουν αφόρητη την κυκλοφορία ΜΜΜ, ποδηλάτων, πεζών, αλλά και των υπολοίπων οχημάτων. Οι ατελείωτες ουρές των ταξί πνίγουν τις λεωφορειολωρίδες και δημιουργούν τραγικές καθυστερήσεις στις καθημερινές μετακινήσεις χιλιάδων πολιτών.
Κάποιες πεζοδρομήσεις πραγματοποιούνται, αλλά χωρίς καμία συνοδευτική πράξη ή λογική, που αφενός θα τις προστάτευε, αφετέρου δεν θα επέτρεπε στα ΙΧ να αλλάζουν απλώς θέση στο κέντρο της πόλης και να καταλαμβάνουν κυκλοφοριακό οδόστρωμα, πεζοδρόμια, νησίδες κοκ.
Οι Ποδηλάτες Θεσσαλονίκης, ακόμη αναμένουμε να δοθεί στα ποδήλατα το ένα ρεύμα στη Λεωφόρο Νίκης από την πλευρά της θάλασσας. Τα παράνομα παρκαρισμένα οχήματα, βέβαια, παραμένουν ανενόχλητα εκεί μπροστά στις καφετέριες… Μία απόφαση που ο ίδιος ο Δήμος Θεσσαλονίκης ενέκρινε και μας υποσχέθηκε ότι θα υλοποιούνταν μέχρι το τέλος του καλοκαιριού του 2011. Πρόκειται για μέτρο που δεν υλοποιήθηκε και -όπως πληροφορίες αναφέρουν- “κόλλησε” στην Περιφέρεια, η οποία χρησιμοποιοώντας προφάσεις αρνείται να δώσει το πράσινο φως στο έργο.
Αυτό που οι αρχές δεν αντιλαμβάνονται είναι πως η ποδηλατική κοινότητα δεν ενδιαφέρεται για το γραφειοκρατικό κυκεώνα και τις πολιτικές σκοπιμότητες. Τα δήθεν κολλήματα και η ανάγκη μια συναίνεσης -που ποτέ δεν ήταν εφικτή- δεν μπορούν επ’ άπειρον να δικαιολογούν την οικτρή κατάσταση στην πόλη. Ειδικά, από τη στιγμή που πλήθος ενεργειών έχουν πραγματοποιηθεί από την πλευρά μας, προκειμένου να διεκδικήσουμε το αυτονόητο: να ποδηλατούμε με ασφάλεια στους δρόμους μιας πόλης που θα αποκτήσει επιτέλους ποδηλατική νοοτροπία και ολοκληρωμένο στρατηγικό σχέδιο προς αυτόν τον σκοπό.
Το σχέδιο που παρουσιάσαμε στο Δήμο Θεσσαλονίκης για ολοκληρωμένο δίκτυο ποδηλατοδρόμων στην πόλη, έχει μείνει ανεκμετάλλευτο, έστω και ως εμπειρική πρόταση. Οι ποδηλατόδρομοι, ακόμη και με τον τρόπο που σχεδιάστηκαν, είναι διαρκώς κατειλημμένοι από ΙΧ. Μέλη μας έχουν επανειλημμένα παραπονεθεί γι αυτό, ως ομάδα έχουμε πραγματοποιήσει δράσεις προστασίας τους, αλλά τίποτα δεν γίνεται. Ακόμη και οι ποδηλάτες δημοτικοί αστυνομικοί περνούν από τον ποδηλατόδρομο και -σύμφωνα με μαρτυρίες μελών μας- δεν κάνουν τίποτα για την απομάκρυνση των ΙΧ. Ένα απλό πέρασμα από ποδηλατόδρομους όπως στη Στρ. Καλλάρη ή στο λιμάνι μπροστά, θα επιβεβαιώσει την άθλια κατάσταση που περιγράφουμε.
Μία καθημερινότητα που έχει γίνει από δυσχερής, αβίωτη για τους ποδηλάτες. Ειδικά τώρα που η μοναδική οριζόντια ποδηλατική δίοδος της πόλης, ο ποδηλατόδρομος της παραλίας, παραμένει -και θα παραμείνει- για χρόνια κλειστός, λόγω της ανάπλασης. Και σε αυτήν την περίπτωση οι Ποδηλάτες Θεσσαλονίκης ζητήσαμε να δοθεί ένα ρεύμα μετακίνησης από το δρόμο στα ποδήλατα, αρκεί να απομακρύνονταν τα παρκαρισμένα ΙΧ από το δεξί τμήμα της Λεωφ. Μ. Αλεξάνδρου. Η πρόταση μας δεν έγινε δεκτή. Το αποτέλεσμα είναι πεζοί, ποδηλάτες, παιδιά και αθλούμενοι να χρησιμοποιούν όλοι το στενό πεζοδρόμιο της οδού από την πλευρά της θάλασσας και να αντιμετωπίζουν προβλήματα, να διαπληκτίζονται μεταξύ τους και εν τέλει να κινδυνεύουν, όπως ήδη φάνηκε από τα τραγικά ατυχήματα που έλαβαν χώρα εκεί.
Οι συνθήκες που περιγράφουμε σε αυτήν την επιστολή είναι δυστυχώς υπαρκτές. Η πτώχευση, όσον αφορά το σύνολο του αστικού βίου, είναι γεγονός. Ο παραγκωνισμός του ποδηλάτη μέσα σε αυτό το περιβάλλον είναι καθημερινό φαινόμενο.
Δυστυχώς οι “καλές προθέσεις” δεν αρκούν πια… Η αστική παρακμή είναι τέτοια που δεν υπάρχουν άλλα περιθώρια.
Γι αυτό και εμείς -με αυτήν την επιστολή- επιθυμούμε να καταδείξουμε την κρισιμότητα της κατάστασης και να αφυπνίσουμε τους υπευθύνους.
Το παρόν μας το δίνουμε καθημερινά στους δρόμους της πόλης, όπου συνεχίζουμε -όσοι από εμάς αντέχουν ακόμη- να κυκλοφορούμε, αντιμετωπίζοντας πλήθος κινδύνων και ταπεινώσεων.
Κάθε μήνα συμμετέχουμε στο Critical Mass Ride που πραγματοποιείται κάθε πρώτη Δευτέρα του μήνα (στις 18:00 από το Άγαλμα Βενιζέλου), ενώ κάθε Τετάρτη διοργανώνουμε ποδηλατοβόλτα που ξεκινάει από το Άγαλμα Βενιζέλου στις 19:00.
Ακόμη δυναμικότερη θα είναι η παρουσία μας και στη φετινή Πανελλαδική Ποδηλατοπορεία, που θα πραγματοποιηθεί την άνοιξη. Οι Ποδηλάτες Θεσσαλονίκης θα καλέσουν και πάλι τα μέλη τους και όλους τους ποδηλάτες της πόλης να διαμαρτυρηθούν για τις συνθήκες μετακίνησης στην πόλη μας και για να ζητήσουν όχι απλά ισάξια, αλλά προνομιακή μετακίνηση στους δρόμους της Θεσσαλονίκης.
Άλλωστε, το θέμα της καθιέρωσης φιλικής πολιτικής προς το ποδήλατο, δεν είναι μόνο θέμα κυκλοφοριακού, αλλά συνολικό ζήτημα αναβάθμισης του αστικού περιβάλλοντος.
Επαναλαμβάνουμε για άλλη μία φορά το αίτημά μας για διαμόρφωση επί της ουσίας στρατηγικού σχεδίου βιώσιμης κινητικότητας στην πόλη της Θεσσαλονίκης και την εφαρμογή μέτρων φιλικών προς το ποδήλατο.
Ελπίζουμε το αίτημα μας να εισακουστεί και να πραγματοποιηθούν δράσεις που θα βλέπουν το πρόβλημα κατάματα και δεν θα αντιμετωπίζουν το ποδήλατο με γραφική ή life style θεώρηση.
Με τιμή,
ΠΟΔΗΛΑΤΕΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ